Autor scenariusza: Agnieszka Chądzyńska

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język francuski)

Temat zajęć: Découvrons un restaurant français culte

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa IV; poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje historię kultowych paryskich restauracji typu bouillon;

  • rozpoznaje w tekście i stosuje strukturę gramatyczną zwaną apozycją (apposition) służącą do podkreślania części zdania;

  • opisuje i ocenia swoją ulubioną restaurację.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i poprzez odkrywanie restauracji typu bouillon;

  • kształci umiejętność rozumienia opinii o restauracjach;

  • realizuje potrzebę dzielenia się informacjami o ulubionych restauracjach.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słuchanie i czytanie, tablica gramatyczna;

  • strategie kognitywne: prawda‑fałsz, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, uzupełnianie tekstu, jednokrotny wybór.

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: opis, wyjaśnienie;

  • metody problemowe: metody dedukcyjne, burza mózgów;

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, studium przypadku;

  • metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem tablicy multimedialnej.

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego,

  • praca w parach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu i możliwością odtwarzania dźwięku,

  • tablica multimedialna/projektor multimedialny.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcia różnych restauracji, w tym sieciowych i prosi uczniów, aby wskazali te, które rozpoznają. Następnie zapisuje na tablicy temat lekcji oraz jej cele.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali tekst w części Przeczytaj. Następnie pyta, jaki jest temat tekstu i prosi uczniów o wykonanie w parach ćwiczeń 1, 2 i 3.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o wyrażenie opinii na temat koncepcji restauracji typu bouillon. Pyta, czy mogą ją porównać do jakiejś restauracji działającej w ich miejscu zamieszkania lub w najbliższym mieście, a jeśli nie, to czy chcieliby, aby w ich mieście była restauracja tego typu.

  3. Nauczyciel zwraca następnie uczniom uwagę na obecność struktury z apozycją w tekście czytanki i prosi, aby znaleźli w nim jeszcze inne takie struktury.

  4. Następnie uczniowie czytają treść Coin grammaire oraz wykonują ćwiczenia nr 1 i 2 z części Sprawdź się. Sprawdzają rozwiązania. Nauczyciel pyta, jakie popełnili błędy, klasa omawia je wspólnie na forum z nauczycielem, który upewnia się, czy wszyscy dobrze zrozumieli, jak rozpoznać i zastosować apozycję.

  5. Nauczyciel prosi, aby uczniowie wypisali z tekstu wyrażenia dotyczące opisu lub oceny restauracji i zajrzeli do Coin lexique, gdzie są podane ich wyjaśnienia.

  6. Nauczyciel zachęca uczniów, aby spróbowali z kontekstu wywnioskować, co znaczą wyrażenia, których nie ma w Coin lexique, a następnie podaje ich znaczenie.

  7. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 5 i 6 z części Sprawdź się i sprawdzają rozwiązania.

  8. Następnie nauczyciel prosi wybranych uczniów, aby opowiedzieli bardzo krótko o swojej ulubionej restauracji, stosując apozycję oraz wyrażenia z Coin lexique. Uczniowie oceniają, czy wyrażenia zostały użyte poprawnie.

  9. Nauczyciel prosi, aby uczniowie, w parach zapoznali się z multimedium i wysłuchali nagrania. W razie problemów ze zrozumieniem mogą zajrzeć do transkrypcji. Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczeń dołączonych do multimedium i sprawdzenie rozwiązań.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w parach wykonują zadanie nr 7. W razie trudności nauczyciel zachęca do zapoznania się z podpowiedzią i modelem wypowiedzi.

Gdy jedna z par dyskutuje, reszta klasy proszona jest o notowanie apozycji i użytego podczas rozmowy słownictwa związanego z oceną restauracji. Grupa wspólnie zastanawia się, czy słownictwa oraz apozycja zostały zastosowane poprawnie.

Nauczyciel prosi, aby w ciągu dwóch minut każdy uczeń zanotował jak największą liczbę nowych wyrażeń związanych z restauracjami.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Ćwiczenia nr 3, 4 i 8 z części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Plik audio można wykorzystać jako ćwiczenie powtórzeniowe dotyczące słownictwa związanego z opisem restauracji.