Imię i nazwisko autora:

Jadwiga Listwan

Przedmiot:

Język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć:

Habiter une péniche, une idée séduisante ?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny: klasa III liceum/technikum, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poszerza swoją wiedzę na temat nietypowych mieszkań mobilnych;

  • opisuje zalety i wady spędzania wakacji na barce, w kamperze etc.;

  • stosuje łączniki logiczne porządkujące wypowiedź pisemną lub ustną.

Cele motywacyjne:

Uczeń: 

  • zaspokaja ciekawość na temat alternatywnych mieszkań mobilnych;

  • rozwija umiejętność wypowiedzi ustnej i argumentacji w debacie za i przeciw.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku;

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie definicji z elementem leksykalnym, prawda – fałsz, dedukcja;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych;

  • strategie społeczne: współpraca z rówieśnikami (w grupach).

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, opis;

  • metoda aktywizująca: burza mózgów, dyskusja, debata;

  • metoda programowa: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik).

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego;

  • praca w parach, w minigrupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

Tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło: LOGEMENT ATYPIQUE i prosi uczniów o skojarzenia. Wybrany uczeń zapisuje na tablicy kilka najciekawszych skojarzeń (tę część lekcji można też zrealizować np. przy pomocy aplikacji Mentimeter). Jeśli wśród skojarzeń nie było przykładów nietypowych domów czy mieszkań mobilnych, to nauczyciel uzupełnia ten element i wyjaśnia uczniom cele lekcji oraz podaje temat.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst źródłowy wraz z kącikami leksykalnym i gramatycznym i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia.

  • Następnie uczniowie pracują w dwóch grupach i przygotowują się do debaty: mieszkanie na barce oraz w kamperze - za i przeciw.

Runda I: barka. Grupa A: argumenty za, grupa B: argumenty przeciw.

Runda II: kamper. Grupa A: argumenty przeciw, grupa B: argumenty za

Przed rozpoczęciem debaty nauczyciel przypomina zasady debaty zaprzeciw, a w trakcie dyskusji pilnuje czasu oraz rozwiązuje ewentualne problemy. 

  • Nauczyciel proponuje pracę z audiobookiem oraz zadania do multimedium.

Faza podsumowująca:

  • Na zakończenie nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące:

  • Seriez‑vous prêt(e) à vous installer dans une yourte ? Dans quelles conditions et pour quelles raisons ?

  • Connaissez‑vous d’autres habitats alternatifs pour y passer les vacances d'été ou d’hiver ? Présentez‑les.

  • Imaginez‑vous habiter dans un logement atypique (des bureaux vides, un squat, une roulotte, un camping‑car, un mobile‑home, etc.) pendant vos études (par exemple pour économiser les frais du loyer) ? Pourquoi ?

  • Uczniowie mogą zrobić również w ramach podsumowania ćwiczenie 7. lub 8. w parach, w formie ustnej, np. jako scenkę do odegrania na forum klasy.

Praca domowa:

Ćw. 7 i 8 z e‑materiału (pisemnie).

Materiały pomocnicze:

kartki papieru, długopisy

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może posłużyć do powtórki nazw sprzętu i wyposażenia mieszkań, domów, a także pomieszczeń.