Imię i nazwisko autora:

Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot:

Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć:

À table !

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, 8 klasa, poziom A1

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
5) wyraża swoje opinie;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przypomina sobie reguły stosowania przyimków określających relacje przestrzenne poprzez opis rozmieszczenia naczyń i sztućców na stole,

  • nazywa elementy zastawy stołowej,

  • opowiada, jak przygotowuje się stół do posiłku w jego domu.

Cele motywacyjne:

Zachęcenie uczniów do aktywnego korzystania z już posiadanej wiedzy w różnych, również mniej oczywistych kontekstach (przyimki określające relacje przestrzenne w odniesieniu do układu przedmiotów na stole).

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: czytanie, słuchanie, zapamiętywanie,

  • strategie kognitywne: praca z ilustracjami i audio, grupowanie, parowanie, dopasowywanie,

  • strategie społeczne: współpraca w parach,

  • strategie kompensacyjne: domyślanie się znaczenia wyrazów.

Metody/techniki nauczania:

metody podające: opis, wyjaśnienie

metody aktywizujące: burza mózgów, blended learning

Formy zajęć:

praca samodzielna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, tablica interaktywna/rzutnik

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wita uczniów po francusku i prezentuje im rozstawione na swoim biurku (lub osobnej ławce) naczynia i sztućce. Pyta uczniów, które z nich potrafią nazwać po francusku. Uczniowie podają nazwy.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z blokiem tekstowym, a następnie o sprawdzenie znaczenia nazw nowych elementów zastawy stołowej oraz ich wymowy w Kąciku leksykalnym. W tym momencie zajęć uczniowie mogą przejść do ćwicz. 4 i zaprezentować swoje rozwiązania na forum klasy. Przed przystąpieniem do ćwiczeń nauczyciel omawia słownictwo z sekcji Powtórka słownictwa, tłumaczy uczniom różnice między czasownikami dotyczącymi opisu nakryć stołu, operując poszczególnymi polami tematycznymi - przemieszcza je, ukrywa. W celu przećwiczenia wymowy oraz podkreślenia różnic między wyrażeniami z mapy pojęć nauczyciel może prosić uczniów o samodzielne ułożenie przykładowych zdań. Do wykonania tego zadania wybiera osoby, rzucając do nich miękką piłeczkę i wymawiając na głos wyrażenie, z którym dany uczeń układa zdanie. W zależności od poziomu zaawansowania grupy zdania mogą dotyczyć konkretnych zasad nakrywania stołu (np. w Polsce lub we Francji) lub być po prostu przykładami zdań związanych ogólnie z nakrywaniem do stołu. Następnie nauczyciel prosi uczniów o samodzielne rozwiązanie ćwiczeń do tekstu źródłowego. Na zakończenie tej części zajęć nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda grupa otrzymuje opis układu naczyń, a jej zadaniem jest ułożenie go przy pomocy sztućców i naczyń na wydzielonej ławce.

Uczniowie przechodzą do gry edukacyjnej. W zależności od liczebności klasy mogą w nią grać samodzielnie lub w parach. Osoba/para, która jako pierwsza poprawnie przejdzie wszystkie poziomy, dostaje dobrą ocenę za aktywność na lekcji. Uczniowie wykonują samodzielnie zad. 1 - 3. W celu przećwiczenia wymowy nauczyciel może poprosić wybranych lub chętnych uczniów o odczytanie rozwiązań na głos. Wypowiedzi uczniów z zad. 3 mogą następnie posłużyć do wymiany zdań na forum klasowym.

Faza podsumowująca:

Uczniowie przechodzą do sekcji Sprawdź się. Zad. 1 - 4 wykonują samodzielnie, po czym omawiają rozwiązania z kolegami. Zad. 5 -6 mogą zostać wykonane w parach lub na forum klasowym. Tytułem wstępu do zad. 7 nauczyciel rozdaje uczniom fotografie różnych nakryć stołu oraz elementy zastawy z plastiku, papieru lub porcelany. Uczniowie losują po jednej fotografii, a następnie przygotowują opis zgodnie z poleceniem zad. 7, po czym dobierają się w pary. Podczas gdy jeden z uczniów czyta przygotowany przez siebie opis, drugi układa elementy zastawy zgodnie z tym, co słyszy. Następnie porównują nakrycie z oryginalną fotografią i zamieniają się rolami. Innym sposobem realizacji tego zadania jest wykorzystanie tablicy interaktywnej do wyświetlania fotografii oraz tylko jednego kompletu zastawy stołowej umieszczonego w miejscu widocznym dla całej grupy. Wtedy jedna z wybranych lub chętnych osób (ustawiona tak, by nie widzieć tablicy interaktywnej) układa nakrycie według opisu wygłaszanego na głos przez drugą osobę lub nauczyciela na podstawie widocznej fotografii. Inny uczeń wybrany przez nauczyciela uczeń może grać rolę korektora, który sprawdza ułożenie elementów zastawy.

Praca domowa:

Zad. 8 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Zastawa stołowa (np. plastikowa, wycięta z papieru lub porcelanowa), fotografie różnych nakryć stołu, miękka piłeczka.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Gra edukacyjna może zostać wykorzystana podczas zajęć, których celem lekcji jest użycie przyimków. Można ją również wykorzystać jako ciekawostkę kulturową w tematach związanych z tradycjami kulinarnymi na dowolnym etapie nauczania języka francuskiego.