Imię i nazwisko autora:

Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot:

Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć:

Ma nouvelle chambre est formidable.

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
4) przedstawia upodobania;
5) wyraża swoje opinie;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) wyraża swoje opinie;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • utrwala i poznaje nazwy mebli i sprzętów,

  • umie określić położenie mebli i sprzętów domowych w pokoju za pomocą przyimków miejsca,

  • utrwala użycie rodzajników ściągniętych przy określaniu rozmieszczenia mebli i sprzętów,

  • potrafi poprawnie zbudować grupę rzeczownika umieszczając przymiotnik w odpowiednim miejscu,

  • potrafi opisać pokój.

Cele motywacyjne

Uczeń poszerza swoje słownictwo i znajomość gramatyki. Przekonuje się, iż jego poziom opanowania języka pozwala na coraz swobodniejsze wypowiedzi oraz poruszanie nowych tematów.

Strategie uczenia się

  • metoda skojarzeń,

  • kognitywna

  • kompensacyjna,

  • współpraca z innymi uczniami na tym samym poziomie językowym.

Metody/techniki nauczania

metody podające: pogadanka, opis, czytanka

metody programowane: z użyciem komputera

metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego,

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

Środki dydaktyczne:

przybory szkolne należące zarówno do nauczyciela, jak i do uczniów, tablica interaktywna, tablety lub dostęp do sali komputerowej

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wykonuje czynności organizacyjne, przedstawia tematykę i cele lekcji. Prosi o przypomnienie nazw poznanych wcześniej sprzętów domowych/ mebli.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel przechodzi do części tekstowej, prosi o wysłuchanie nagrania. Nauczyciel sprawdza zrozumienie tekstu i objaśnia nowe zwroty i słowa. Pyta wybranych uczniów o przeczytanie wybranych części tekstu, sprawdza zapamiętanie nowych wyrazów oraz ich prawidłową wymowę. Zadaje pytanie dodatkowe dotyczące rozmieszczenia poszczególnych mebli i sprzętów.

Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń do części tekstowej lekcji. Uczniowie mogą pracować w parach. Nauczyciel losowo wybiera uczniów i prosi o przedstawienie odpowiedzi całej klasie.

Nauczyciel wprowadza uczniów do części gramatycznej.

Objaśnia, które przymiotniki stoją przed, a które po rzeczowniku, przypomina o związku zgody rzeczownika i przymiotnika.

Następnie nauczyciel przypomina użycie rodzajników ściągniętych.

Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczeń do tej części lekcji. Uczniowie mogą pracować w parach. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie odpowiedzi.

Nauczyciel przechodzi do części multimedium. Uczniowie oglądają animację.

Następnie nauczyciel może prosić uczniów o to, aby podali nazwy sprzętów i mebli wymienionych w animacji oraz aby określili ich rozmieszczenie.

Następnie uczniowie przechodzą do wykonania ćwiczeń do multimedium.

Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi.

Nauczyciel prosi jednego ucznia, aby na tablicy wykonał rysunek pokoju według wskazówek pozostałych uczniów. Koleżanki i koledzy wymieniają nazwy sprzętów, które mogą się znaleźć w pokoju. Określają również ich rozmieszczenie stosując wyrażenia poznane na lekcji : à côté, à droite, au milieu, au‑dessus, à gauche etc. i rodzajniki ściągnięte.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Uczniowie pracują całym zespołem klasowym. Wykonują ćwiczenia 1 – 6. Wskazani uczestnicy lekcji podchodzą do tablicy interaktywnej i rozwiązują ćwiczenia. Pozostali uczniowie wspierają kolegów/koleżanki, naprowadzając na poprawne odpowiedzi.

Na zakończenie lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy kilka zdjęć sypialni. Wybrani uczniowie opisują po jednym ze zdjęć, a pozostali zgadują, która to sypialnia.

Praca domowa:

Nauczyciel może poprosić o wykonanie ćwiczeń 7 i 8 – które są ćwiczeniami otwartymi.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Animacja może zostać wykorzystana w dowolnym momencie nauki jako przykład opisu pokoju, przypomnienie przyimków miejsca lub być materiałem bazowym do ćwiczeń w mówieniu.