Imię i nazwisko autora: Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Stromae – un chanteur populaire

Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
4) przedstawia upodobania;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
4) przedstawia upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje biografię Stromae,

  • zdobywa nową wiedzę na temat francuskiej sceny muzycznej,

  • umie scharakteryzować swojego ulubionego artystę/swoją ulubioną artystkę/grupę muzyczną,

  • stosuje techniki kompensacyjne podczas pracy z tekstem.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • ma świadomość, że jego dotychczasowa umiejętność wyrażania opinii (znajomość czasowników aimer, adorer, détester) pozwoli mu po lekcji rozmawiać w języku francuskim na kolejny temat (muzyka: ulubiony artysta).

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (czytanie, tabele leksykalne i gramatyczne);

  • strategie kognitywne (grupowanie, parowanie, dopasowywanie, pytania testowe, wybór prawidłowej opcji w tekście, prawda fałsz);

  • strategie społeczne (współpraca z innymi uczniami);

  • strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia wyrazów).

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: pogadanka, opis, czytanka;

  • metody programowane: z użyciem komputera;

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, tablety, zeszyt przedmiotowy.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów, czy znają jakichś francuskich piosenkarzy/piosenkarki. Zapisuje ich imiona i nazwiska na tablicy. Może też odtworzyć fragmenty najpopularniejszych utworów z ogólnodostępnych serwisów.

Faza realizacyjna:

Uczniowie samodzielnie pracują z tekstem. W ciszy zapoznają się z krótką biografią Stromae, a następnie wykonują samodzielnie polecenia do tekstu. Weryfikują swoje odpowiedzi w parach. W razie rozbieżności i braku konsensusu uczniów wspomaga nauczyciel.

Następnie wybrani/wskazani uczniowie na głos czytają krótkie wypowiedzi dotyczące słuchanej muzyki i ulubionych artystów. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia do przeczytanych wypowiedzi.

Nauczyciel pyta uczniów, czy znają przymiotniki, które mogłyby posłużyć do opisu artystów i artystek. Uczniowie zapoznają się z grafiką w kąciku leksykalnym i wykonują ćwiczenie. Następnie pracują nad odmianą czasownika s'intéresser à qqch.

W dalszej kolejności uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną, która rozszerza wiadomości dotyczące belgijskiego artysty. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia na forum klasy, wskazując, na którym slajdzie prezentacji znajduje się odpowiedź na dane pytanie.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia przy pomocy tabletów.

Przy omawianiu pierwszego ćwiczenia nauczyciel może odtworzyć fragmenty popularnych utworów danych artystów i zapytać uczniów, czy kiedykolwiek je słyszeli.

Nauczyciel kończy lekcję, zachęcając uczniów do poszerzenia muzycznych horyzontów o tzw. piosenkę francuską.

Praca domowa:

  • ćwiczenie 8 w sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze: -

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Prezentacja multimedialna może zostać wykorzystana podczas innych zajęć dotyczących kultury francuskiej oraz kultury krajów francuskojęzycznych. Może posłużyć także podczas lekcji dotyczących sławnych osób, a także w trakcie zajęć na temat zawodów.