Imię i nazwisko autora: Anna Tkaczyńska

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: J’ai refait ma chambre - Wyremontowałem(-am) swój pokój

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa IV, poziom A2+

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • uczy się, jak tworzyć zdania w mowie zależnej w czasie przeszłym discours indirect au passé z uwzględnieniem zamiany wyrażeń czasowych expressions du temps;

  • rozumie i stosuje w swoich wypowiedziach słownictwo dotyczące prac remontowo‑budowlanych ze szczególnym uwzględnieniem renowacji oraz przypisuje je do odpowiednich fachowców;

  • opisuje zmiany, które chce wprowadzić w swoim pokoju lub mieszkaniu.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • rozwija umiejętność tworzenia opisu,

  • rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne,

  • wykorzystuje poznane struktury gramatyczne.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: czytanie i słuchanie; używanie skojarzeń słuchowych

  • strategie kognitywne: jednokrotny wybór, łączenie obrazu z tekstem, grupowanie słów, wyszukiwanie niepasującego elementu

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym

  • metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe, zabawa w głuchy telefon

  • metody programowane: nauczanie z użyciem komputera

Formy zajęć:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoczyna lekcję pokazując pierwszy fragment filmu z YouTube (0:00‑0:26), bez lektora, ale z muzyką [https://www.youtube.com/watch?v=61By_xTztfI] i prosi uczniów, żeby określili tematykę lekcji.

Uczniowie zgłaszają swoje pomysły, nauczyciel notuje je na tablicy. Następnie nauczyciel zakreśla temat najbardziej zbliżony do pojęcia TRAVAUX. Jeśli nikt nie poda prawidłowej tematyki, nauczyciel naprowadza uczniów i pokazuje uczniom zdjęcia pomieszczeń przed remontem i po remoncie lub ostatni fragment filmu AVANT/APRÈS.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia.

  • Nauczyciel sprawdza wykonane zadania i prosi o zapoznanie się z kącikiem gramatycznym.

  • Nauczyciel przypomina zagadnienie gramatyczne - discours indirect au présent- i zwraca uwagę na różnicę między mową zależną w czasie teraźniejszym i w czasie przeszłym. Podkreśla również konieczność zmiany wyrażeń czasowych - expressions du temps. Uczniowie wykonują kolejne ćwiczenia.

  • Przed przejściem do pracy z filmem, nauczyciel prosi uczniów o próbę sformułowania odpowiedzi na pytania: kto? co? gdzie? a następnie wyświetla film. Po pierwszej wizualizacji uczniowie próbują odpowiedzieć na te 3 pytania.

  • Następnie uczniowie oglądają animację jeszcze raz. Potem samodzielnie rozwiązują zadania do multimedium.

  • Nauczyciel sprawdza, czy zadania zostały wykonane.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel prosi uczniów, żeby w czwórkach zagrali w głuchy telefon: Jouons au téléphone arabe. Nauczyciel rozdaje jednej osobie z każdej grupy karteczkę ze zdaniem wyjściowym w mowie zależnej, następnie druga osoba przekształca na mowę niezależną, trzecia osoba powtarza to samo zdanie, a czwarta osoba próbuje odtworzyć zdanie z karteczki.

Praca domowa:

Opis na forum internetowym spotkania rodziców ucznia z szefową ekipy remontowej, dotyczącego współpracy – ćwiczenie 8.

Materiały pomocnicze:

  • zdjęcia pomieszczeń przed i po remoncie (AVANT/APRÈS)

  • karteczki ze zdaniami w discours direct

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Film może zostać wykorzystany w lekcji na temat czasu imparfait.

Avant, la cuisine était..

Dans le salon, il y avait …

Dans la salle de bains, il n'y avait pas…