Imię i nazwisko autora: Jadwiga Listwan

Przedmiot: Język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć: La gourmandise, un péché mignon

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: klasa III liceum/technikum, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
6) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
7) wyraża uczucia i emocje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
7) wyraża uczucia i emocje;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia i opisuje francuskie desery i słodkie wypieki,

  • nazywa pięć podstawowych zmysłów człowieka,

  • przedstawia swoje upodobania kulinarne,

  • opisuje swój ulubiony słodki wypiek.

Cele motywacyjne:

Zachęcenie uczniów o mówieniu o swoich gustach i upodobaniach kulinarnych. Zaspokojenie ciekawości na temat deserów i słodkich wypieków francuskich.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie definicji z elementem leksykalnym, prawda fałsz, dedukcja

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych

  • strategie społeczne: współpraca z rówieśnikami (w grupach).

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, opis

  • metoda praktyczna: analiza tekstu źródłowego, studium przypadku

  • metoda aktywizująca: burza mózgów, hipotezy

  • metoda programowa: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e podręcznik)

Formy zajęć:

praca całego zespołu klasowego, praca w parach, w mini grupach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:  tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcie przedstawiające czekoladę i prosi o stworzenie mapy myśli opartej na kategoriach np. lubię / nie lubię, rodzaj (smak, kolor, nadzienie...), ilość spożywania, pory dnia spożywania, inne (deser, nagroda, słabostka itp.) ... Po kilku minutach prosi uczniów o hipotezy dotyczące tematu lekcji. Następnie nauczyciel wyjaśnia uczniom cele lekcji oraz podaje temat.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst źródłowy wraz z kącikami i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia.

  • Następnie nauczyciel dzieli uczniów na grupy/pary i pokazuje im na rzutniku ponumerowane zdjęcia słodkości (z grafik wykorzystanych w materiale) i prosi o zaproponowanie ich nazw. Propozycje uczniów porównywane są następnie z mapą myśli z Kącika leksykalnego. Nauczyciel omawia poszczególne kategorie, a potem prosi uczniów o zapoznanie się z planszą « Exprimer son goût culinaire » oraz « Donner son appréciation ... ». Omawia nowe słownictwo, a następnie prosi uczniów o wyrażenie opinii, który z omówionych przed chwilą przysmaków smakuje lub smakowałby im najbardziej i dlaczego. Uczniowie formułują wypowiedzi w oparciu o słownictwo z Kącików. Nauczyciel może zadać projekt do wykonania w grupach: wyszukać skąd pochodzi nazwa produktu oraz jakie są składniki (wersja opcjonalna).

  • Nauczyciel proponuje pracę z ilustracją interaktywną oraz zadania do multimedium. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1 3 samodzielnie, a zadanie 4 - w parach. Przy ćwiczeniu 3 nauczyciel może poprosić wybranych uczniów o przeczytanie haseł i odpowiedzi na głos w celu przećwiczenia wymowy.

  • Uczniowie wykonują zadania 1 - 6 z sekcji Sprawdź się, podchodząc kolejno do tablicy interaktywnej. Pytania postawione w zakończeniu zadania 6 oraz odpowiedzi z zadanie 7 mogą posłużyć jako punkt wyjścia do dyskusji w grupie na temat jedzenia słodkości na co dzień. Zebrane na piśmie odpowiedzi z zadania 7 mogą być materiałem do swego rodzaju zgadywanki, w której uczniowie mają za zadanie odgadnąć, który z uczniów jest autorem danej wypowiedzi.

Faza podsumowująca:

Na zakończenie, nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące:

  • Es tu gourmand(e) ou/et gourmet ?

  • Es tu fan de desserts ?

  • Quand prends tu ton dessert ? Plusieurs fois dans la journée ?

  • De quel dessert ne pourrais tu pas te passer ? Pourquoi ?

  • As tu un dessert/ une pâtisserie que tu ne manges plus ? Pourquoi ?

  • Es tu plutôt salé ou sucré ?

Praca domowa:

  • Zadanie 8 z e materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może być wykorzystane do przypomnienia składników różnych potraw oraz użycia rodzajników nieokreślonych i cząstkowych. Może też być inspiracją do przypomnienia zasad omijania rodzajników (karty deserów w kawiarni).