Imię i nazwisko autorki: Katarzyna Mańkowska

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć: Cuál es tu estación favorita?

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII

Podstawa programowa:

Cele kształcenia:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

l) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1) reaguje na polecenia;

2) określa główną myśl wypowiedzi;

4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);

5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

1) określa główną myśl tekstu;

2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;

3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);

4) znajduje w tekście określone informacje.

IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;

2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

3) wyraża swoje opinie;

4) wyraża uczucia i emocje.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;

2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

3) przedstawia upodobania.

VI. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.

VII. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami.

IX. Uczeń posiada:

2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

3. kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

4. kompetencje cyfrowe;

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna i stosuje słownictwo związane z miesiącami oraz porami roku;

  • stosuje odpowiednie przyimki i rodzajniki, mówiąc o miesiącach i porach roku;

  • analizuje informacje zawarte w tekstach, nagraniach na temat miesięcy oraz pór roku;

  • ocenia, które informacje zawarte w prezentacji multimedialnej są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;

  • tworzy krótką wypowiedź pisemną na temat pór roku oraz miesięcy;

  • łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy;

Cele motywacyjne:

  • rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji;

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;

  • uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie pamięciowe; 

  • strategie kompensacyjne;

  • strategie metapoznawcze;

  • strategie afektywne.

Metody/techniki nauczania:

prezentacja multimedialna, burza mózgów, dyskusja, słuchanie, czytanie

Formy zajęć:

praca w parach, praca w grupach, praca całą klasą, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy, rzutnik

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy w Hiszpanii są takie same pory roku jak w Polsce. Następnie mówi uczniom, że nie w całej Hiszpanii obserwujemy wyraźny podział na pory roku i prosi ich, aby zapoznali się z ciekawostką na temat lekcji.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji

Faza realizacyjna:

  1. Tekst źródłowy.

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, zwracając szczególną uwagę na nazwy miesięcy oraz pór roku.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali, które z podkreślonych słów to nazwy miesięcy, a które to nazwy pór roku.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby stwierdzili, czy wszyscy użytkownicy forum przestrzegają zasad, tj. czy są wobec siebie kulturalni.

  • Uczniowie wykonują polecenia do tekstu źródłowego.

  1. Grafiki oraz kącik gramatyczny.

  • Uczniowie zapoznają się z nazwami miesięcy w kąciku leksykalnym.

  • Nauczyciel prosi kilku uczniów, aby powiedzieli, kiedy mają urodziny i przeczytali w języku hiszpańskim i polskim nazwę tego miesiąca. Następnie uczniowie wykonują polecenie do tej części kącika.

  • Uczniowie zapoznają się z opisem pór roku w kąciku leksykalnym i wykonują ćwiczenie (mogą pracować całą klasą).

  • Uczniowie zapoznają się z kącikiem gramatycznym oraz wykonują do niego ćwiczenie.

  1. Multimedium.

  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.

  • Nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną na rzutniku. Po każdym slajdzie pyta uczniów, czy mogą dodać jakąś informację na temat podanych miesięcy, np. tomar el sol en julio.

  • Uczniowie wykonują polecenia do multimedium. 

  • Po wykonaniu polecenia 2., nauczyciel prosi kilku uczniów o powtórzenie pytań za lektorem.

  1. Część ćwiczeniowa.

  • W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie wybierają odpowiednią opcję lub dopasowują zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych umożliwiających uczniom samodzielne tworzenie treści na podstawie zdobytej wiedzy.

  • Ćwiczenie 3. uczniowie mogą wykonać w parach, pytając się nawzajem o hasła krzyżówki.

  • Podczas wykonywania ćwiczenia 8. nauczyciel może zorganizować w klasie dyskusję. Uczniowie dzielą się na 4 grupy (dla każdej pory roku) oraz przedstawiają swoje argumenty, dlaczego dana pora roku jest ich zdaniem najlepsza.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Jak nazywają się w języku hiszpańskim kolejne miesiące?

  • Jak nazwiemy pory roku?

  • Czym charakteryzuje się jesień, a czym zima?

  1. Pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:

  • Znam nazwy miesięcy i pór roku i umiem je zastosować w wypowiedziach.

  • Potrafię opisać każdą z pór roku.

Praca domowa:

Uczniowie wybierają cztery miesiące i tworzą krótką prezentację multimedialną na temat każdego z nich (na przykładzie multimedium). Chętni mogą wybrać więcej miesięcy.

Materiały pomocnicze:

[https://www.youtube.com/watch?v=uEKFxwWYRZA&t=168s](https://www.youtube.com/watch?v=uEKFxwWYRZA&t=168s) film dla rozszerzenia słownictwa na temat pór roku.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.