Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora:
Aleksander Trojanowski
Przedmiot:
Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć:
En busca del regalo perfecto
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, klasa IV
Podstawa programowa:
Cele i treści kształcenia.
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7. zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1. reaguje na polecenia;
2. określa główną myśl wypowiedzi;
3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
5. znajduje w tekście określone informacje.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.
IX. Uczeń posiada:
podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna czasowniki służące do wyrażania opinii;
zna zasady użycia trybów subjuntivo oraz indicativo z czasownikami służącymi do wyrażania opinii;
stosuje odpowiednie struktury gramatyczne, by wyrazić swoją opinię na temat prezentów na dane okazje.
Cele motywacyjne:
zaciekawienie uczniów różnorodnością kulturową świata hispanojęzycznego;
powiązanie nauki języka obcego z tematami zajmującymi uczniów w ich własnym życiu;
uświadomienie uczniowi możliwości nawiązywania relacji z rówieśnikami z krajów hiszpańskojęzycznych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);
strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach);
strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą);
strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu).
Metody/techniki nauczania:
burza mózgów,
miniwykład.
Formy zajęć:
praca w parach,
praca w grupach,
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje wybranym uczniom pytanie: Qué tal?/Cómo estás?
Nauczyciel pyta uczniów, czy istnieje prezent idealny. Następnie pyta, czy dostali kiedyś nietrafiony prezent, jak zareagowali i co z nim zrobili. Wprowadza ciekawostkę dotyczącą tiquet de regalo i zwyczajów związanych z dawaniem prezentów w Hiszpanii.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Przeczytaj.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu i wykonanie polecenia 1.
Uczniowie indywidualnie wykonują polecenie 1., a następnie omawiają z nauczycielem wątpliwości.
W celu sprawdzenia rozumienia tekstu uczniowie wykonują indywidualnie polecenia 2. i 3.
Za pomocą przykładów z kącika gramatycznego nauczyciel wprowadza czasowniki służące do wyrażania opinii oraz wyjaśnia zasady użycia trybów subjuntivo oraz indicativo w zdaniach.
By utrwalić wiadomości, uczniowie wykonują indywidualnie polecenie 4.
Multimedium.
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery zespoły. Każdy zespół ma
stworzyć
zadaną postać: ojca, matkę, młodszego brata, najlepszego przyjaciela. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że mają zapisać wszystkie charakterystyczne informacje dotyczące wymyślanej postaci – wiek, zajęcie, cechy charakteru, wygląd, zainteresowania.Zespoły prezentują postać.
Następnie każdy zespół zapoznaje się z propozycjami prezentów dla wymyślonego członka rodziny.
Uczniowie przygotowują w zespołach wypowiedzi, w których wyrażą swoją opinię na temat propozycji prezentów, mając na uwadze charakter i zainteresowania stworzonej postaci.
Zespoły oceniają propozycje prezentów na forum klasy. Mogą też sformułować inne propozycje.
W celu utrwalenia wiadomości z katalogu uczniowie wykonują w parach zadania 1‑3.
Sprawdź się.
Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń/ Uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują ćwiczenia leksykalno‑gramatyczne od 1. do 6.
Faza podsumowująca:
Uczniowie zgłaszają wątpliwości dotyczące rozwiązania zadań od 1. do 6.
Nauczyciel wymienia cele osiągnięte podczas lekcji.
Po zakończeniu zajęć nauczyciel powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy przez uczniów na podstawie odpowiedzi na pytania:
Czy uczniowie znają czasowniki służące do wyrażania opinii?
Czy uczniowie znają oraz potrafią zastosować zasady używania trybów subjuntivo oraz indicativo w zdaniach z czasownikami służącymi do wyrażania opinii?
Czy uczniowie potrafią wyrazić swoją opinię na temat propozycji prezentu na daną okazję?
Praca domowa:
Ćwiczenia 7. i 8. z sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Indywidualna praca z ilustracją połączona z wykonywaniem ćwiczeń.
Praca w grupach – przygotowanie oceny propozycji prezentów dla wymyślonych wcześniej przez grupę postaci.