Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora:
Małgorzata Tomaszewska
Przedmiot:
Język obcy nowożytny (j. francuski)
Temat zajęć:
J'ai besoin d'une robe
Grupa docelowa:
II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
potrafi nazwać wybrane ubrania,
potrafi dokonać zakupów w sklepie z ubraniami,
potrafi podać rozmiar ubrania,
potrafi wyrazić, czego potrzebuje lub nie.
Cele motywacyjne:
Znajomość nazw wybranych ubrań oraz zwrotów umożliwiających dokonanie zakupów pozwoli wykorzystać je w kolejnych lekcjach, a także będzie niezwykle przydatne w praktyce w sytuacjach codziennych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku, grupowanie,
strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, grupowanie, prawda‑fałsz, dedukcja.
Metody/techniki nauczania:
metoda programowana: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik),
metoda podająca: praca z tekstem źródłowym.
Formy zajęć:
praca całego zespołu klasowego,
praca indywidualna,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
tablica interaktywna, tablety lub smartfony z możliwością odtworzenia gry edukacyjnej albo dostęp do sali komputerowej
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wykonuje czynności organizacyjne. Następnie prosi chętną osobę o przeczytanie ciekawostki z części wprowadzającej i pyta uczniów, gdzie i z kim najczęściej kupują ubrania. Nauczyciel wprowadza temat lekcji i objaśnia jej cele.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z grafiką przedstawiającą różne ubrania. Zaznaczają te, które znajdują się w ich szafie. Nauczyciel prosi o powtórzenie poznanych słów. Uczniowie pracują w parach. Jedna osoba wskazuje rzecz, jaką ma na sobie, druga mówi jej francuską nazwę. Następnie zamieniają się rolami.
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z dialogiem, sprawdzają nieznane słowa w słowniku. W razie wątpliwości nauczyciel udziela wyjaśnień. Dwie chętne/wybrane osoby czytają dialog na głos. Nauczyciel zwraca szczególną uwagę na wyrażenia przydatne podczas dokonywania zakupów w sklepie z ubraniami, pytanie i odpowiedź dotyczące rozmiaru oraz sposoby płatności. Następnie uczniowie w parach wykonują ćwiczenia do tekstu. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Nauczyciel objaśnia konstrukcję avoir besoin de, zwracając uwagę na formę przeczącą. Uczniowie wykonują ćwiczenia do części gramatycznej.
Nauczyciel przechodzi do multimedium. Prosi uczniów o zapoznanie się z katalogiem. Uczniowie wykonują polecenia, pracując indywidualnie lub w parach. Następnie pracują w parach lub grupach: jedna osoba opowiada o okazji, na którą potrzebuję ubrań, druga/inna wskazuje na potrzebne i niepotrzebne sztuki odzieży, np. osoba 1: Je vais au mariage de ma cousine; osoba 2: Tu as besoin d'une robe et des chaussures. Tu n'a pas besoin de pull‑over.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Uczniowie pracują całym zespołem klasowym. Wykonują ćwiczenia 1 – 6. Wskazani uczestnicy lekcji podchodzą do tablicy interaktywnej i rozwiązują ćwiczenia. Pozostali uczniowie wspierają kolegów/koleżanki, naprowadzając na poprawne odpowiedzi.
Praca domowa:
Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczeń 7 i 8.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Katalog może posłużyć w dowolnym momencie nauki do przypomnienia uczniom nazw ubrań.