Imię i nazwisko autora: Aleksandra Matyja

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć: En el restaurante/ W restauracji

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII

Podstawa programowa:

Cele kształcenia:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

6. żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki, lokale gastronomiczne).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1. reaguje na polecenia;

2. określa główną myśl wypowiedzi;

5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

1. określa główną myśl tekstu; 

3. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);

4. znajduje w tekście określone informacje.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska.

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;

4. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami.

VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

4. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;

11. wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby.

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;

3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

IX. Uczeń posiada: 

2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności; 

4. kompetencje cyfrowe;

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • potrafi złożyć zamówienie w restauracji;

  • zna nazwy hiszpańskich dań;

  • formułuje wypowiedzi z wykorzystaniem czasowników traer oraz poner.

Cele motywacyjne:

  • rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. własnych doświadczeń związanych z chodzeniem do restauracji;

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty dostosowane do ich poziomu;

  • rozbudzenie ciekawość uczniów poprzez wykorzystanie pracy z materiałami wizualnymi oraz plikami audio.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie pamięciowe; 

  • strategie kompensacyjne;

  • strategie metapoznawcze;

  • strategie afektywne.

Metody/techniki nauczania:

słuchanie, czytanie, praca z fotografiami, praca z plikiem audio

Formy zajęć:

praca w parach, praca w grupach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie ciekawostki. Następnie zadaje pytanie wprowadzające do materiału, wysłuchuje odpowiedzi uczniów i podsumowuje je. W zależności od miejsca zamieszkania uczniów może zadać pytania dodatkowe, np.: Czy znasz w naszym mieście jakąś restaurację z polskim jedzeniem?; Czy w naszym mieście jest jakaś restauracja z włoską kuchnią?; Jak się nazywa?; Czy masz swoją ulubioną restaurację w okolicy?

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Przeczytaj.

Nauczyciel prosi uczniów o indywidualne wykonanie polecenia 1. Następnie prosi uczniów o odpowiedzi na pytania dotyczące zawodu kelnera np.: Czy praca kelnera jest ciekawa, czy nudna?; Co robi kelner w pracy?; Kiedy kelner ma dużo pracy?; Czy kelner pracuje w weekendy? Następnie prosi uczniów o przeczytanie tekstu.

Nauczyciel poleca uczniom wykonanie w parach poleceń nr 2, 3, i 4.

Nauczyciel wyjaśnia, czym jest menú del día i przedstawia słownictwo zawarte w kąciku leksykalnym. Następnie zadaje kilka pytań związanych z nowym słownictwem np.: Salmorejo to zupa czy deser? Natillas to danie słone czy słodkie?

Uczniowie wykonują samodzielnie polecenie 5.

Nauczyciel pomaga uczniom przeanalizować użycie czasowników przedstawionych w tabeli oraz przykładów zamieszczonych poniżej.

Uczniowie samodzielnie wykonują polecenie 6. Następnie nauczyciel prosi ich o napisanie w parach krótkich dialogów w restauracji, w których zastosowane zostaną czasownikiponertraer. Uczniowie odczytują później dialogi na forum.

  1. Multimedium.

Nauczyciel informuje uczniów, że nagranie będzie zawierało dialogi w hiszpańskiej restauracji, a następnie dwukrotnie odtwarza pliki audio.

Uczniowie wykonują samodzielnie polecenie 1. Nauczyciel może wynotować na tablicy najważniejsze nowe słówka i upewnić się, czy uczniowie rozumieją ich znaczenie.

Następnie uczniowie w trzyosobowych grupach wykonują polecenia nr 2 i 3 Nauczyciel sprawdza znajomość nazw dań, prezentując kilka zdjęć i pytając: Na którym zdjęciu jest «bacalao»? Może też zadać pytania dodatkowe np.: Czy to ryba, czy mięso? Jest słodkie czy pikantne?

  1. Sprawdź się.

Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują ćwiczenia od 1. do 6.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów o to, jakie nazwy hiszpańskich dań zapamiętali np.: Jakie znasz nazwy hiszpańskich deserów?; Czy znasz jakąś nazwę dania mięsnego?

  3. Nauczyciel pyta uczniów o to, jakie zapamiętali wyrażenia stosowane przez kelnerów.

Praca domowa:

Ćwiczenia 7. i 8. w sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

dostępne w Internecie fotografie przedstawiające hiszpańskie dania

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Nauczyciel może poprosić uczniów o wynotowanie z nagrania wyrażeń, w których pojawiają się czasowniki poner oraz traer.