Autor: Joanna Górecka

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język francuski)

Temat zajęć: La vie sur Mars est‑elle possible ?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa IV; poziom A2+

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) nauka i technika (np. wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
7) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
7) wyraża uczucia i emocje;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje słownictwo związane z podróżami kosmicznymi i planami kolonizacji kosmosu przez człowieka;

  • przypomina sobie zasady nominalizacji, czyli przekształcania czasownika lub przymiotnika w rzeczownik;

  • wyraża możliwość wystąpienia danego zjawiska na zasadzie prawdopodobieństwa lub pewności;

  • opowiada o projektach kolonizacji Marsa i przedstawia swoją ocenę ich powodzenia.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości poprzez rozmowę na interesujące go tematy;

  • kształci umiejętność komunikowania w języku francuskim w obszarze wiedzy wyspecjalizowanej/dyskursu naukowego;

  • rozwija umiejętności krytycznego myślenia i argumentacji, osobiście odnosi się do tematów poruszanych na lekcji.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słuchanie, czytanie, słowa w kontekście;

  • strategie kognitywne: analizowanie informacji i wnioskowanie; ćwiczenia – jednokrotny i wielokrotny wybór, prawda‑fałsz, samodzielne uzupełnianie tekstów, podawanie informacji, wyszukiwanie odpowiednich struktur, dobieranie i zaznaczanie odpowiednich elementów, zadania otwarte;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów pisanych i słuchanych, rozpoznawanie synonimów i definicji;

  • strategie społeczne: współpraca z rówieśnikami, rozwijanie świadomości społecznej.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym (dokument pisany i audio);

  • metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe, studium przypadku;

  • metoda problemowa: metoda aktywizująca - burza mózgów, metody dedukcyjne;

  • metoda programowa: przy użyciu komputera, zadania interaktywne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputer,

  • tablety/smartfony,

  • tablica interaktywna.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytania, np.: Czy słyszeliście o misji NASA, która wysłała łazika na Marsa? Czy myślicie, że człowiek zamieszka kiedyś na Marsie?

  • Po wysłuchaniu wybranych uczniów, nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Przystępując do fazy realizacyjnej, nauczyciel przedstawia specyfikę tekstu źródłowego, tj. jego tytuł i krótki wstęp. Następnie prosi uczniów o samodzielne zapoznanie się z tekstem źródłowym oraz rozwiązanie dołączonych do niego ćwiczeń.

  • Po przeczytaniu tekstu uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑3, tj. testują swoje rozumienie tekstu i utrwalają pojęcia kluczowe.

  • Kolejnym etapem lekcji jest praca z nagraniem - fragmentem audycji radiowej. Audycja rozwija i uzupełnia informacje z przeczytanego tekstu, jej tematem są wyzwania i trudności związane z organizacją misji kolonizacyjnej na Marsa. Nauczyciel wprowadza nagranie, zapowiadając temat, i ukierunkowuje uwagę uczniów na kluczowe dla odsłuchu pytanie: Dlaczego na razie osiedlenie się na Marsie nie jest możliwe?

  • Po wysłuchaniu nagrania uczniowie wykonują zadania sprawdzające umiejętność rozumienia ze słuchu.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel sprawdza wiedzę zdobytą przez uczniów, proponując wybrane przez siebie ćwiczenia z części Sprawdź się.

  • Nauczyciel może rozwinąć zadanie nr 2 z części Sprawdź się i poprosić uczniów o zbudowanie zdań z czasownikami i rzeczownikami, które są wpisywane w luki.

  • Może także wybrać sekwencję z dialogu w zadaniu nr 6 (pytanie‑odpowiedź) i poprosić uczniów o jej zapamiętanie i odtworzenie w jak najbardziej naturalny sposób. W tym celu wybrany fragment (pytanie i odpowiedź) powinny być wcześniej odczytane przez nauczyciela.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 7 i 8 z katalogu ćwiczeń interaktywnych. Nauczyciel może także poprosić uczniów o przygotowanie wypowiedzi, w której wskażą i omówią wybrane parametry środowiska ziemskiego, dzięki którym ludzie mogą żyć na planecie (skład atmosfery, grawitacja, temperatura, obecność roślin, biopaliw, etc.).

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Audiobook może być wykorzystany podczas lekcji dotyczących wizji przyszłości oraz rozwoju techniki i technologii.