Scenariusz lekcji
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Aleksandra Matyja
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć: Los mejores deportistas de España/Najlepsi sportowcy z Hiszpanii
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII
Podstawa programowa:
Cele kształcenia:
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10. sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, uprawianie sportu).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1. reaguje na polecenia;
2. określa główną myśl wypowiedzi;
5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1. określa główną myśl tekstu;
3. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4. znajduje w tekście określone informacje.
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2. opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2. opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz).
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
4. kompetencje cyfrowe;
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opowiada o dyscyplinach sportowych;
zadaje pytania o doświadczenia sportowe z przeszłości.
Cele motywacyjne:
rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. do opowiadania o własnych doświadczeniach związanych ze sportem, zainteresowaniach sportowych;
uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty dostosowane do ich poziomu;
rozbudzenie ciekawości uczniów poprzez wykorzystanie pracy z audiobookiem i materiałami wizualnymi.
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne;
strategie pamięciowe;
strategie kompensacyjne;
strategie metapoznawcze;
strategie afektywne.
Metody/techniki nauczania:
mapa pojęć, słuchanie, czytanie, praca z fotografiami, praca z tekstem
Formy zajęć:
praca w parach, praca w grupach, praca całą klasą, praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie ciekawostki. Następnie zadaje pytania wprowadzające do materiału, słucha odpowiedzi uczniów i podsumowuje je. Jeżeli to możliwe, nawiązuje do niedawnych wydarzeń sportowych i pyta uczniów, czy je śledzili.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Przeczytaj.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu. Następnie zadaje pytania do tekstu: De qué trata el texto?; A qué se dedican estas personas?
Uczniowie w parach wykonują polecenia 1. i 2. Następnie nauczyciel może zapytać uczniów o to, którzy sportowcy są najpopularniejsi w Polsce.
Nauczyciel przedstawia grafikę i wprowadza informacje na temat zastosowania czasu pretérito perfecto oraz form nieregularnych. Wcześniej może krótko przypomnieć podstawowe informacje dotyczące tworzenia form czasownikowych w tym czasie.
Uczniowie wykonują samodzielnie polecenia 3. i 4.
Multimedium.
Nauczyciel informuje uczniów, że poszerzą swoją wiedzę na temat dyscyplin sportowych oraz na temat hiszpańskich sportowców.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z informacjami zawartymi w katalogu.
Uczniowie wykonują samodzielnie polecenie 1., a następnie w małych grupach polecenia 2. i 3. Nauczyciel prosi uczniów o uzasadnienie odpowiedzi do polecenia 2., upewnia się, czy uczniowie zrozumieli informacje zawarte w katalogu.
Sprawdź się.
Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują ćwiczenia od 1. do 7.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.
Nauczyciel pyta uczniów o to, jakie słownictwo zapamiętali. Zadaje pytania:
O jakich nowych dyscyplinach sportu dziś rozmawialiśmy?
Jak zapytać kolegę/koleżankę, czy kiedykolwiek uprawiał/uprawiała wybraną dyscyplinę sportu, np. tenis?
Jak zapytać kolegę/koleżankę, ile razy uprawiał/uprawiała wybraną dyscyplinę sportu, np. piłkę nożną?
W ramach podsumowania nauczyciel może poprosić uczniów o przygotowanie w małych grupach opisu słynnego sportowca z wykorzystaniem czasu przeszłego. Opis powinien być sporządzony w formie zagadki.
Praca domowa:
Ćwiczenie 8. w sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel może zachęcić uczniów do odwiedzenia profili hiszpańskich sportowców w mediach społecznościowych, aby dowiedzieć się więcej o ich zainteresowaniach, stylu życia itp. Następnie uczniowie mogą krótko przedstawić zebrane informacje kolegom i koleżankom z klasy.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Multimedium może posłużyć uczniowi podczas indywidualnej pracy w domu.