SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Aleksandra Matyja

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć: Los mejores deportistas de España/Najlepsi sportowcy z Hiszpanii

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII

Podstawa programowa:

Cele kształcenia:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

10. sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, uprawianie sportu).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1. reaguje na polecenia;

2. określa główną myśl wypowiedzi;

5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

1. określa główną myśl tekstu; 

3. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);

4. znajduje w tekście określone informacje.

IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;

2. opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;

2. opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.

VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz).

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;

3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

IX. Uczeń posiada: 

2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności; 

4. kompetencje cyfrowe;

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opowiada o dyscyplinach sportowych;

  • zadaje pytania o doświadczenia sportowe z przeszłości.

Cele motywacyjne:

  • rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. do opowiadania o własnych doświadczeniach związanych ze sportem, zainteresowaniach sportowych;

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty dostosowane do ich poziomu;

  • rozbudzenie ciekawości uczniów poprzez wykorzystanie pracy z audiobookiem i materiałami wizualnymi.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie pamięciowe; 

  • strategie kompensacyjne;

  • strategie metapoznawcze;

  • strategie afektywne.

Metody/techniki nauczania:

mapa pojęć, słuchanie, czytanie, praca z fotografiami, praca z tekstem

Formy zajęć:

praca w parach, praca w grupach, praca całą klasą, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie ciekawostki. Następnie zadaje pytania wprowadzające do materiału, słucha odpowiedzi uczniów i podsumowuje je. Jeżeli to możliwe, nawiązuje do niedawnych wydarzeń sportowych i pyta uczniów, czy je śledzili.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Przeczytaj.

Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu. Następnie zadaje pytania do tekstu: De qué trata el texto?; A qué se dedican estas personas?

Uczniowie w parach wykonują polecenia 1. i 2. Następnie nauczyciel może zapytać uczniów o to, którzy sportowcy są najpopularniejsi w Polsce.

Nauczyciel przedstawia grafikę i wprowadza informacje na temat zastosowania czasu pretérito perfecto oraz form nieregularnych. Wcześniej może krótko przypomnieć podstawowe informacje dotyczące tworzenia form czasownikowych w tym czasie.

Uczniowie wykonują samodzielnie polecenia 3. i 4.

  1. Multimedium.

Nauczyciel informuje uczniów, że poszerzą swoją wiedzę na temat dyscyplin sportowych oraz na temat hiszpańskich sportowców.

Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z informacjami zawartymi w katalogu.

Uczniowie wykonują samodzielnie polecenie 1., a następnie w małych grupach polecenia 2. i 3. Nauczyciel prosi uczniów o uzasadnienie odpowiedzi do polecenia 2., upewnia się, czy uczniowie zrozumieli informacje zawarte w katalogu.

  1. Sprawdź się.

Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują ćwiczenia od 1. do 7.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów o to, jakie słownictwo zapamiętali. Zadaje pytania:

  • O jakich nowych dyscyplinach sportu dziś rozmawialiśmy?

  • Jak zapytać kolegę/koleżankę, czy kiedykolwiek uprawiał/uprawiała wybraną dyscyplinę sportu, np. tenis?

  • Jak zapytać kolegę/koleżankę, ile razy uprawiał/uprawiała wybraną dyscyplinę sportu, np. piłkę nożną?

  1. W ramach podsumowania nauczyciel może poprosić uczniów o przygotowanie w małych grupach opisu słynnego sportowca z wykorzystaniem czasu przeszłego. Opis powinien być sporządzony w formie zagadki.

Praca domowa:

Ćwiczenie 8. w sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Nauczyciel może zachęcić uczniów do odwiedzenia profili hiszpańskich sportowców w mediach społecznościowych, aby dowiedzieć się więcej o ich zainteresowaniach, stylu życia itp. Następnie uczniowie mogą krótko przedstawić zebrane informacje kolegom i koleżankom z klasy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może posłużyć uczniowi podczas indywidualnej pracy w domu.