Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora:
Katarzyna Mańkowska
Przedmiot:
Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć:
Qué haces en casa?
Grupa docelowa:
II etap edukacyjny, klasa VIII
Podstawa programowa:
Cele kształcenia:
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, urodziny, święta).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5) znajduje w tekście określone informacje.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia upodobania.
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
4. kompetencje cyfrowe;
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
nazywa poszczególne pomieszczenia w domu;
zna nazwy czynności wykonywanych w domu;
analizuje informacje zawarte w tekstach i filmach;
ocenia, które informacje zawarte w tekście i mapie myśli są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;
rozwija mapę myśli;
formułuje pytania na temat form spędzania czasu w domu;
odpowiada na pytania związane z pomieszczeniami w domu oraz formami spędzania czasu w domu;
tworzy krótką wypowiedź pisemną, w której stosuje zasady wypowiedzi na forum, wyraża swoje upodobania oraz mówi o czynnościach w czasie teraźniejszym;
łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy.
Cele motywacyjne:
rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. do opowiadania o swoich upodobaniach, pisania komentarzy na forum, rozmowy z kolegą;
uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;
uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;
rozbudzenie ciekawość uczniów poprzez wykorzystanie różnych metod nauczania: mapy myśli, zabawy edukacyjnej, burzy mózgów, dramy;
podtrzymywanie uwagi uczniów poprzez zadawanie pytań związanych z jego upodobaniami;
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne;
strategie pamięciowe;
strategie kompensacyjne;
strategie metapoznawcze;
strategie afektywne.
Metody/techniki nauczania:
mapa pojęć, słuchanie, czytanie, zabawa edukacyjna, burza mózgów, drama
Formy zajęć:
praca w parach, praca całą klasą, praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.
Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, czym jest sjesta. Następnie prosi ich o przeczytanie ciekawostki.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Tekst źródłowy.
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, zwracając szczególną uwagę na nazwy pomieszczeń i czynności, które wykonuje się w domu.
Po przeczytaniu tekstu źródłowego nauczyciel może napisać na tablicy słowa: habitaciones i actividades, a następnie zapytać uczniów, jakie nazwy pokoi i czynności udało im się zapamiętać po pierwszym czytaniu.
Uczniowie wykonują ćwiczenia do tekstu źródłowego.
Po wykonaniu ćwiczenia 3. nauczyciel może zapytać uczniów: Cuáles de estas actividades podemos hacer en otras habitaciones? Hay alguna actividad más del texto que no aparece en el ejercicio?
Nauczyciel może zachęcić uczniów do refleksji, czy w Hiszpanii spędza się czas w domu tak samo jak w Polsce.
Grafiki.
Uczniowie zapoznają się z nazwami pomieszczeń znajdujących się w domu i czynności, które można tam wykonywać.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 4. Nauczyciel może rozszerzyć polecenie i poprosić uczniów, by pracowali w parach, gdzie jedna osoba wypowiada nazwę jakiejś czynności, a druga ma za zadanie powiedzieć, w jakim pomieszczeniu można ją wykonywać.
Uczniowie zapoznają się z pytaniami o formy spędzania czasu w domu.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 5.
Nauczyciel może poprosić uczniów, aby w parach zadali sobie nawzajem poznane pytania i odpowiedzieli na nie ustnie.
Multimedium.
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.
Uczniowie wykonują polecenia do multimedium.
Nauczyciel może rozszerzyć polecenie 2. i zaproponować zabawę edukacyjną. Każdemu uczniowi przydziela inne pomieszczenie w domu, a uczeń ma za zadanie napisać o nim krótki tekst, wykorzystując nazwy czynności z mapy pojęć. Następnie kilka osób czyta swoje teksty, a reszta klasy zgaduje, jakie to pomieszczenie. Osoba, która zgadnie pierwsza, czyta swój tekst.
Nauczyciel może zrobić burzę mózgów, podczas której uczniowie wymieniają czynności wykonywane w pomieszczeniach znajdujących się w domu. Następnie uczniowie w parach tłumaczą na język hiszpański nazwy czynności, które wypisali i dodają je do swoich map myśli.
Część ćwiczeniowa.
W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie samodzielnie tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.
Nauczyciel może rozszerzyć ćwiczenie 1. Uczniowie w parach pytają się nawzajem o pomieszczenia, jakie znajdują się w ich domach: Tienes un comedor? No, no tengo un comedor. Y tú? Następnie wybrane pary mają wymienić pomieszczenia, o jakich wspomniał kolega.
Po wykonaniu ćwiczenia 2. nauczyciel może poprosić uczniów, aby dodali po jednej czynności do każdego z pomieszczeń, którego nazwa pojawia się w ćwiczeniu.
Ćwiczenie 7. może zostać zrealizowane w formie prawdziwego forum na stronie hiszpańskojęzycznej. Uczniowie zakładają konta na forum. Nauczyciel zadaje na nim pytanie z ćwiczenia. Każdy uczeń pisze swój komentarz. Uczniowie mogą odpowiadać na swoje komentarze lub je polubić.
Ćwiczenie 8. może być realizowane z wykorzystaniem dramy. Uczniowie w parach układają dialogi, a następnie prezentują je przed klasą.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.
Nauczyciel pyta uczniów:
Jakie pomieszczenia znajdujące się w domu umiemy wymienić po hiszpańsku?
Jakie czynności możemy wykonywać na korytarzu, w sypialni czy w salonie?
Jak zapytamy, co ktoś robi w domu?
Na koniec nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:
Znam nazwy pomieszczeń w domu.
Znam nazwy czynności wykonywanych w domu.
Potrafię powiedzieć, jaki pokój jest moim ulubionym i uzasadnić wybór.
Potrafię zapytać kolegę/koleżankę, jak spędza czas w domu.
Praca domowa:
Uczeń układa krótką ankietę z pytaniami:
Jaki jest twój ulubiony pokój w domu?
salon,
sypialnia,
kuchnia itd.
Co robisz w tym pokoju?
oglądasz telewizję,
odpoczywasz itd.
Następnie uczeń zadaje te pytania wybranemu członkowi rodziny. Zapisuje jego odpowiedzi w języku polskim i następnie tłumaczy jego wypowiedź na język hiszpański.
Materiały pomocnicze:
karteczki z nazwami pokoi i zdjęciami
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.