Imię i nazwisko autora:

Małgorzata Tomaszewska 

Przedmiot:

Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć:

J'ai besoin d'une robe

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4) praca (np. popularne zawody, miejsce pracy);
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, urodziny, święta);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności, 

  • kompetencje cyfrowe, 

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • potrafi nazwać wybrane ubrania, 

  • potrafi dokonać zakupów w sklepie z ubraniami, 

  • potrafi podać rozmiar ubrania, 

  • potrafi wyrazić, czego potrzebuje lub nie.

Cele motywacyjne:

Znajomość nazw wybranych ubrań oraz zwrotów umożliwiających dokonanie zakupów pozwoli wykorzystać je w kolejnych lekcjach, a także będzie niezwykle przydatne w praktyce w sytuacjach codziennych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku, grupowanie,

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, grupowanie, prawda‑fałsz, dedukcja.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda programowana: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik),

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym.

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego,

  • praca indywidualna,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, tablety lub smartfony z możliwością odtworzenia gry edukacyjnej albo dostęp do sali komputerowej

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wykonuje czynności organizacyjne. Następnie prosi chętną osobę o przeczytanie ciekawostki z części wprowadzającej i pyta uczniów, gdzie i z kim najczęściej kupują ubrania. Nauczyciel wprowadza temat lekcji i objaśnia jej cele.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z grafiką przedstawiającą różne ubrania. Zaznaczają te, które znajdują się w ich szafie. Nauczyciel prosi o powtórzenie poznanych słów. Uczniowie pracują w parach. Jedna osoba wskazuje rzecz, jaką ma na sobie, druga mówi jej francuską nazwę. Następnie zamieniają się rolami.

Uczniowie samodzielnie zapoznają się z dialogiem, sprawdzają nieznane słowa w słowniku. W razie wątpliwości nauczyciel udziela wyjaśnień. Dwie chętne/wybrane osoby czytają dialog na głos. Nauczyciel zwraca szczególną uwagę na wyrażenia przydatne podczas dokonywania zakupów w sklepie z ubraniami, pytanie i odpowiedź dotyczące rozmiaru oraz sposoby płatności. Następnie uczniowie w parach wykonują ćwiczenia do tekstu. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.

Nauczyciel objaśnia konstrukcję avoir besoin de, zwracając uwagę na formę przeczącą. Uczniowie wykonują ćwiczenia do części gramatycznej.

Nauczyciel przechodzi do multimedium. Prosi uczniów o zapoznanie się z katalogiem. Uczniowie wykonują polecenia, pracując indywidualnie lub w parach. Następnie pracują w parach lub grupach: jedna osoba opowiada o okazji, na którą potrzebuję ubrań, druga/inna wskazuje na potrzebne i niepotrzebne sztuki odzieży, np. osoba 1: Je vais au mariage de ma cousine; osoba 2: Tu as besoin d'une robe et des chaussures. Tu n'a pas besoin de pull‑over.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Uczniowie pracują całym zespołem klasowym. Wykonują ćwiczenia 1 – 6. Wskazani uczestnicy lekcji podchodzą do tablicy interaktywnej i rozwiązują ćwiczenia. Pozostali uczniowie wspierają kolegów/koleżanki, naprowadzając na poprawne odpowiedzi.

Praca domowa:

Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczeń 7 i 8.

Materiały pomocnicze:


Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Katalog może posłużyć w dowolnym momencie nauki do przypomnienia uczniom nazw ubrań.