Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Mańkowska
Przedmiot: Język obcy nowożytny: j. hiszpański
Temat zajęć: Cuántas lenguas hablas?
Grupa docelowa: II.2.
Podstawa programowa:
Cele kształcenia:
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka: 5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
określa główną myśl tekstu;
określa intencje nadawcy/autora tekstu;
określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
znajduje w tekście określone informacje;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
przedstawia siebie i inne osoby;
nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego:
przedstawia siebie i inne osoby;
nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.
IX. Uczeń posiada:
podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna nazwy krajów, narodowości i języków oraz umie je zastosować;
potrafi sformułować pytanie na temat pochodzenia, narodowości, języków, wieku oraz danych danych kontaktowych;
potrafi odpowiedzieć na pytanie na temat pochodzenia, narodowości, języków, wieku oraz danych kontaktowych;
ocenia, które informacje zawarte w mapie pojęć są niezbędne do wykonania zadań;
tworzy wypowiedź pisemną w formie dialogu;
łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy.
Cele motywacyjne:
rozbudzenie ciekawości oraz zaangażowanie ucznia w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. spotkanie uczniów z wymiany szkolnej;
uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;
uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;
zwrócenie uwagi ucznia poprzez stosowanie zadań polegających na zgadywaniu.
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne;
strategie pamięciowe;
strategie kompensacyjne;
strategie metapoznawcze;
strategie afektywne;
strategie społeczne.
Metody/techniki nauczania:
mapa pojęć; słuchanie; czytanie; drama
Formy zajęć:
praca w parach; praca całą klasą; praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku; zeszyt przedmiotowy; rzutnik.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.
Nauczyciel pyta uczniów czy w Hiszpanii mówi się tylko w języku hiszpańskim. Następnie prosi ich o przeczytanie ciekawostki.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Tekst źródłowy
a. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym zwracając szczególną uwagę na nazwy języków oraz zadawane pytania.
b. Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie poszczególnych elementów forum (temat, oznaczenia osób itp.). c. Uczniowie wykonują polecenia do tekstu źródłowego.
d. Po wykonaniu polecenia 3 nauczyciel może poprosić uczniów o stworzenie modelu odpowiedzi na podstawie tekstu źródłowego.Grafiki
a. Uczniowie zapoznają się z zaimkami pytającymi w kąciku gramatycznym.
b. Nauczyciel pyta uczniów czy znają inne pytania z podanymi zaimkami.
c. Uczniowie wykonują polecenie 4.
d. Uczniowie zapoznają się z nazwami krajów, narodowości i języków w kąciku leksykalnym.
e. Uczniowie wykonują polecenie 5.
f. Nauczyciel zadaje uczniom pytania typu: Cómo se llama el habitante de Alemania? Qué idioma se habla en Alemania?, na które odpowiadają na podstawie tabeli.
g. Nauczyciel może podzielić uczniów w pary, żeby zadawali sobie nawzajem pytania.Multimedium
a. Uczniowie wykonują polecenie wprowadzające do multimedium.
b. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z mapą pojęć.
c. Nauczyciel pyta uczniów jakie pytania zadamy jak chcemy dowiedzieć się ile ktoś ma lat, jakiej jest narodowości itd.
d. Nauczyciel prosi uczniów, aby pomyśleli o jakimś kraju, którego nie ma na mapie pojęć, a następnie sprawdzili jego nazwę i nazwę narodowości w słowniku oraz dodali go do swojej mapy pojęć.
e. Uczniowie wykonują polecenia do multimedium.
f. Przy wykonywaniu polecenia 5 nauczyciel może poprosić uczniów, aby dobrali się w pary i odegrali jeden z dialogów przed klasą.Część ćwiczeniowa
a. W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Ćwiczenia zaproponowane są ze wzrastającym stopniem trudności, od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie samodzielnie tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.
b. Po wykonaniu polecenia 1, nauczyciel może zapytać uczniów jakie pytania mogły zostać zadane do tych odpowiedzi.
c. Przy wykonywaniu polecenia 2 nauczyciel może zapytać, które z tych krajów są poza Europą i poprosić uczniów o sprawdzenie położenia tych krajów na mapie.
d. Przy wykonaniu ćwiczenia 5 nauczyciel może zadać dodatkowe pytania na sprawdzenie rozumienia ze słuchu np.: Qué lenguas habla esta persona?; En qué ciudad vive esta persona?; Cómo podemos preguntar por la nacionalidad?
e. W ćwiczeniu 7 nauczyciel może poprosić o napisanie alternatywnych odpowiedzi.
f. W ćwiczeniu 8 nauczyciel może podzielić uczniów w pary, aby wspólnie ułożyli dialog i przedstawili go później przed całą klasą.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.
Nauczyciel pyta uczniów:
jakie kraje i narodowości potraficie wymienić?
jakie pytania zadalibyście nowo poznanej osobie z zagranicy?
jak powiemy, że znam hiszpański, francuski oraz japoński?
Pyta uczniów czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:
umiem zapytać o kraj, narodowość, wiek i dane kontaktowe w języku hiszpańskim;
znam nazwy różnych krajów i narodowości;
umiem zapytać jakie języki zna druga osoba oraz powiedzieć jakie ja znam języki.
Praca domowa:
Uczeń rozszerza swoją mapę pojęć o 3 kraje i narodowości.
Materiały pomocnicze:
karteczki z nazwami krajów i narodowości
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu - zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.