Imię i nazwisko autora: Anna Waszau

Przedmiot: język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć: Ma famille, c’est un vrai casse‑tête

Grupa docelowa: II etap edukacyjny: szkoła podstawowa, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, urodziny, święta);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • powtarza i rozszerza słownictwo związane z rodziną i więzami pokrewieństwa,

  • poznaje różne typy rodzin,

  • uczy się opowiadać o swojej bliższej oraz dalszej rodzinie, wskazując przy tym na więzy pokrewieństwa.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • kształtuje swoją świadomość w zakresie różnych typów rodzin,

  • rozwija swoją wrażliwość na różnorodność obserwowalną w kontekście rodzin i gospodarstw domowych,

  • uczy się opowiadać o swojej rodzinie.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słuchanie, czytanie, słowa w kontekście

  • strategie kognitywne: analizowanie informacji i wnioskowanie; ćwiczenia – jednokrotny i wielokrotny wybór, prawda‑fałsz, wykreślanka słów, samodzielne uzupełnianie krzyżówek i tekstów, łączenie elementów, wyszukiwanie i/lub wstawianie odpowiednich struktur i słów/wyrażeń, porządkowanie, katalogowanie, zadania otwarte

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów pisanych i słuchanych, rozpoznawanie synonimów i definicji

  • strategie społeczne: współpraca z rówieśnikami, rozwijanie świadomości w zakresie więzów rodzinnych

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, opis

  • metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe

  • metoda problemowa: metoda aktywizująca - burza mózgów

  • metoda programowa: przy użyciu komputera, zadania interaktywne

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer, tablety/smartfony, internet, tablica interaktywna

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel podaje cele i temat lekcji, a następnie proponuje uczniom zabawę aktywizującą w formie dyskusji. W tym celu zadaje pytania: Czym jest rodzina? Jakie są wasze pierwsze skojarzenia z tym słowem?

Faza realizacyjna:

Po wspólnej refleksji nauczyciel przystępuje do fazy realizacyjnej: przedstawia specyfikę tekstu źródłowego, tj. jego tytuł i krótki wstęp przed tekstem właściwym. Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne zapoznanie się z tekstem źródłowym oraz rozwiązanie ćwiczeń do niego nawiązujących.

Następnie nauczyciel sprawdza, czy uczniowie zrozumieli tekst. W tym celu może zadać takie pytania jak: Czego dowiedzieliście się o rodzinie autorki listu? Jest duża czy mała? Czy członkowie tej rodziny są sobie bliscy? Spędzają wspólnie czas? Czy odkryliście jakieś wyrażenia związane z rodziną, których dotąd nie znaliście? Nauczyciel może również zwrócić uwagę na wybrane przez siebie wyrażenia z tekstu oraz poprosić uczniów o próbę ich prostego zdefiniowania w języku francuskim.

Po tej części nauczyciel proponuje uczniom krótki kącik leksykalny, poświęcony słownictwu związanemu z członkami rodziny, pokrewieństwem i typami rodzin. Po omówieniu części teoretycznej uczniowie przystępują do wykonania ćwiczenia utrwalającego.

W dalszej kolejności nauczyciel proponuje zadanie multimedialne, tj. przegląd katalogu interaktywnego. Po zapoznaniu się z katalogiem uczniowie realizują ćwiczenia związane z formą multimedialną, sprawdzające zrozumienie zaprezentowanych treści. Nauczyciel może również poprosić uczniów o wskazanie, czy któraś z zaprezentowanych rodzin zaciekawiła ich szczególnie oraz z jakiego powodu.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel sprawdza wiedzę nabytą przez uczniów, proponując wybrane przez siebie ćwiczenia z części Sprawdź się. Na zakończenie lekcji nauczyciel prezentuje uczniom zdjęcia lub ilustracje wybranych rodzin z książek lub filmów (np. rodzinę RonWeasley'a, rodzinę Adamsów, rodzinę Cullenów etc.). Wybrany uczeń, który zna daną rodzinę, proszony jest o jej opisanie.

Praca domowa:

Ćwiczenie 7. i/lub 8. z katalogu ćwiczeń interaktywnych.

Materiały pomocnicze:

Można użyć internetu oraz tablicy interaktywnej, by zaprezentować uczniom przykładowe drzewa genealogiczne oraz by wskazać na mapie kraje francuskojęzyczne, które są wspomniane w katalogu interaktywnym.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Materiał zawarty w katalogu interaktywnym może posłużyć jako wstęp do zajęć związanych z wątkiem demograficzno‑geograficznym Francji oraz krajów francuskojęzycznych. Może być wstępem do zajęć rozwijających wiedzę na temat różnorodności krajów frankofońskich.