Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autorki: Katarzyna Mańkowska
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć: Cuál es tu estación favorita?
Grupa docelowa:
II etap edukacyjny, klasa VII
Podstawa programowa:
Cele kształcenia:
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
l) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje.
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) wyraża swoje opinie;
4) wyraża uczucia i emocje.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia upodobania.
VI. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.
VII. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami.
IX. Uczeń posiada:
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
3. kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
4. kompetencje cyfrowe;
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna i stosuje słownictwo związane z miesiącami oraz porami roku;
stosuje odpowiednie przyimki i rodzajniki, mówiąc o miesiącach i porach roku;
analizuje informacje zawarte w tekstach, nagraniach na temat miesięcy oraz pór roku;
ocenia, które informacje zawarte w prezentacji multimedialnej są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;
tworzy krótką wypowiedź pisemną na temat pór roku oraz miesięcy;
łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy;
Cele motywacyjne:
rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji;
uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;
uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim.
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne;
strategie pamięciowe;
strategie kompensacyjne;
strategie metapoznawcze;
strategie afektywne.
Metody/techniki nauczania:
prezentacja multimedialna, burza mózgów, dyskusja, słuchanie, czytanie
Formy zajęć:
praca w parach, praca w grupach, praca całą klasą, praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy, rzutnik
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.
Nauczyciel pyta uczniów, czy w Hiszpanii są takie same pory roku jak w Polsce. Następnie mówi uczniom, że nie w całej Hiszpanii obserwujemy wyraźny podział na pory roku i prosi ich, aby zapoznali się z ciekawostką na temat lekcji.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji
Faza realizacyjna:
Tekst źródłowy.
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, zwracając szczególną uwagę na nazwy miesięcy oraz pór roku.
Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali, które z podkreślonych słów to nazwy miesięcy, a które to nazwy pór roku.
Nauczyciel prosi uczniów, aby stwierdzili, czy wszyscy użytkownicy forum przestrzegają zasad, tj. czy są wobec siebie kulturalni.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu źródłowego.
Grafiki oraz kącik gramatyczny.
Uczniowie zapoznają się z nazwami miesięcy w kąciku leksykalnym.
Nauczyciel prosi kilku uczniów, aby powiedzieli, kiedy mają urodziny i przeczytali w języku hiszpańskim i polskim nazwę tego miesiąca. Następnie uczniowie wykonują polecenie do tej części kącika.
Uczniowie zapoznają się z opisem pór roku w kąciku leksykalnym i wykonują ćwiczenie (mogą pracować całą klasą).
Uczniowie zapoznają się z kącikiem gramatycznym oraz wykonują do niego ćwiczenie.
Multimedium.
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.
Nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną na rzutniku. Po każdym slajdzie pyta uczniów, czy mogą dodać jakąś informację na temat podanych miesięcy, np. tomar el sol en julio.
Uczniowie wykonują polecenia do multimedium.
Po wykonaniu polecenia 2., nauczyciel prosi kilku uczniów o powtórzenie pytań za lektorem.
Część ćwiczeniowa.
W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie wybierają odpowiednią opcję lub dopasowują zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych umożliwiających uczniom samodzielne tworzenie treści na podstawie zdobytej wiedzy.
Ćwiczenie 3. uczniowie mogą wykonać w parach, pytając się nawzajem o hasła krzyżówki.
Podczas wykonywania ćwiczenia 8. nauczyciel może zorganizować w klasie dyskusję. Uczniowie dzielą się na 4 grupy (dla każdej pory roku) oraz przedstawiają swoje argumenty, dlaczego dana pora roku jest ich zdaniem najlepsza.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.
Nauczyciel pyta uczniów:
Jak nazywają się w języku hiszpańskim kolejne miesiące?
Jak nazwiemy pory roku?
Czym charakteryzuje się jesień, a czym zima?
Pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:
Znam nazwy miesięcy i pór roku i umiem je zastosować w wypowiedziach.
Potrafię opisać każdą z pór roku.
Praca domowa:
Uczniowie wybierają cztery miesiące i tworzą krótką prezentację multimedialną na temat każdego z nich (na przykładzie multimedium). Chętni mogą wybrać więcej miesięcy.
Materiały pomocnicze:
[https://www.youtube.com/watch?v=uEKFxwWYRZA&t=168s](https://www.youtube.com/watch?v=uEKFxwWYRZA&t=168s) film dla rozszerzenia słownictwa na temat pór roku.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.