Imię i nazwisko autora: Agnieszka Jarmużek

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski) 

Temat zajęć: Mais au fond, qu’est‑ce qui nous pousse à acheter ?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa IV, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
9) prosi o radę i udziela rady;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • utrwala i powtarza słownictwo związane z zakupami;

  • poprawnie stosuje zaimki przysłówkowe: eny;

  • wymienia mechanizmy marketingowe, które sprawiają, że klient kupuje dany produkt;

  • wyjaśnia, dlaczego warto wspierać lokalnych sprzedawców;

  • dowiaduje się, na czym polega świadoma konsumpcja;

  • przedstawia pomysły na to, jak zaplanować budżet na zakupy i jak przeciwdziałać zakupom kompulsywnym.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności poprzez rozmowę na interesujące go tematy;

  • ma możliwość czytania i słuchania ciekawych materiałów na interesujące go tematy;

  • kształci umiejętność wyrażania swojej opinii;

  • kształci umiejętność wyrażania argumentacji.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słuchanie i czytanie, nowe słowa w znanym kontekście, grupowanie słownictwa, tabele/schematy gramatyczne;

  • strategie kognitywne: prawda‑fałsz, parowanie, wybór odpowiedniej opcji w zdaniu, wstawianie wyrażeń/wyrazów do tekstu, krzyżówka, łączenie obrazu z tekstem, grupowanie, tworzenie zdań z rozsypanki wyrazowej, układanie słów z rozsypanki literowe, dedukcja;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych, wykorzystanie języka ojczystego oraz innych znanych języków obcych do zrozumienia znaczenia słów.

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: opis, wyjaśnienie;

  • metody aktywizujące: burza mózgów, dyskusja metodą „akwarium”;

  • metody programowane: z użyciem e‑podręcznika.

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer/telefon komórkowy/tablet

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo LES ACHATS i pyta uczniów o skojarzenia z tym słowem. Zapisuje propozycje uczniów na tablicy. Zachęca uczniów do przypomnienia sobie nazw rodzajów sklepów i produktów kupowanych w danych sklepach. Następnie dopisuje do hasła LES ACHATS wybrane określenie, na przykład RESPONSABLES. Pyta uczniów, jak teraz zmieniło się znaczenie wcześniej zapisanego słowa. Dopytuje, co to znaczy „kupować odpowiedzialnie”. Po wykonaniu ćwiczenia nauczyciel pyta uczniów, co będzie, ich zdaniem, celem tej lekcji. Nauczyciel uzupełnia i komentuje propozycje uczniów.

Faza realizacyjna:

Uczniowie czytają tekst źródłowy i samodzielnie rozwiązują zaproponowane do niego ćwiczenia. 

Następnie uczniowie pracują w parach, analizując i utrwalają słownictwo z kącika leksykalnego. Nauczyciel może zaproponować ćwiczenie utrwalające nowe słownictwo, na przykład w parach układają zdania z wybranymi słowami/wyrażeniami z kącika leksykalnego lub układają w parach krzyżówkę dla innej pary uczniów, a następnie się wymieniają przygotowanymi zadaniami.

W dalszej kolejności uczniowie przypominają sobie zasady użycia zaimków przysłówkowych: en, y. Analizują samodzielnie zawarte w materiale grafiki i wykonują załączone do nich ćwiczenie. Ewentualne wątpliwości i pytania powinny być od razu zgłaszane nauczycielowi.

Uczniowie pracują z multimedium. Nauczyciel dwa razy odtwarza nagranie audio. Za pierwszym razem uczniowie mają za zadanie określić ogólny temat nagrania i zanotować, o jakich typach konsumentów jest mowa (mogą to zrobić w sposób opisowy). Po drugim odsłuchaniu nagrania uczniowie indywidualnie rozwiązują załączone do multimedium ćwiczenia.

Nauczyciel zaprasza uczniów do dyskusji nad zaletami odpowiedzialnych zakupów. Może ją zorganizować metodą „akwarium”, czyli wybiera grupę dyskutantów (panelistów), którzy na początku określą swoje stanowiska, a następnie będą rozmawiać ze sobą na temat tego, co skłania ludzi do zakupów, podczas gdy reszta klasy będzie się im przysłuchiwać i zadawać im dodatkowe pytania. Dobrze jest wybrać również prowadzącego dyskusję, który będzie dbał o przebieg panelu, kolejność udzielania głosu i podtrzymywania rozmowy.

Faza podsumowująca:

W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑6 z części Sprawdź się.

Na zakończenie lekcji nauczyciel może zadać uczniom pytania o charakterze podsumowującym, np. Quel type d’acheteur êtes‑vous et pourquoi ?, Selon vous, qu'est‑ce que l'achat responsable ?, T'arrive‑t-il d'acheter sans réfléchir ? Quelles en sont les conséquences ?

Praca domowa:

Ćwiczenie 7. i 8. z bloku Sprawdź się.

Materiały pomocnicze: -

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może posłużyć do powtórzenia i wzbogacenia słownictwa związanego ze stylem życia, z ekologią.