Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Aleksandra Matyja
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć: En el restaurante/ W restauracji
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII
Podstawa programowa:
Cele kształcenia:
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6. żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki, lokale gastronomiczne).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1. reaguje na polecenia;
2. określa główną myśl wypowiedzi;
5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1. określa główną myśl tekstu;
3. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4. znajduje w tekście określone informacje.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami.
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
11. wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby.
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
4. kompetencje cyfrowe;
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
potrafi złożyć zamówienie w restauracji;
zna nazwy hiszpańskich dań;
formułuje wypowiedzi z wykorzystaniem czasowników traer oraz poner.
Cele motywacyjne:
rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. własnych doświadczeń związanych z chodzeniem do restauracji;
uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty dostosowane do ich poziomu;
rozbudzenie ciekawość uczniów poprzez wykorzystanie pracy z materiałami wizualnymi oraz plikami audio.
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne;
strategie pamięciowe;
strategie kompensacyjne;
strategie metapoznawcze;
strategie afektywne.
Metody/techniki nauczania:
słuchanie, czytanie, praca z fotografiami, praca z plikiem audio
Formy zajęć:
praca w parach, praca w grupach, praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie ciekawostki. Następnie zadaje pytanie wprowadzające do materiału, wysłuchuje odpowiedzi uczniów i podsumowuje je. W zależności od miejsca zamieszkania uczniów może zadać pytania dodatkowe, np.: Czy znasz w naszym mieście jakąś restaurację z polskim jedzeniem?; Czy w naszym mieście jest jakaś restauracja z włoską kuchnią?; Jak się nazywa?; Czy masz swoją ulubioną restaurację w okolicy?
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Przeczytaj.
Nauczyciel prosi uczniów o indywidualne wykonanie polecenia 1. Następnie prosi uczniów o odpowiedzi na pytania dotyczące zawodu kelnera np.: Czy praca kelnera jest ciekawa, czy nudna?; Co robi kelner w pracy?; Kiedy kelner ma dużo pracy?; Czy kelner pracuje w weekendy? Następnie prosi uczniów o przeczytanie tekstu.
Nauczyciel poleca uczniom wykonanie w parach poleceń nr 2, 3, i 4.
Nauczyciel wyjaśnia, czym jest menú del día i przedstawia słownictwo zawarte w kąciku leksykalnym. Następnie zadaje kilka pytań związanych z nowym słownictwem np.: Salmorejo to zupa czy deser? Natillas to danie słone czy słodkie?
Uczniowie wykonują samodzielnie polecenie 5.
Nauczyciel pomaga uczniom przeanalizować użycie czasowników przedstawionych w tabeli oraz przykładów zamieszczonych poniżej.
Uczniowie samodzielnie wykonują polecenie 6. Następnie nauczyciel prosi ich o napisanie w parach krótkich dialogów w restauracji, w których zastosowane zostaną czasownikiponer i traer. Uczniowie odczytują później dialogi na forum.
Multimedium.
Nauczyciel informuje uczniów, że nagranie będzie zawierało dialogi w hiszpańskiej restauracji, a następnie dwukrotnie odtwarza pliki audio.
Uczniowie wykonują samodzielnie polecenie 1. Nauczyciel może wynotować na tablicy najważniejsze nowe słówka i upewnić się, czy uczniowie rozumieją ich znaczenie.
Następnie uczniowie w trzyosobowych grupach wykonują polecenia nr 2 i 3 Nauczyciel sprawdza znajomość nazw dań, prezentując kilka zdjęć i pytając: Na którym zdjęciu jest «bacalao»? Może też zadać pytania dodatkowe np.: Czy to ryba, czy mięso? Jest słodkie czy pikantne?
Sprawdź się.
Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują ćwiczenia od 1. do 6.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.
Nauczyciel pyta uczniów o to, jakie nazwy hiszpańskich dań zapamiętali np.: Jakie znasz nazwy hiszpańskich deserów?; Czy znasz jakąś nazwę dania mięsnego?
Nauczyciel pyta uczniów o to, jakie zapamiętali wyrażenia stosowane przez kelnerów.
Praca domowa:
Ćwiczenia 7. i 8. w sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
dostępne w Internecie fotografie przedstawiające hiszpańskie dania
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Nauczyciel może poprosić uczniów o wynotowanie z nagrania wyrażeń, w których pojawiają się czasowniki poner oraz traer.