Imię i nazwisko autora: Agnieszka Jarmużek
Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)
Temat zajęć: Le kilometrage alimentaire
Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa IV, poziom A2+

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne);
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:
Uczeń:

  • stosuje słownictwo związane z wpływem konsumpcji żywności na środowisko.

  • używa wyrażeń przyczyny car, parce que, puisque, comme, vu que, étant donné que, à cause de, en effet i skutku donc, alors, ainsi, c'est pourquoi, en conséquence, si bien que, w wypowiedzi ustnej i pisemnej.

  • opisuje wpływ wyboru środka transportu żywności na środowisko.

  • wyraża opinię na temat kupowania produktów sezonowych i lokalnych.

Cele motywacyjne:
Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności poprzez rozmowę na interesujące go tematy (transport żywności i związane z nim problemy);

  • kształci umiejętność wyrażania swojej opinii;

  • kształci umiejętność konstruowania argumentów.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słuchanie i czytanie, nowe słowa w znanym kontekście, grupowanie słownictwa, schematy gramatyczne

  • strategie kognitywne: prawda‑fałsz, parowanie, wstawianie wyrażeń/wyrazów do tekstu, przekształcanie, dedukcja

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych, wykorzystanie języka ojczystego oraz innych znanych języków obcych do zrozumienia znaczenia słów

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: opis, wyjaśnienie

  • metody aktywizujące: burza mózgów, blended learning

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: komputer/telefon komórkowy/tablet, rzutnik

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów po francusku, czy robiąc zakupy spożywcze, biorą pod uwagę sezonowość produktów, które w danej chwili są dostępne w naszym kraju. Następnie pyta uczniów, jakimi środkami transportu są przewożone artykuły spożywcze oraz czy wiedzą, jak wygląda transport owoców egzotycznych do Polski i jak to wpływa na środowisko. Po tym wstępie nauczyciel pyta uczniów, co będzie, ich zdaniem, celem tej lekcji.

Faza realizacyjna:

Uczniowie czytają tekst źródłowy i samodzielnie rozwiązują zaproponowane do niego ćwiczenia.
Następnie uczniowie pracują w parach, analizując i utrwalają słownictwo z kącika leksykalnego. Nauczyciel proponuje ćwiczenie utrwalające nowe słownictwo:

  • uczniowie losują przygotowane przez nauczyciela na karteczkach wyrażenia po polsku związane z transportem żywności – tłumaczą je na francuski.
    Wypowiedzi z zad. 4 mogą posłużyć do przeprowadzenia dyskusji na temat zalet wybierania produktów lokalnych.

Następnie nauczyciel przypomina zasady użycia wyrażeń wprowadzających przyczynę i skutek na podstawie planszy w kąciku gramatycznym. Uczniowie wykonują wspólnie przypisane do kącika ćwiczenie.

Przed przejściem do części Multimedium nauczyciel pyta uczniów o zdanie na temat środków transportu oraz działań związanych z konsumpcją żywności, które są ich zdaniem najmniej korzystne dla środowiska.
Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną i wykonują w parach przypisane do niej ćwiczenia.

W części Sprawdź się uczniowie wykonują samodzielnie zadania 1 - 6. W celu przećwiczenia wymowy nauczyciel może prosić wybranych lub chętnych uczniów o przeczytanie na głos rozwiązań zad. 3.

Na zakończenie zajęć uczniowie pracują w kilkuosobowych grupach metodą “burzy mózgów”, przygotowując punktowane listy argumentów. Następnie łączą się z następną grupą i zaznaczają na swoich listach argumenty, które się powtarzają. Postępują w ten sposób aż do opracowania jednej listy unikalnych argumentów, po czym prezentują ją nauczycielowi, a on zapisuje ją na tablicy lub wyświetla na rzutniku. Lista opracowana w ten sposób może zostać wykorzystana do przeprowadzenia klasowej debaty oraz do wykonania zad. 8 pracy domowej.

Faza podsumowująca:

Na zakończenie lekcji, nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące:
À quoi consite le kilométrage alimentaire ?
Quoi faire pour protéger l’environnement en achetant des produits alimentaires ?
Quels sont les causes et les conséquences du transport des produits alimentaires ?

Praca domowa:

Ćwiczenie 6. i 7. z bloku Sprawdź się.

Materiały pomocnicze: kartki z wyrażeniami

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: Multimedium może posłużyć do powtórzenia i wzbogacenia słownictwa związanego z ochroną środowiska.