Imię i nazwisko autora: Małgorzata Tomaszewska 

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Au centre commercial

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia intencje i plany na przyszłość;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe, 

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje zaimki dopełnienia bliższego;

  • opisuje miejsce dzięki poznanym przymiotnikom;

  • utrwala nazwy sklepów oraz produktów i poznaje nowe w centrum handlowym.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • poszerza swoje słownictwo i znajomość gramatyki;

  • podnosi swój poziom opanowania języka w stopniu, który pozwala na coraz swobodniejsze wypowiedzi oraz poruszanie nowych tematów.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (czytanie, słuchanie, zapamiętywanie),

  • strategie kognitywne (praca z ilustracjami i z audio, grupowanie, parowanie, dopasowywanie),

  • strategie społeczne (współpraca w parach),

  • strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia wyrazów).

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: opis, wyjaśnienie, rozmowa kierowana;

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe;

  • metody aktywizujące: odgadywanie słów, gra interaktywna;

  • metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem tablicy multimedialnej.

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego,

  • praca indywidualna,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • tablica interaktywna,

  • tablety lub smartfony z możliwością odtworzenia gry edukacyjnej albo dostęp do sali komputerowej.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wykonuje czynności organizacyjne. Podaje cele lekcji. 

Nauczyciel może zadać pytanie :

Quest‑ce quon peut acheter au centre commercial ? i poprosić, aby uczniowie wymienili artykuły, produkty dostępne w centrum handlowym.

Faza realizacyjna:

Uczniowie pracują z tekstem źródłowym w części Przeczytaj. Jeśli jest taka możliwość, można wyświetlić tekst na tablicy interaktywnej. Uczestnicy zajęć wyjaśniają niezrozumiałe wyrazy, posiłkując się słownikiem w e‑materiale i/lub dostępnymi słownikami online. Następnie indywidualnie rozwiązują załączone do tekstu ćwiczenia na rozumienie treści.

Nauczyciel przechodzi do części gramatycznej. Nauczyciel wprowadza zaimki dopełnienia bliższego. Objaśnia ich użycie na podstawie przykładów. Uczniowie wyszukują przykładów dopełnienia bliższego w tekście źródłowym. Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczenia do części gramatycznej. Sprawdza poprawność jego wykonania.

Następnie nauczyciel prezentuje przymiotniki pomocne w opisie miejsca (kącik leksykalny). Prosi uczniów o ich przeczytanie (grafika w części Przeczytaj). Może poprosić, aby podali miejsca, które ich zdaniem odpowiadają prezentowanym przymiotnikom. Następnie uczniowie wykonują ćwiczenie do tej części lekcji. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.

Nauczyciel przechodzi do części Multimedium. Uczniowie grają w grę interaktywną. Wygrywa osoba lub para, która udzieli prawidłowych odpowiedzi w najkrótszym czasie.

Następnie uczniowie przechodzą do wykonania ćwiczeń dołączonych do części Multimedium. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi. 

Uczniowie pracują w grupach 3‑osobowych. Każdy zespół losuje jedno miejsce, którego opis będzie musiał przygotować. Grupy nie mogą wiedzieć, jakie miejsca wylosowały, ponieważ zadaniem uczniów będzie odgadnięcie na podstawie opisu, o jakie miejsce chodzi. Nauczyciel może dać uczniom następujące miejsca do wyboru (przykładowo): targowisko, jarmark, ekskluzywny sklep, restauracja, rynek starego miasta, nowoczesne centrum biznesowe, plaża, etc. Po wyznaczonym czasie grupy po kolei odczytują swoje opisy, nie zdradzając, czego opis przedstawiają. Pozostali uczniowie zgadują, o jakie miejsca chodzi.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Uczniowie pracują całym zespołem klasowym. Wykonują ćwiczenia 1‑6. Wskazani uczestnicy lekcji podchodzą do tablicy interaktywnej i rozwiązują ćwiczenia. Pozostali uczniowie wspierają kolegów/koleżanki, naprowadzając na poprawne odpowiedzi.

Praca domowa:

Ćw. 7 i 8 z części Sprawdź się.  

Materiały pomocnicze: brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Gra interaktywna może zostać wykorzystana jako materiał przypominający nazwy poszczególnych sklepów i dostępnych tam artykułów lub do utrwalenia słownictwa.