Imię i nazwisko autora: Jadwiga Listwan

Przedmiot: Język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć: Fais le programme d’une visite touristique !

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: klasa II, liceum/technikum, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki, zwiedzanie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Kompetencje w zakresie wielojęzyczności. 

Kompetencje cyfrowe. 

Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje dłuższy tekst źródłowy,

  • zna nazwy miejsc, obiektów w mieście,

  • umie utworzyć rzeczownik od czasownika (i odwrotnie),

  • umie przetłumaczyć element zdania z języka polskiego na język obcy,

  • potrafi napisać program zwiedzania (w punktach lub w zdaniach),

  • potrafi zredagować wpis na stronie internetowej.

Cele motywacyjne:

Zachęcenie uczniów do planowania i projektowania programu wyjazdu/wycieczki/zwiedzania (ustnie i pisemnie).

Strategie uczenia się:

Strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku, grupowanie.

Strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, grupowanie, prawda fałsz, dedukcja, transformacje.

Strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych.

Metody/techniki nauczania

  • metoda aktywizująca: burza mózgów, blended learning,

  • metoda programowa: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik).

Formy zajęć:

praca całego zespołu klasowego,

praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

Tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do Internetu, zeszyt, aplikacje typu mentimeter, quizlet.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów po francusku, jak się dziś czują. Następnie sprawdza ich wiedzę, pytając, jakie miasta francuskie znają lub zwiedzili: Quelles villes françaises connaissez vous ? Quelles villes françaises avez vous visitées ? Uczniowie odpowiadają całymi zdaniami. Następnie, nauczyciel pisze na tablicy słowo: la ville i prosi o skojarzenia – burza mózgów. / Można poprosić uczniów o odpowiedzi przy pomocy aplikacji Mentimeter, a wyniki zaprezentować wszystkim uczniom. Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w bloku tekstowym, Na podstawie przeczytanego tekstu uczniowie wykonują po kolei wszystkie polecenia dołączone do materiału źródłowego. Nauczyciel sprawdza wykonane zadania, a następnie wyjaśnia zagadnienia gramatyczne (nominalizacja - tworzenie rzeczowników od czasowników) oraz pytań pośrednich, globalnych, a następnie prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń. Nauczyciel pyta uczniów, jakie miejsca lubią zwiedzać, odkrywać w czasie wycieczek lub wakacji. Pyta też, czy czytają blogi o podróżach lub interesujących miejscach. Potem pokazuje im zdjęcia różnych ciekawych miejsc (zwłaszcza w miastach) i prosi uczniów o wykonania kolejnych ćwiczeń. Nauczyciel pyta uczniów, czy kiedykolwiek układali program wycieczki lub pobytu turystycznego oraz na jakie atrakcje zwracają zazwyczaj wybierając konkretny program wycieczki. Nauczyciel uruchamia materiał multimedialny.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Wybrani/chętni uczniowie kolejno rozwiązują wskazane ćwiczenia interaktywne. Pozostali uczniowie kontrolują poprawność ich wykonania. Uczniowie mają możliwość powrotu do kącika gramatycznego, celem przypomnienia reguł tworzenia rzeczowników od czasowników. Natomiast w kąciku leksykalnym mogą sobie przypomnieć nazwy miejsc, które najczęściej zwiedza się w czasie wycieczek lub podróży. Na koniec nauczyciel może zadać uczniom kilka pytań:

  • Quelle ville française voudriez vous visiter et pourquoi ?

  • Quels endroits visitez vous le plus souvent en voyage ?

  • Préférez vous les séjours touristiques de trois jours ou plus longs ? Pourquoi ?

Praca domowa:

Ćw. 7 oraz ćw. 8 z e‑materiału – jeśli nie zostały wykonane na lekcji. 

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Prezentacja multimedialna może posłużyć jako inspiracja do rozmowy o imprezach kulturalnych odbywających się na Lazurowym Wybrzeżu lub wyborze szkoły językowej na wakacje.