Przedmiot: Język obcy nowożytny (język francuski)

Autor: Kinga Mądraszewska

Temat zajęć: J'aime les aliments acides !

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: klasa I, liceum/technikum, poziom A1+

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje słownictwo pozwalające na opisanie smaku i faktury potrawy,

  • poznaje nazwy oraz cechy charakterystyczne wybranych francuskich potraw,

  • opisuje swoje ulubione potrawy.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • poszerza swoją wiedzę na temat francuskiej kultury (kuchnia),

  • opowiada o swoich upodobaniach kulinarnych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słowa‑klucze, znane słowa w nowym kontekście, tabele leksykalne;

  • strategie kognitywne: test wyboru, ocena prawdziwości zdań, parowanie, łączenie podpisu z ilustracjami, uzupełnianie tekstu;

  • strategie kompensacyjne: domyślanie się znaczenia wyrazów na podstawie ich podobieństwa do innych języków.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, praca z ilustracją interaktywną;

  • metoda aktywizująca: ćwiczenia przedmiotowe;

  • metoda programowa: przy użyciu nowych technologii.

Formy zajęć:

praca całego zespołu klasowego, praca w parach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel na początku lekcji prosi uczniów, aby każdy zapisał w zeszycie nazwy dwóch, trzech swoich ulubionych dań. Następnie uczniowie – przy pomocy informacji zaczerpniętych z Internetu – krótko opisują zanotowane potrawy w języku francuskim. Wybrani uczestnicy lekcji odczytują na forum swoje propozycje. Każdą z nich nauczyciel podsumowuje zdaniem typu: Alors, tu apprécies les plats salés. / D’accord, tu aimes les plats sucrés !

Faza realizacyjna:

Uczniowie indywidualnie zapoznają się z tekstem czytanki i wyjaśniają nieznane słownictwo. Następnie każdy z nich notuje w zeszycie słowa kluczowe do przeczytanego tekstu oraz zapisuje trzy pytania, które można by było zadać innym uczniom, żeby sprawdzić, czy przeczytali/zrozumieli czytankę. W dalszej kolejności uczniowie pracują w parach: porównują wypisane przez siebie słowa‑klucze oraz zadają sobie nawzajem przygotowane pytania i odpowiadają na nie.

Uczniowie w parach zapoznają się z kącikiem leksykalnym. Nauczyciel prosi, by zaproponowali przykłady produktów o danym smaku i teksturze. W tym celu mogą skorzystać ze słowników tradycyjnych lub internetowych. Kilka par odczytuje swoje propozycje na forum.

Prowadzący zajęcia wyświetla na tablicy interaktywnej multimedium. Prosi uczniów, by zapoznali się z treścią poleceń. Następnie po kolei odtwarzane jest każde nagranie. Zadaniem uczniów jest wysłuchanie nagrań, przyjrzenie się zdjęciu i rozwiązanie wszystkich przykładów w poleceniach, które dotyczą danego dania. W ten sposób zapoznają się z całą ilustracją interaktywną.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia interaktywne, a swoje wątpliwości komunikują na forum klasy, tak by uzyskać pomoc od innych uczestników zajęć. W ramach podsumowania nauczyciel proponuje mini‑zabawę (kalambury). Chętny/wybrany uczeń podchodzi do biurka nauczyciela, na którym znajdują się zdjęcia dań przedstawionych w lekcji (nauczyciel może również wyświetlić ponownie e‑materiał na swoim komputerze). Uczeń wybiera jedno i – nie zdradzając swojego wyboru – opisuje jego smak i teksturę. Pozostali uczniowie starają się z pamięci przywołać nazwę francuskiego specjału, o którym mowa.

Praca domowa:

Ćw. 7 i 8 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Zdjęcia przedstawiające francuskie specjały kulinarne. Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: Multimedium może zostać wykorzystane w trakcie zajęć dotyczących rodzaju żeńskiego i męskiego przymiotników. Można je również wykorzystać jako uzupełnienie lekcji dotyczących kultury francuskiej. Ilustracja interaktywna może także posłużyć jako menu w trakcie zajęć dotyczących rozmowy z kelnerem w restauracji i zamawiania potraw, dopytywania o składniki czy smak.