Imię i nazwisko autora: Katarzyna Mańkowska

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć: El nuevo compañero de clase

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII

Podstawa programowa:

Cele kształcenia:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;

4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);

5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

1) określa główną myśl tekstu; 

2) określa intencje nadawcy/autora tekstu; 

3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę); 

4) znajduje w tekście określone informacje.

IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska.

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

3. kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

4. kompetencje cyfrowe;

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna nazwy części ciała;

  • zna przymiotniki określające części ciała oraz cechy charakterystyczne wyglądu;

  • zna i stosuje odpowiednie czasowniki do opisu wyglądu;

  • analizuje informacje zawarte w tekstach, nagraniach dotyczących wyglądu;

  • ocenia, które informacje zawarte w prezentacji multimedialnej są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;

  • opisuje wygląd osób w postaci krótkiej wypowiedzi pisemnej oraz ustnej;

  • łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy.

Cele motywacyjne:

  • rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. do opisywania osób;

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;

  • uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;

  • rozbudzenie motywacji uczniów poprzez zabawy edukacyjne;

  • rozbudzenie motywacji uczniów poprzez pracę w parach i grupach;

  • zwrócenie uwagi uczniów poprzez stosowanie zadań polegających na zgadywaniu.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie pamięciowe; 

  • strategie kompensacyjne;

  • strategie metapoznawcze;

  • strategie społeczne.

Metody/techniki nauczania:

prezentacja multimedialna, słuchanie, czytanie, zabawa edukacyjna

Formy zajęć:

praca w parach, praca w grupach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy, piłeczka

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, jakie cechy charakterystyczne wyglądu Hiszpanów mogliby wskazać, a jakimi cechami wyróżniają się Polacy. Następnie prosi ich o przeczytanie ciekawostki.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Tekst źródłowy.

a. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym.

b. Uczniowie wykonują polecenia do tekstu.

c. Po wykonaniu ćwiczenia 2. nauczyciel prosi uczniów, żeby nazwali jedną cechę każdej z osób, o której była mowa w tekście.

d. Po wykonaniu ćwiczenia 3. nauczyciel może poleca ułożenie pytania tego typu.

  1. Grafiki.

a. Uczniowie zapoznają się z wyrażeniami służącymi do opisu wyglądu w kąciku leksykalnym.

b. Przy wykonywaniu polecenia 4. nauczyciel prosi, żeby każdy uczeń wypisał minimum 3 słówka, które zapamiętał z wysłuchanych opisów i podzielił się nimi z klasą.

c. Po wykonaniu polecenia 5. uczniowie, nie patrząc na opisy pod zdjęciami, próbują ustnie opisać osoby na zdjęciach, np. jednym zdaniem.

  1. Multimedium.

a. Uczniowie wykonują polecenie wprowadzające do multimedium.

b. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.

c. Uczniowie wykonują ćwiczenia do multimedium.

d. Po wykonaniu polecenia 3. nauczyciel dzieli uczniów na grupy i każdej grupie przydziela jeden slajd. Każda grupa ma za zadanie wypisać kilka cech osób z podanego slajdu na przykładzie wykonanego zadania.

  1. Część ćwiczeniowa.

a. W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie samodzielnie tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.

b. Po wykonaniu ćwiczenia 1. nauczyciel prosi uczniów o wymienienie innych wyrażeń, których używa się z podanymi czasownikami.

c. Po wykonaniu ćwiczenia 2. nauczyciel dzieli uczniów na pary. Jeden uczeń wybiera jedną z ośmiu osób, które są opisywane w zadaniu. Drugi uczeń zadaje pytania, aby partner z pary odgadł, o kim mowa, np. Tiene los ojos verdes?, Tiene el pelo ondulado? itd. Pytania nie mogą dotyczyć cechy, która została wybrana w zadaniu.

d. Po wykonaniu ćwiczenia 3. nauczyciel ponownie dzieli uczniów na pary. Jedna osoba mówi słówko w języku polskim, a druga osoba ma za zadanie powiedzieć jego odpowiednik w języku hiszpańskim.

e. Nauczyciel może rozszerzyć ćwiczenie 7. i zorganizować zabawę edukacyjną. Uczniowie siadają w kółku. Nauczyciel daje uczniom piłeczkę. Uczeń, który trzyma ją w ręku, ma za zadanie opisać jedną osobę z grupy. Uczeń, który zgadnie imię opisanego kolegi, dostaje piłeczkę i to on może wybrać osobę, która będzie opisywać kolejnego kolegę poprzez rzucenie do niego piłeczki.

f. Ćwiczenie 8. może zostać zrealizowane w formie ustnej i w parach.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Jakich czasowników używamy do opisu osób?

  • Jak możemy opisać czyjeś włosy lub oczy?

  • Jak powiemy, że ktoś jest szczupły, ma piegi lub siwe włosy?

  1. Następnie nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:

  • Znam słownictwo i wyrażenia służące do opisu wyglądu.

  • Potrafię opisać kolegę z klasy.

Praca domowa:

Uczeń przygotowuje krótką prezentację multimedialną na podstawie prezentacji z lekcji. Jego zadaniem jest opisanie 5 różnych osób. Mogą to być koledzy z klasy, członkowie jego rodziny, znane osoby.

Materiały pomocnicze:


Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.