Imię i nazwisko autora: Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot: język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język francuski)

Temat zajęć: Les espèces menacées

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  • kompetencje obywatelskie

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • nazwa zagrożone gatunki zwierząt,

  • opisuje przyczyny zagrożenia gatunków oraz przedstawia sposoby ratowania zwierząt.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • jest zainteresowany tematem ginących gatunków i problemem ochrony bioróżnorodności planety.

Strategie uczenia się:

strategie pamięciowe: czytanie, nowe słowa w znanym kontekście

strategie kognitywne: praca z ilustracjami i z audio, podpisywanie obrazków, grupowanie, parowanie, test wyboru, prawda‑fałsz

strategie kompensacyjne: domyślanie się znaczenia wyrazów na podstawie ilustracji i/lub kontekstu, a także na podstawie podobieństw do innych języków

Metody/techniki nauczania:

metody podające: czytanka, tablice leksykalne

metody programowane: z użyciem komputera;

metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe;

metody aktywizujące: klasy odwróconej, WebQuest.

Formy zajęć:

  • praca samodzielna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, tablica interaktywna/rzutnik

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wita uczniów. Mówi, że przedstawi im kilka zdjęć i prosi o odgadnięcie, co je łączy. Następnie wyświetla kilka fotografii gatunków zagrożonych (np. lemur, nosorożec, panda). Uczniowie odgadują, co łączy przedstawione zwierzęta. Nauczyciel podpowiada im niezbędne słownictwo. Po krótkiej rozmowie nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

Uczniowie samodzielnie zapoznają się z czytanką i w parach wykonują ćwiczenia. Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat innych przyczyn antropogenicznych wpływających na zagrożenie gatunków (w tym celu może wrócić do lekcji o ekologii z klasy VII).

Następnie uczniowie wspólnie zapoznają się z katalogiem interaktywnym. Nauczyciel po kolei wyświetla kolejne zwierzęta i odtwarza nagrania. Prosi uczniów, aby w trakcie pierwszego słuchania postarali się wykonać jak najwięcej ćwiczeń do multimedium. Po zapoznaniu się z multimedium nauczyciel proponuje uczniom krótką zabawę, która pozwoli im utrwalić zdobyte informacje. Wskazany/chętny uczeń wybiera jedno zwierzę i przygotowuje ciąg skojarzeń (np. dla pandy : le poil roux - le bambou - l'Inde). Następnie wymienia te skojarzenia, a pozostali uczniowie mają za zadanie odgadnąć, o jakie zwierzę chodzi. Nauczyciel może również poprosić, by każdy uczeń przedstawił swój ciąg skojarzeń, wówczas uczeń prezentujący po raz kolejny to samo zwierzę ma za zadanie wymyślić inne skojarzenia. Zabawa pozwoli uczniom powtórzyć słownictwo z multimedium.

Faza podsumowująca:

Uczniowie rozwiązują ćwiczenia z e‑materiału. Na zakończenie nauczyciel proponuje, aby wrócili do katalogu i wybrali jedno zawierzę, które - według nich - zasługuje na szczególną ochronę. Ich zadaniem jest uzasadnienie swojego wyboru przy użyciu nowo poznanego słownictwa.

Praca domowa:

Ćwiczenie 8. z bloku ćwiczeń interaktywnych.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Mapa interaktywna może zostać wykorzystana na innych lekcjach dotyczących ekologii oraz wpływu człowieka na środowisko naturalne. Nauczyciel może też wykorzystać mapę do pracy metodą klasy odwróconej.