Imię i nazwisko autora:

Katarzyna Mańkowska

Przedmiot:

Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć:

Qué haces en casa?

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII

Podstawa programowa:

Cele kształcenia:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);

5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, urodziny, święta).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);

5) znajduje w tekście określone informacje.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.

VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

4) przedstawia upodobania.

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

4. kompetencje cyfrowe;

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • nazywa poszczególne pomieszczenia w domu;

  • zna nazwy czynności wykonywanych w domu;

  • analizuje informacje zawarte w tekstach i filmach;

  • ocenia, które informacje zawarte w tekście i mapie myśli są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;

  • rozwija mapę myśli;

  • formułuje pytania na temat form spędzania czasu w domu;

  • odpowiada na pytania związane z pomieszczeniami w domu oraz formami spędzania czasu w domu;

  • tworzy krótką wypowiedź pisemną, w której stosuje zasady wypowiedzi na forum, wyraża swoje upodobania oraz mówi o czynnościach w czasie teraźniejszym;

  • łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy.

Cele motywacyjne:

  • rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. do opowiadania o swoich upodobaniach, pisania komentarzy na forum, rozmowy z kolegą;

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;

  • uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;

  • rozbudzenie ciekawość uczniów poprzez wykorzystanie różnych metod nauczania: mapy myśli, zabawy edukacyjnej, burzy mózgów, dramy;

  • podtrzymywanie uwagi uczniów poprzez zadawanie pytań związanych z jego upodobaniami;

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie pamięciowe; 

  • strategie kompensacyjne;

  • strategie metapoznawcze;

  • strategie afektywne.

Metody/techniki nauczania:

mapa pojęć, słuchanie, czytanie, zabawa edukacyjna, burza mózgów, drama

Formy zajęć:

praca w parach, praca całą klasą, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, czym jest sjesta. Następnie prosi ich o przeczytanie ciekawostki.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Tekst źródłowy.

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, zwracając szczególną uwagę na nazwy pomieszczeń i czynności, które wykonuje się w domu.

  • Po przeczytaniu tekstu źródłowego nauczyciel może napisać na tablicy słowa: habitacionesactividades, a następnie zapytać uczniów, jakie nazwy pokoi i czynności udało im się zapamiętać po pierwszym czytaniu.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia do tekstu źródłowego.

  • Po wykonaniu ćwiczenia 3. nauczyciel może zapytać uczniów: Cuáles de estas actividades podemos hacer en otras habitaciones? Hay alguna actividad más del texto que no aparece en el ejercicio?

  • Nauczyciel może zachęcić uczniów do refleksji, czy w Hiszpanii spędza się czas w domu tak samo jak w Polsce.

  1. Grafiki.

  • Uczniowie zapoznają się z nazwami pomieszczeń znajdujących się w domu i czynności, które można tam wykonywać.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenie 4. Nauczyciel może rozszerzyć polecenie i poprosić uczniów, by pracowali w parach, gdzie jedna osoba wypowiada nazwę jakiejś czynności, a druga ma za zadanie powiedzieć, w jakim pomieszczeniu można ją wykonywać.

  • Uczniowie zapoznają się z pytaniami o formy spędzania czasu w domu.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenie 5.

  • Nauczyciel może poprosić uczniów, aby w parach zadali sobie nawzajem poznane pytania i odpowiedzieli na nie ustnie. 

  1. Multimedium.

  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.

  • Uczniowie wykonują polecenia do multimedium.

  • Nauczyciel może rozszerzyć polecenie 2. i zaproponować zabawę edukacyjną. Każdemu uczniowi przydziela inne pomieszczenie w domu, a uczeń ma za zadanie napisać o nim krótki tekst, wykorzystując nazwy czynności z mapy pojęć. Następnie kilka osób czyta swoje teksty, a reszta klasy zgaduje, jakie to pomieszczenie. Osoba, która zgadnie pierwsza, czyta swój tekst.

  • Nauczyciel może zrobić burzę mózgów, podczas której uczniowie wymieniają czynności wykonywane w pomieszczeniach znajdujących się w domu. Następnie uczniowie w parach tłumaczą na język hiszpański nazwy czynności, które wypisali i dodają je do swoich map myśli.

  1. Część ćwiczeniowa.

  • W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie samodzielnie tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.

  • Nauczyciel może rozszerzyć ćwiczenie 1. Uczniowie w parach pytają się nawzajem o pomieszczenia, jakie znajdują się w ich domach: Tienes un comedor? No, no tengo un comedor. Y tú? Następnie wybrane pary mają wymienić pomieszczenia, o jakich wspomniał kolega.

  • Po wykonaniu ćwiczenia 2. nauczyciel może poprosić uczniów, aby dodali po jednej czynności do każdego z pomieszczeń, którego nazwa pojawia się w ćwiczeniu.

  • Ćwiczenie 7. może zostać zrealizowane w formie prawdziwego forum na stronie hiszpańskojęzycznej. Uczniowie zakładają konta na forum. Nauczyciel zadaje na nim pytanie z ćwiczenia. Każdy uczeń pisze swój komentarz. Uczniowie mogą odpowiadać na swoje komentarze lub je polubić.

  • Ćwiczenie 8. może być realizowane z wykorzystaniem dramy. Uczniowie w parach układają dialogi, a następnie prezentują je przed klasą.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Jakie pomieszczenia znajdujące się w domu umiemy wymienić po hiszpańsku?

  • Jakie czynności możemy wykonywać na korytarzu, w sypialni czy w salonie?

  • Jak zapytamy, co ktoś robi w domu?

  1. Na koniec nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:

  • Znam nazwy pomieszczeń w domu.

  • Znam nazwy czynności wykonywanych w domu.

  • Potrafię powiedzieć, jaki pokój jest moim ulubionym i uzasadnić wybór.

  • Potrafię zapytać kolegę/koleżankę, jak spędza czas w domu.

Praca domowa:

Uczeń układa krótką ankietę z pytaniami:

  1. Jaki jest twój ulubiony pokój w domu?

  • salon,

  • sypialnia,

  • kuchnia itd.

  1. Co robisz w tym pokoju?

  • oglądasz telewizję,

  • odpoczywasz itd.

Następnie uczeń zadaje te pytania wybranemu członkowi rodziny. Zapisuje jego odpowiedzi w języku polskim i następnie tłumaczy jego wypowiedź na język hiszpański.

Materiały pomocnicze:

karteczki z nazwami pokoi i zdjęciami

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.