Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora:
Klaudia Gajos
Przedmiot:
Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (j. hiszpański)
Temat zajęć:
Marcas españolas de ropa
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, klasa II
Podstawa programowa
Cele i treści kształcenia.
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
reaguje na polecenia;
określa główną myśl wypowiedzi;
określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
znajduje w wypowiedzi określone informacje;
układa informacje w określonym porządku;
rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
określa intencje nadawcy/autora tekstu;
określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, czas, miejsce, sytuację);
znajduje w tekście określone informacje;
układa informacje w określonym porządku;
rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne
opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
opisuje upodobania;
wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
wyraża uczucia i emocje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu)
opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
opisuje upodobania;
wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
wyraża uczucia i emocje;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie
przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
4. kompetencje cyfrowe,
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
6. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
uczeń uczy się rozmawiać o branży modowej.
Cele motywacyjne
rozbudzenie w uczniach przekonania, że znajomość języka hiszpańskiego jest niezbędna w celu odnalezienia się w realiach danego kraju hiszpańskojęzycznego;
uświadomienie uczniom możliwości łatwego nawiązania kontaktu i nawiązania znajomości i przyjaźni z osobami z różnych części świata;
uświadomienie uczniom, jak duża populacja ludzi posługuje się językiem hiszpańskim.
Strategie uczenia się
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);
strategie kognitywne (ćwiczenie jezyka obcego w naturalnych kontekstach);
strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą);
strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu).
Metody/techniki nauczania
Burza mózgów; prezentacja graficzna; czytanie; działania praktyczne.
Formy zajęć:
Praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
Komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje kilkorgu uczniom pytanie: „Qué tal?”/”Cómo estás?”.
Nauczyciel pyta uczniów, do jakich sklepów odzieżowych zazwyczaj chodzą i czy znają kraj pochodzenia tych marek.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Tekst źródłowy:
Uczniowie rozmawiają o znanych im markach i firmach odzieżowych.
Uczniowie sprawdzają w słowniku słownictwo, którego nie zrozumieli.
Grafika:
Nauczyciel pokazuje zdjęcia związane z firmami sprzedającymi ubrania, a uczniowie komentują je.
Multimedium:
Uczniowie wypisują informacje o marce omawiane podczas wywiadu. Następnie, na podstawie wypisanych informacji, ustnie i w skrócie opowiadają o marce.
Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach rozwiązują ćwiczenia leksykalno‑gramatyczne.
Uczniowie kolejno czytają rozwiązania ćwiczeń. Pozostała część klasy sprawdza ich poprawność oraz dzieli się swoimi spostrzeżeniami.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje zebrane wiadomości, zadając pytania typu: Conoces alguna marca de ropa española?; Te gusta?; Por qué? etc.
Nauczyciel wymienia cele osiągnięte podczas lekcji.
Po zakończeniu zajęć nauczyciel powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy przez uczniów na podstawie pytań:
Czy uczeń potrafi opowiedzieć o firmie z branży modowej?
Praca domowa:
Uczniowie piszą tekst o hiszpańskiej marce odzieżowej.
Materiały pomocnicze:
Internetowe wiadomości z branży modowej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu – zarówno w trakcie powtarzania materiału, jak i odrabiania pracy domowej.