Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora:
Aleksandra Matyja
Przedmiot:
Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć:
Ponemos la mesa/Nakrywamy do stołu
Grupa docelowa:
II etap edukacyjny, klasa VIII
Podstawa programowa:
Cele kształcenia:
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1. żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki, lokale gastronomiczne).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1. reaguje na polecenia;
2. określa główną myśl wypowiedzi;
5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1. określa główną myśl tekstu;
3. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4. znajduje w tekście określone informacje.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2. opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami.
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami.
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
4. kompetencje cyfrowe;
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
nazywa przybory kuchenne;
opowiada o spotkaniach przy stole.
Cele motywacyjne:
rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. do spotkań z rodziną lub przyjaciółmi przy wspólnym stole;
uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty dostosowane do ich poziomu;
rozbudzenie ciekawości uczniów poprzez wykorzystanie pracy z materiałami wizualnymi.
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne;
strategie pamięciowe;
strategie kompensacyjne;
strategie metapoznawcze;
strategie afektywne.
Metody/techniki nauczania:
gra, słuchanie, czytanie, praca z fotografiami
Formy zajęć:
praca w parach, praca w grupach, praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie ciekawostki. Następnie zadaje pytania wyprowadzające do materiału, słucha odpowiedzi uczniów i podsumowuje je. Może zadać pytania dodatkowe: kto nakrywa do stołu w weekendy? W jakie dni uczniowie jadają ze swoją rodziną?
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Przeczytaj.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu, a następnie o samodzielne wykonanie polecenia 1. Może także przed lekturą tekstu skorzystać z rekwizytów (np. plastikowych sztućców) i wprowadzić podstawowe słownictwo z tego zakresu.
Następnie nauczyciel prosi uczniów o wykonanie w parach poleceń 2. i 3.
Nauczyciel przedstawia fotografie i wprowadza słownictwo nazywające przybory kuchenne. Może zadać uczniom pytania dotyczące tego, jakich przyborów kuchennych używają na co dzień, np.: Czego używasz, gdy pijesz herbatę? Czego używasz, gdy jesz zupę?
Uczniowie wykonują samodzielnie polecenia nr 4 i 5. Nauczyciel może zastosować kolejne rekwizyty (np. papierowe talerze i kubeczki) do powtórzenia nowego słownictwa.
Multimedium.
Wszyscy uczniowie grają w grę Quién va a ganar un millón? Nauczyciel może podzielić uczniów na zespoły i przydzielać im punkty za każdą prawidłową odpowiedź.
Uczniowie wykonują w parach polecenia nr 1, 2 i 3. Nauczyciel może poprosić uczniów o ponowne odpowiedzenie na pytania, które pojawiły się w grze, tym razem ze słuchu,
Sprawdź się.
W tej części uczniowie ćwiczą zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń i słówek w kontekście. Ćwiczenia zaproponowane są według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą np. wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie sami tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.
Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach rozwiązują ćwiczenia od 1 do 7.
Po wykonaniu ćwiczeń 1 i 2 nauczyciel może poprosić uczniów o odpowiedź na kolejne pytania tego rodzaju, np.: Czego potrzebujesz, by zjeść hamburgera?; Czy potrzebujesz noża, by zjeść banana?
Po wykonaniu ćwiczenia 6 nauczyciel może zadać dodatkowe pytania, by upewnić się, czy uczniowie zrozumieli tekst, np.: Czy ta osoba ma dużo rzeczy? Dlaczego? Następnie może zapytać uczniów o ich doświadczenia, np.: Czy u ciebie w domu jest dużo kubków? Czy masz ulubiony kubek? Jakiego koloru jest twój ulubiony kubek?
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.
Nauczyciel pyta uczniów o to, jakie słownictwo zapamiętali, np.: Jakie znasz nazwy sztućców? Kiedy używamy głębokiego talerza? Może także ponownie skorzystać z rekwizytów i zadawać pytania: Czy to jest widelec? Czy to jest kubek? Uczniowie odpowiadają zgodnie ze schematem: Sí, es un tenedor. No, es una servilleta. Ciekawym ćwiczeniem aktywizującym uczniów może być także poproszenie ich o narysowanie np. 6 przyborów kuchennych, których nazwy wymieni nauczyciel i następnie sprawdzenie w małych grupach, czy uczniowie narysowali te same elementy.
Praca domowa:
Ćwiczenie 8. w sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
fotografie przedstawiające wnętrza kuchenne
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Nauczyciel może ustalić limit czasu na udzielenie odpowiedzi, np. wykorzystując małą klepsydrę.