Imię i nazwisko autora: Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: On va au zoo !

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, 7 klasa, poziom A1

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • odczytuje i interpretuje informacje z materiałów autentycznych (bilety do zoo),

  • nazywa i charakteryzuje dzikie zwierzęta,

  • opisuje wybrane dzikie zwierzę, uwzględniając jego nazwę, środowisko naturalne, pożywienie i usposobienie.

Cele motywacyjne:

Zachęcenie uczniów do aktywnego włączenia się w dyskusję na lekcji, dzięki umożliwieniu im opowiadania o tym, co lubią (ulubione dzikie zwierzęta).

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: praca z nagraniem, materiał audiowizualny

  • strategie kognitywne: test wyboru, prawda‑fałsz, grupowanie, parowanie, uzupełnianie tekstu, łączenie ilustracji z opisem

  • strategie kompensacyjne: domyślanie się znaczenia wyrazów na podstawie ich podobieństwa do innych języków

  • strategie społeczne: uczenie się we współpracy, uczenie się od siebie nawzajem

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: pogadanka

  • metody eksponujące: animacja, prezentacja

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektu (uzupełnianie plakatu)

  • programowe: przy użyciu komputera (WebQuest)

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w parach/grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

e‑materiał, zeszyt przedmiotowy, tablica interaktywna

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

PRZED LEKCJĄ: Nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup. Każda grupa losuje nazwy 3 dzikich zwierząt (również te niewymienione w lekcji, np. un chameau, un ours, un kangourou). Zadaniem grup jest przygotowanie plakatu ze zdjęciami lub ilustracjami tych zwierząt oraz ich nazwą. Uczniowie zostawiają na kartce/brystolu puste miejsce na wpisanie charakterystyki zwierząt.

W TRAKCIE LEKCJI: Nauczyciel wita uczniów po francusku i pyta, czy uczniowie potrafią nazwać jakieś zwierzęta po francusku (jeśli nie, może naprowadzić ich na np. słonia czy żyrafę, których nazwy są zbliżone do nazw angielskich).

Faza realizacyjna:

Nauczyciel prosi uczniów o wysłuchanie tekstu źródłowego. Zadaniem uczniów jest próba rozwiązania ćwiczeń na podstawie odsłuchu. W razie problemów mogą posiłkować się transkrypcją oraz słownikiem dołączonym do e‑materiału.

Następnie nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie w parach ćwiczeń dotyczących biletów do zoo i godzin otwarcia. Pyta, czy trudno jest rozszyfrować podstawowe informacje dotyczące organizacji wycieczki do zoo (ceny biletów, ich ważność, zniżki etc.).

Następnie uczniowie siadają w grupach, w których pracowali przed lekcją. Oglądają animację i w grupach rozwiązują ćwiczenia sprawdzające zrozumienie materiału. Ich kolejnym zadaniem jest wpisanie na plakaty podstawowych cech charakterystycznych wylosowanych przed lekcją zwierząt w sposób przedstawiony w materiale audiowizualnym. Następnie każda grupa prezentuje swój plakat.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne. Nauczyciel może prosić każdego z uczniów o podanie odpowiedzi na jeden z przykładów. W ten sposób klasa wspólnie rozwiąże wszystkie ćwiczenia zamknięte.

Praca domowa:

Ćwiczenie 7. i 8. z bloku ćwiczeń interaktywnych.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Nauczyciel może zastosować również metodę odwróconej klasy, prosząc uczniów, aby samodzielnie zapoznali się z animacją, a na lekcji przedstawili informacje w niej zawarte w formie plakatu lub krótkiej prezentacji multimedialnej. Animacja może również zostać wykorzystana na innych etapach nauki jako powtórzenie podstawowego słownictwa związanego z dziką przyrodą.