Imię i nazwisko autora:

Aleksandra Ikball

Przedmiot:

Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język francuski)

Temat zajęć:

La semaine de travail d’une stagiaire parfaite

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa II

Podstawa programowa

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, wybór zawodu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  3. kompetencje cyfrowe;

  4. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje zasady tworzenia mowy zależnej w czasie teraźniejszym;

  • przedstawia zalety idealnego praktykanta/idealnej praktykantki;

  • referuje zadania do wykonania podczas stażu;

  • relacjonuje dialog, używając mowy zależnej.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności;

  • polepsza umiejętność tworzenia opisów;

  • rozwija umiejętności prezentacji siebie i innych osób.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (grupowanie informacji w określone kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie nowych konstrukcji, skojarzenia, stosowanie nowych słów w znanym kontekście);

  • strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy w celu efektywnego przekazu informacji, analiza wiedzy zdobytej w celu udzielenia właściwej odpowiedzi, łączenie w pary, powtarzanie, utrwalanie materiału, organizacja wiedzy);

  • strategie kompensacyjne (odgadywanie znaczenia słów na podstawie znajomości języka ojczystego, użycie gestów, mimiki);

  • strategie afektywne (motywowanie do nauki poprzez wprowadzenie elementów kulturowych; tworzenie warunków do nabierania przez uczniów pewności siebie);

  • strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca podczas wykonywania zadań, umiejscowienie siebie wśród innych).

Metody/techniki nauczania:

  • analiza materiałów audiowizualnych,

  • analiza tekstów źródłowych, 

  • tworzenie materiałów pisemnych.

Formy zajęć:

praca w parach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku, przykładowe materiały: listy lub maile z różnymi zwrotami grzecznościowymi

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Czynności organizacyjne (powitanie uczniów, sprawdzenie obecności). Nauczyciel wita uczniów po francusku.

  • Nauczyciel pyta uczniów, czy odbyli już kiedyś praktyki, a jeśli nie, jakie praktyki by ich interesowały.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w bloku tekstowym.

  • Uczniowie, pracując w parach, odpowiadają na pytania załączone do bloku tekstowego.

  • Nauczyciel wraz z uczniami wspólnie sprawdza poprawność wykonanych zadań i udziela podopiecznym informacji zwrotnej.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie w parach części gramatycznej oraz leksykalnej i wykonanie załączonych do nich ćwiczeń. Po wykonaniu ćwiczeń i sprawdzeniu odpowiedzi każda para przygotowuje na kartce mini‑dialog, który następnie przekazuje innej parze uczniów, aby zrelacjonowały słowa rozmówców, używając mowy zależnej. Swoje propozycje uczniowie odczytują na głos na forum. Nauczyciel udziela uczestnikom zajęć informacji zwrotnej.

  • Uczniowie przeglądają część multimedialną i w parach wykonują polecenia. Cała klasa sprawdza poprawność odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń 1‑6. Wybrani/chętni uczniowie kolejno wykonują wskazane ćwiczenia interaktywne, a pozostali uczniowie kontrolują poprawność ich wykonania. W razie pojawienia się wątpliwości nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  • Nauczyciel prosi uczniów, by w parach przygotowali portret idealnego praktykanta i wymienili zalety, jakie powinien posiadać. Po wykonaniu zadania pary prezentują przygotowane przez siebie opisy.

  • Nauczyciel podkreśla, jakie kompetencje językowe nabyli uczniowie.

Praca domowa:

  • Ćwiczenia 7. i 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.