Imię i nazwisko autora: Aleksandra Ikball

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język francuski)

Temat zajęć: Voudrais‑tu participer à la fête ?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa II

Podstawa programowa

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, konflikty i problemy);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
7) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

3. kompetencje cyfrowe;

4. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • powtarza użycie trybu warunkowego conditionnel présent;

  • stosuje zasady etykiety językowej, używa zwrotów dostosowanych do odbiorcy, zarówno w wypowiedzi ustnej, jak i pisemnej;

  • redaguje e‑mail z oficjalną prośbą/podaniem.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności;

  • ma świadomość, że jest w stanie wiele wyrazić w języku francuskim i nawiązać interesującą rozmowę;

  • rozwija umiejętność autoprezentacji, jak i przedstawiania innych osób.

Strategie uczenia się

  • strategie pamięciowe: grupowanie informacji w określone kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie nowych konstrukcji, skojarzenia, stosowanie nowych słów w znanym kontekście;

  • strategie kognitywne: ćwiczenie wymowy w celu efektywnego przekazu informacji, analiza wiedzy zdobytej w celu udzielenia właściwej odpowiedzi, łączenie w pary, powtarzanie, utrwalanie materiału, organizacja wiedzy;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów na podstawie znajomości języka ojczystego, użycie gestów, mimiki;

  • strategie afektywne: motywowanie do nauki poprzez wprowadzenie elementów kulturowych; tworzenie warunków do nabierania przez uczniów pewności siebie;

  • strategie społeczne: zadawanie pytań, współpraca podczas wykonywania zadań, umiejscowienie siebie wśród innych.

Metody/techniki nauczania

  • metody podające: opis, wyjaśnienie, rozmowa kierowana;

  • metody problemowe: metody dedukcyjne, burza mózgów, mapa myśli;

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe;

  • metody aktywizujące: odgrywanie scenek;

  • metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem tablicy multimedialnej.

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w parach, praca w grupie

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku;
przykłady listów i wiadomości elektronicznych pisanych po francusku w formie papierowej lub/i elektronicznej

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Czynności organizacyjne (powitanie uczniów, sprawdzenie stanu klasy). Nauczyciel wita uczniów po francusku.

Nauczyciel prezentuje uczniom listy lub/i wiadomości napisane w języku francuskim. Prosi uczniów o nazwanie ich po francusku oraz o wyodrębnienie poszczególnych części tej formy pisemnej. Zachęca też uczniów do omówienia własnych obserwacji, np. na temat różnic i podobieństw do języka polskiego.

Faza realizacyjna:

Uczniowie przechodzą do bloku tekstowego. Najpierw omawiają budowę zaprezentowanego tam listu, a następnie czytają go i rozwiązują ćwiczenia w parach.

Nauczyciel weryfikuje odpowiedzi w dowolny sposób. W celu przećwiczenia wymowy może prosić wybrane lub chętne osoby o odczytanie rozwiązań na głos. Po odczytaniu rozwiązania do ćw. 3 prosi uczniów o odnalezienie w zdaniach słów i wyrażeń, które podkreślają ich grzeczny ton, po czym omawia z uczniami planszę w Rappel grammatical.

Uczniowie rozwiązują ćw. 4 na forum klasowym.

Przed przejściem do pracy z mapą nauczyciel omawia instrukcję jej obsługi. Uczniowie zapoznają się z treścią mapy, omawiają elementy budowy wiadomości e‑mail, wyjaśniają nowe słowa i wyrażenia oraz podają swoje propozycje do uzupełnienia przykładów na mapie. W tym momencie lekcji nauczyciel może prosić uczniów o ułożenie z podanych wyrażeń ich własnych propozycji wiadomości, np. po jednym zdaniu na daną część.

Uczniowie wykonują samodzielnie ćw. 1‑3. Ćw. 3 może zostać rozbudowane poprzez dodanie różnych adresatów, np. francuski kolega/francuska koleżanka, pracownik francuskiego banku.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wprowadza uczniów do sekcji ćwiczeń sprawdzających. Wybrani/chętni uczniowie kolejno wykonują wskazane ćwiczenia interaktywne 1‑6, a następnie każdy z uczniów przygotowuje odpowiedź do ćw. 7. Przygotowane przez uczniów odpowiedzi do tego ćwiczenia posłużą do odgrywania scenek w parach, w których jedna osoba gra rolę dzwoniącego, a druga francuskiego kolegi/francuskiej koleżanki.

Nauczyciel może zaprosić uczniów do zabawy w składanie pociętych części listów/wiadomości. Mogą to być przykłady innych treści niż te omawiane w e‑materiale, np. kartki pocztowe, zaproszenia, podziękowania - ważne, aby uczniowie potrafili wyróżnić poszczególne elementy listu/wiadomości oraz zaobserwowali użyte zwroty grzecznościowe.

Nauczyciel podkreśla, jakie kompetencje językowe nabyli uczniowie.

Praca domowa:

Ćw. 8 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedialna mapa pojęć może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej. Przydatna będzie również jako materiał pomocniczy w pracy nad redagowaniem listów/wiadomości, nie tylko tych o charakterze próśb, ale też zaproszeń i odpowiedzi na nie.