Imię i nazwisko autora: Katarzyna Mańkowska

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański

Temat zajęć: Cómo comprar en línea?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII

Podstawa programowa:

Cele kształcenia:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, korzystanie z usług).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

1) określa główną myśl tekstu; 

2) określa intencje nadawcy/autora tekstu; 

3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę); 

4) znajduje w tekście określone informacje.

IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska; 

2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

4) przedstawia upodobania; 

5) wyraża swoje opinie.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska; 

2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości; 

4) przedstawia upodobania; 

5) wyraża swoje opinie.

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia; 

4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami.

VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ ankietę); 

4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami.

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;

3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

IX. Uczeń posiada: 

1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego; 

2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

4. kompetencje cyfrowe;

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna i stosuje słownictwo związane z zakupami w Internecie;

  • zna i stosuje wyrażenia służące do udzielania rad i wyrażania swojego zdania;

  • analizuje informacje zawarte na ilustracjach;

  • ocenia, które informacje zawarte w tekście i ilustracji są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;

  • tworzy krótką wypowiedź ustną lub pisemną na temat zakupów w Internecie;

  • łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy;

  • rozwija umiejętność współpracy poprzez pracę w parze i w grupie;

  • uzasadnia swoje zdanie na temat zakupów w Internecie;

  • analizuje i rozróżnia poszczególne elementy strony internetowej sklepu.

Cele motywacyjne:

  • rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. robienia zakupów w Internecie;

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;

  • uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;

  • rozbudzenie ciekawości uczniów poprzez wykorzystanie pracy z ilustracją interaktywną;

  • zaangażowanie uczniów w lekcję poprzez pracę w grupach.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie pamięciowe; 

  • strategie kompensacyjne;

  • strategie metapoznawcze;

  • strategie afektywne.

Metody/techniki nauczania:

ilustracja interaktywna, słuchanie, czytanie, debata, opis wyjaśniający

Formy zajęć:

praca w parach, praca w grupach, praca całą klasą, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.

2. Nauczyciel pyta uczniów, czy według nich Hiszpanie chętnie robią zakupy przez Internet, a następnie prosi ich o przeczytanie ciekawostki.

3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

1. Tekst źródłowy.

a. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym.

b. Nauczyciel zadaje uczniom pytania do tekstu: De qué habla el texto?; Qué tipo de texto es?; Todos opinan lo mismo sobre las compras en línea?; Vosotros o vuestros padres compran en línea?

c. Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie, które z osób na forum mają dobre, a które złe zdanie na temat robienia zakupów przez Internet. Prosi ich również o wyjaśnienie po polsku, dlaczego mają takie zdanie.

d. Uczniowie wykonują ćwiczenia do tekstu źródłowego. 

2. Grafiki.

a. Uczniowie zapoznają się z wyrażeniami umieszczonymi na grafice.

b. Nauczyciel prosi, aby uczniowie wrócili do tekstu źródłowego i wyszukali w nim wyrażenia z grafiki oraz przyjrzeli się ich użyciu w tekście. Następnie nauczyciel pyta, czy uczniowie zauważyli zasadę użycia wyrażeń - czy po nich stosuje się bezokolicznik, czy nie.

c. Uczniowie wykonują ćwiczenie do grafiki.

d. Nauczyciel prosi uczniów, aby napisali po jednym zdaniu z jednym wyrażeniem służącym do udzielania raz i jednym wyrażeniem służącym do wyrażania swojej opinii.

3. Multimedium.

a. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.

b. Nauczyciel prosi uczniów, aby powiedzieli po polsku, jakie informacje mogą znaleźć na ilustracji (np. rozmiary, cena sukienki, itd.).

c. Nauczyciel zadaje pytania do ilustracji, na przykład: Cuánto cuesta el vestido?; Podemos devolverlo?

d. Nauczyciel dzieli uczniów na pary i prosi ich, aby wzajemnie zadawali sobie pytania do ilustracji.

e. Uczniowie wykonują polecenia do multimedium.

f. Nauczyciel prosi uczniów, aby w grupach poszukali hiszpańskich sklepów internetowych i przyjrzeli się, co mogą tam znaleźć, czy strony sklepów wyglądają podobnie itd.

4. Część ćwiczeniowa.

a. W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie wybierają odpowiednią opcję lub dopasowują zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych umożliwiających uczniom samodzielne tworzenie treści na podstawie zdobytej wiedzy.

b. Podczas wykonywania ćwiczenia nr 1 nauczyciel może pokazać klasie i omówić przykładowy formularz na stronie hiszpańskiego sklepu internetowego.

c. Na koniec nauczyciel może wrócić do ćwiczenia nr 3 i przeprowadzić krótką debatę między uczniami. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, z których jedna ma bronić dobrej opinii na temat zakupów przez Internet, a druga przedstawiać wady takiej formy kupowania.

d. Nauczyciel może rozwinąć ćwiczenie nr 8 i poprosić uczniów, aby w grupach stworzyli listy 5 zasad bezpiecznych zakupów w Internecie.

Faza podsumowująca:

1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

2. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Jakich wyrażeń użyjemy, aby udzielić komuś rady?

  • Jakich wyrażeń użyjemy, by wyrazić nasze zdanie?

  • Jakie opcje znajdziemy na stronie hiszpańskiego sklepu internetowego?

3. Nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:

  • Potrafię wyrazić swoje zdanie na temat sklepów internetowych.

  • Potrafię udzielić porady koledze/koleżance, który/która kupuje przez Internet.

  • Potrafię zamówić produkt na stronie sklepu internetowego.

Praca domowa:

Uczeń ma za zadanie przyjrzeć się wybranej stronie sklepu internetowego i wypisać z niej dwa nowe wyrażenia.

Materiały pomocnicze:

karteczki z wyrażeniami służącymi do udzielania porad i wyrażania swojego zdania

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.