Imię i nazwisko autora:

Aleksandra Matyja

Przedmiot:

Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć:

Ponemos la mesa/Nakrywamy do stołu

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII

Podstawa programowa:

Cele kształcenia:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

1. żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki, lokale gastronomiczne).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1. reaguje na polecenia;

2. określa główną myśl wypowiedzi;

5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

1. określa główną myśl tekstu; 

3. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);

4. znajduje w tekście określone informacje.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;

2. opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;

4. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami.

VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

4. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami.

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;

3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

IX. Uczeń posiada: 

2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności; 

4. kompetencje cyfrowe;

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • nazywa przybory kuchenne;

  • opowiada o spotkaniach przy stole.

Cele motywacyjne:

  • rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. do spotkań z rodziną lub przyjaciółmi przy wspólnym stole;

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty dostosowane do ich poziomu;

  • rozbudzenie ciekawości uczniów poprzez wykorzystanie pracy z materiałami wizualnymi.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie pamięciowe; 

  • strategie kompensacyjne;

  • strategie metapoznawcze;

  • strategie afektywne.

Metody/techniki nauczania:

gra, słuchanie, czytanie, praca z fotografiami

Formy zajęć:

praca w parach, praca w grupach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie ciekawostki. Następnie zadaje pytania wyprowadzające do materiału, słucha odpowiedzi uczniów i podsumowuje je. Może zadać pytania dodatkowe: kto nakrywa do stołu w weekendy? W jakie dni uczniowie jadają ze swoją rodziną?

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Przeczytaj.

Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu, a następnie o samodzielne wykonanie polecenia 1. Może także przed lekturą tekstu skorzystać z rekwizytów (np. plastikowych sztućców) i wprowadzić podstawowe słownictwo z tego zakresu.

Następnie nauczyciel prosi uczniów o wykonanie w parach poleceń 2. i 3.

Nauczyciel przedstawia fotografie i wprowadza słownictwo nazywające przybory kuchenne. Może zadać uczniom pytania dotyczące tego, jakich przyborów kuchennych używają na co dzień, np.: Czego używasz, gdy pijesz herbatę? Czego używasz, gdy jesz zupę?

Uczniowie wykonują samodzielnie polecenia nr 4 i 5. Nauczyciel może zastosować kolejne rekwizyty (np. papierowe talerze i kubeczki) do powtórzenia nowego słownictwa.

  1. Multimedium.

Wszyscy uczniowie grają w grę Quién va a ganar un millón? Nauczyciel może podzielić uczniów na zespoły i przydzielać im punkty za każdą prawidłową odpowiedź.

Uczniowie wykonują w parach polecenia nr 1, 2 i 3. Nauczyciel może poprosić uczniów o ponowne odpowiedzenie na pytania, które pojawiły się w grze, tym razem ze słuchu,

  1. Sprawdź się.

W tej części uczniowie ćwiczą zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń i słówek w kontekście. Ćwiczenia zaproponowane są według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą np. wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie sami tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.

Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach rozwiązują ćwiczenia od 1 do 7.

Po wykonaniu ćwiczeń 1 i 2 nauczyciel może poprosić uczniów o odpowiedź na kolejne pytania tego rodzaju, np.: Czego potrzebujesz, by zjeść hamburgera?; Czy potrzebujesz noża, by zjeść banana?

Po wykonaniu ćwiczenia 6 nauczyciel może zadać dodatkowe pytania, by upewnić się, czy uczniowie zrozumieli tekst, np.: Czy ta osoba ma dużo rzeczy? Dlaczego? Następnie może zapytać uczniów o ich doświadczenia, np.: Czy u ciebie w domu jest dużo kubków? Czy masz ulubiony kubek? Jakiego koloru jest twój ulubiony kubek?

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów o to, jakie słownictwo zapamiętali, np.: Jakie znasz nazwy sztućców? Kiedy używamy głębokiego talerza? Może także ponownie skorzystać z rekwizytów i zadawać pytania: Czy to jest widelec? Czy to jest kubek? Uczniowie odpowiadają zgodnie ze schematem: Sí, es un tenedor. No, es una servilleta. Ciekawym ćwiczeniem aktywizującym uczniów może być także poproszenie ich o narysowanie np. 6 przyborów kuchennych, których nazwy wymieni nauczyciel i następnie sprawdzenie w małych grupach, czy uczniowie narysowali te same elementy.

Praca domowa:

Ćwiczenie 8. w sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

fotografie przedstawiające wnętrza kuchenne

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Nauczyciel może ustalić limit czasu na udzielenie odpowiedzi, np. wykorzystując małą klepsydrę.