Imię i nazwisko autora: Katarzyna Mańkowska

Przedmiot: Język obcy nowożytny: j. hiszpański

Temat zajęć: Cuántas lenguas hablas?

Grupa docelowa: II.2.

Podstawa programowa:

Cele kształcenia:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

  1. człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka: 5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

  1. określa główną myśl tekstu;

  2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;

  3. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);

  4. znajduje w tekście określone informacje;

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

  1. przedstawia siebie i inne osoby;

  2. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);

VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego:

  1. przedstawia siebie i inne osoby;

  2. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

  2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.

IX. Uczeń posiada:

  1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

  2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  3. kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  4. kompetencje cyfrowe,

  5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  6. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna nazwy krajów, narodowości i języków oraz umie je zastosować;

  • potrafi sformułować pytanie na temat pochodzenia, narodowości, języków, wieku oraz danych danych kontaktowych;

  • potrafi odpowiedzieć na pytanie na temat pochodzenia, narodowości, języków, wieku oraz danych kontaktowych;

  • ocenia, które informacje zawarte w mapie pojęć są niezbędne do wykonania zadań;

  • tworzy wypowiedź pisemną w formie dialogu;

  • łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy.

Cele motywacyjne:

  • rozbudzenie ciekawości oraz zaangażowanie ucznia w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. spotkanie uczniów z wymiany szkolnej;

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;

  • uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;

  • zwrócenie uwagi ucznia poprzez stosowanie zadań polegających na zgadywaniu.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie pamięciowe;

  • strategie kompensacyjne;

  • strategie metapoznawcze;

  • strategie afektywne;

  • strategie społeczne.

Metody/techniki nauczania:

  • mapa pojęć; słuchanie; czytanie; drama

Formy zajęć:

  • praca w parach; praca całą klasą; praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z możliwością odtwarzania dźwięku; zeszyt przedmiotowy; rzutnik.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.

  2. Nauczyciel pyta uczniów czy w Hiszpanii mówi się tylko w języku hiszpańskim. Następnie prosi ich o przeczytanie ciekawostki.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Tekst źródłowy
    a. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym zwracając szczególną uwagę na nazwy języków oraz zadawane pytania.
    b. Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie poszczególnych elementów forum (temat, oznaczenia osób itp.). c. Uczniowie wykonują polecenia do tekstu źródłowego.
    d. Po wykonaniu polecenia 3 nauczyciel może poprosić uczniów o stworzenie modelu odpowiedzi na podstawie tekstu źródłowego.

  2. Grafiki
    a. Uczniowie zapoznają się z zaimkami pytającymi w kąciku gramatycznym.
    b. Nauczyciel pyta uczniów czy znają inne pytania z podanymi zaimkami.
    c. Uczniowie wykonują polecenie 4.
    d. Uczniowie zapoznają się z nazwami krajów, narodowości i języków w kąciku leksykalnym.
    e. Uczniowie wykonują polecenie 5.
    f. Nauczyciel zadaje uczniom pytania typu: Cómo se llama el habitante de Alemania? Qué idioma se habla en Alemania?, na które odpowiadają na podstawie tabeli.
    g. Nauczyciel może podzielić uczniów w pary, żeby zadawali sobie nawzajem pytania.

  3. Multimedium
    a. Uczniowie wykonują polecenie wprowadzające do multimedium.
    b. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z mapą pojęć.
    c. Nauczyciel pyta uczniów jakie pytania zadamy jak chcemy dowiedzieć się ile ktoś ma lat, jakiej jest narodowości itd.
    d. Nauczyciel prosi uczniów, aby pomyśleli o jakimś kraju, którego nie ma na mapie pojęć, a następnie sprawdzili jego nazwę i nazwę narodowości w słowniku oraz dodali go do swojej mapy pojęć.
    e. Uczniowie wykonują polecenia do multimedium.
    f. Przy wykonywaniu polecenia 5 nauczyciel może poprosić uczniów, aby dobrali się w pary i odegrali jeden z dialogów przed klasą.

  4. Część ćwiczeniowa
    a. W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Ćwiczenia zaproponowane są ze wzrastającym stopniem trudności, od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie samodzielnie tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.
    b. Po wykonaniu polecenia 1, nauczyciel może zapytać uczniów jakie pytania mogły zostać zadane do tych odpowiedzi.
    c. Przy wykonywaniu polecenia 2 nauczyciel może zapytać, które z tych krajów są poza Europą i poprosić uczniów o sprawdzenie położenia tych krajów na mapie.
    d. Przy wykonaniu ćwiczenia 5 nauczyciel może zadać dodatkowe pytania na sprawdzenie rozumienia ze słuchu np.: Qué lenguas habla esta persona?; En qué ciudad vive esta persona?; Cómo podemos preguntar por la nacionalidad?
    e. W ćwiczeniu 7 nauczyciel może poprosić o napisanie alternatywnych odpowiedzi.
    f. W ćwiczeniu 8 nauczyciel może podzielić uczniów w pary, aby wspólnie ułożyli dialog i przedstawili go później przed całą klasą.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów:

  • jakie kraje i narodowości potraficie wymienić?

  • jakie pytania zadalibyście nowo poznanej osobie z zagranicy?

  • jak powiemy, że znam hiszpański, francuski oraz japoński?

  1. Pyta uczniów czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:

  • umiem zapytać o kraj, narodowość, wiek i dane kontaktowe w języku hiszpańskim;

  • znam nazwy różnych krajów i narodowości;

  • umiem zapytać jakie języki zna druga osoba oraz powiedzieć jakie ja znam języki.

Praca domowa:

  • Uczeń rozszerza swoją mapę pojęć o 3 kraje i narodowości.

Materiały pomocnicze:

  • karteczki z nazwami krajów i narodowości

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

  • Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu - zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.