Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Mańkowska
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański
Temat zajęć: Cómo comprar en línea?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII
Podstawa programowa:
Cele kształcenia:
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, korzystanie z usług).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje.
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia upodobania;
5) wyraża swoje opinie.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia upodobania;
5) wyraża swoje opinie.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami.
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ ankietę);
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami.
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
4. kompetencje cyfrowe;
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna i stosuje słownictwo związane z zakupami w Internecie;
zna i stosuje wyrażenia służące do udzielania rad i wyrażania swojego zdania;
analizuje informacje zawarte na ilustracjach;
ocenia, które informacje zawarte w tekście i ilustracji są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;
tworzy krótką wypowiedź ustną lub pisemną na temat zakupów w Internecie;
łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy;
rozwija umiejętność współpracy poprzez pracę w parze i w grupie;
uzasadnia swoje zdanie na temat zakupów w Internecie;
analizuje i rozróżnia poszczególne elementy strony internetowej sklepu.
Cele motywacyjne:
rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. robienia zakupów w Internecie;
uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;
uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;
rozbudzenie ciekawości uczniów poprzez wykorzystanie pracy z ilustracją interaktywną;
zaangażowanie uczniów w lekcję poprzez pracę w grupach.
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne;
strategie pamięciowe;
strategie kompensacyjne;
strategie metapoznawcze;
strategie afektywne.
Metody/techniki nauczania:
ilustracja interaktywna, słuchanie, czytanie, debata, opis wyjaśniający
Formy zajęć:
praca w parach, praca w grupach, praca całą klasą, praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.
2. Nauczyciel pyta uczniów, czy według nich Hiszpanie chętnie robią zakupy przez Internet, a następnie prosi ich o przeczytanie ciekawostki.
3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
1. Tekst źródłowy.
a. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym.
b. Nauczyciel zadaje uczniom pytania do tekstu: De qué habla el texto?; Qué tipo de texto es?; Todos opinan lo mismo sobre las compras en línea?; Vosotros o vuestros padres compran en línea?
c. Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie, które z osób na forum mają dobre, a które złe zdanie na temat robienia zakupów przez Internet. Prosi ich również o wyjaśnienie po polsku, dlaczego mają takie zdanie.
d. Uczniowie wykonują ćwiczenia do tekstu źródłowego.
2. Grafiki.
a. Uczniowie zapoznają się z wyrażeniami umieszczonymi na grafice.
b. Nauczyciel prosi, aby uczniowie wrócili do tekstu źródłowego i wyszukali w nim wyrażenia z grafiki oraz przyjrzeli się ich użyciu w tekście. Następnie nauczyciel pyta, czy uczniowie zauważyli zasadę użycia wyrażeń - czy po nich stosuje się bezokolicznik, czy nie.
c. Uczniowie wykonują ćwiczenie do grafiki.
d. Nauczyciel prosi uczniów, aby napisali po jednym zdaniu z jednym wyrażeniem służącym do udzielania raz i jednym wyrażeniem służącym do wyrażania swojej opinii.
3. Multimedium.
a. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.
b. Nauczyciel prosi uczniów, aby powiedzieli po polsku, jakie informacje mogą znaleźć na ilustracji (np. rozmiary, cena sukienki, itd.).
c. Nauczyciel zadaje pytania do ilustracji, na przykład: Cuánto cuesta el vestido?; Podemos devolverlo?
d. Nauczyciel dzieli uczniów na pary i prosi ich, aby wzajemnie zadawali sobie pytania do ilustracji.
e. Uczniowie wykonują polecenia do multimedium.
f. Nauczyciel prosi uczniów, aby w grupach poszukali hiszpańskich sklepów internetowych i przyjrzeli się, co mogą tam znaleźć, czy strony sklepów wyglądają podobnie itd.
4. Część ćwiczeniowa.
a. W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie wybierają odpowiednią opcję lub dopasowują zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych umożliwiających uczniom samodzielne tworzenie treści na podstawie zdobytej wiedzy.
b. Podczas wykonywania ćwiczenia nr 1 nauczyciel może pokazać klasie i omówić przykładowy formularz na stronie hiszpańskiego sklepu internetowego.
c. Na koniec nauczyciel może wrócić do ćwiczenia nr 3 i przeprowadzić krótką debatę między uczniami. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, z których jedna ma bronić dobrej opinii na temat zakupów przez Internet, a druga przedstawiać wady takiej formy kupowania.
d. Nauczyciel może rozwinąć ćwiczenie nr 8 i poprosić uczniów, aby w grupach stworzyli listy 5 zasad bezpiecznych zakupów w Internecie.
Faza podsumowująca:
1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.
2. Nauczyciel pyta uczniów:
Jakich wyrażeń użyjemy, aby udzielić komuś rady?
Jakich wyrażeń użyjemy, by wyrazić nasze zdanie?
Jakie opcje znajdziemy na stronie hiszpańskiego sklepu internetowego?
3. Nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:
Potrafię wyrazić swoje zdanie na temat sklepów internetowych.
Potrafię udzielić porady koledze/koleżance, który/która kupuje przez Internet.
Potrafię zamówić produkt na stronie sklepu internetowego.
Praca domowa:
Uczeń ma za zadanie przyjrzeć się wybranej stronie sklepu internetowego i wypisać z niej dwa nowe wyrażenia.
Materiały pomocnicze:
karteczki z wyrażeniami służącymi do udzielania porad i wyrażania swojego zdania
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.