Imię i nazwisko autora:

Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot:

Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć:

Je suis écolo !

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, 7 klasa, poziom A1

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • posługuje się podstawowymi czasownikami związanymi z eko‑gestami,

  • formułuje rady dotyczące zachowań proekologicznych,

  • decyduje, które czynności są ekologiczne, a które nie są.

Cele motywacyjne:

Uświadomienie uczniom, jak ważny jest temat ekologii. Zwrócenie uwagi na fakt, że nie jest to temat prosty do omówienia w języku obcym, ale – posługując się już nabytą wiedzą – uczniowie będą w stanie zrozumieć i samodzielnie sformułować proste wypowiedzi z tego zakresu.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku, grupowanie,

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, grupowanie, prawda‑fałsz.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda programowana: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik),

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym.

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne:

e‑materiał, komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, tablica interaktywna, tablety lub dostęp do sali komputerowej

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wita uczniów po francusku. Następnie może im pokazać kilka symboli związanych z ekologią (symbol recyklingu, żywności bio itd.) i pyta, czy domyślają się, czego będzie dotyczyć lekcja.

Faza realizacyjna:

Praca z tekstem: Uczniowie proszeni są o odsłuchanie tekstu źródłowego dotyczącego definicji eko‑gestów oraz ich przykładów w codziennym życiu. Sprawdzają nieznane słowa w słowniku lub zwracają się do nauczyciela o wyjaśnienie niezrozumiałych zwrotów. Następnie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia do tekstu, wykorzystując ukrytą transkrypcję.

Uczniowie wraz z nauczycielem analizują planszę w Kąciku leksykalnym i wykonują ćwiczenia. Następnie pracują w parach: jedna osoba zadaje pytanie Quels éco‑gestes est‑ce que tu mets en place ? , druga opowiada o dwóch‑trzech eko‑gestach, które wciela w życie. Następnie zamieniają się rolami. Uczniowie przyglądają się odmianie czasownika éteindre. Chętna/wybrana osoba podaje przykłady zdań z użyciem czasownika.

Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną, a następnie wykonują ćwiczenia. Ćwiczenie trzecie mogą wykonać w parach. W ramach ćwiczenia dodatkowego uczniowie mogą dobrać się w pary lub większe grupy: jedna osoba opowiada o sposobach, w jaki dba o środowisko, a druga/reszta udziela jej porad w trybie rozkazującym, wykorzystując słownictwo zawarte w ilustracji.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑6 w sekcji Sprawdź się. Wybrane/chętne osoby rozwiązują zadania na tablicy interaktywnej, podczas gdy pozostali naprowadzają je na poprawne odpowiedzi. Uczniowie utrwalają nowe słownictwo, dzięki któremu będą w stanie wykonać ćwiczenia 7 i 8.

Praca domowa:

Wykonanie ćwiczeń 7 i 8 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Ilustracja może posłużyć jako przypomnienie słownictwa związanego z ekologią na późniejszym etapie nauki.