Scenariusz lekcji
Imię i Nazwisko: Małgorzata Tomaszewska
Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)
Temat zajęć: Le cours d'EPS
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
potrafi nazwać elementy stroju sportowego obowiązującego na zajęciach wychowania fizycznego,
utrwala nazwy dyscyplin sportowych i poznaje nowe,
opowiada o tym, jakiego sprzętu używana na zajęciach wychowania fizycznego.
Cele motywacyjne:
Znajomość słownictwa związanego ze sportem pozwoli na swobodne wypowiedzi na tematy związane z aktywnością fizyczną, spędzaniem czasu wolnego i zainteresowaniami.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku, grupowanie,
strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, grupowanie, prawda‑fałsz, dedukcja.
Metody/techniki nauczania:
metoda programowana: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik),
metoda podająca: praca z tekstem źródłowym.
Formy zajęć:
praca całego zespołu klasowego,
praca indywidualna,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
tablica interaktywna, tablety lub smartfony, dostęp do sali komputerowej
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wykonuje czynności organizacyjne. Prosi uczniów o odgadnięcie dyscypliny sportowej przedstawionej na zdjęciu we Wprowadzeniu. Zapisuje słowo l'EPS na tablicy interaktywnej: chętni uczniowie podchodzą i dopisują do niego nazwy poznanych już dyscyplin sportowych, tworząc mapę myśli. Następnie nauczyciel zadaje pytania typu: Tu aimes le sport ? Tu aimes l'EPS ?
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem: Uczniowie zapoznają się z materiałem. Nauczyciel pyta o niejasne fragmenty lub sformułowania. Następnie wyjaśnia nowe słownictwo przy użyciu słownika. Uczniowie ponownie czytają tekst, po czym przechodzą do ćwiczeń.
Mogą pracować w parach. Nauczyciel sprawdza rozwiązania ćwiczeń na bieżąco.
Uczniowie zapoznają się z plikiem audio i wykonują ćwiczenia sprawdzające jego zrozumienie. Ćwiczenie trzecie może zostać wykonane w parach: jedna osoba zadaje pytanie zawarte w poleceniu, a druga udziela odpowiedzi, po czym zamieniają się rolami.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Uczniowie pracują całym zespołem klasowym. Wykonują ćwiczenia 1–6. Wskazani uczestnicy lekcji podchodzą do tablicy interaktywnej i rozwiązują ćwiczenia. Pozostali uczniowie wspierają kolegów/koleżanki, naprowadzając na poprawne odpowiedzi.
Praca domowa:
Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczeń 7 i 8.
Materiały pomocnicze: Brak
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium Brak