Imię i nazwisko autora: Aleksandra Sidorkiewicz

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język francuski)

Temat zajęć: L’art de vivre à la scandinave

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
11) zdrowie (np. samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia upodobania;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
IX. Uczeń posiada:
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • określa czas, miejsce i sposób wykonywania czynności, tworząc przysłówki od przymiotników;

  • rozumie i stosuje zaimek on w odpowiednich kontekstach;

  • opowiada, jak dbać o dobre samopoczucie na co dzień.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • ma okazję się przekonać, iż stopień opanowania języka pozwala mu na coraz swobodniejsze wypowiedzi oraz poruszanie nowych tematów.

Strategie uczenia się

  • strategie pamięciowe: słuchanie i czytanie;

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, łączenie obrazu z tekstem, analiza danych językowych, dedukcja;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów.

Metody/techniki nauczania

  • metody podające: praca z tekstem źródłowym, tabele leksykalne i gramatyczne, rozmowa kierowana;

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe;

  • metody aktywizujące: burza mózgów,

  • metody programowane: przy użyciu nowych technologii.

Formy zajęć:

praca indywidualna, grupowa i w zespole klasowym

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, tablety lub smartfony z możliwością odtworzenia gry edukacyjnej albo dostęp do sali komputerowej

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Lekcja powinna zacząć się od wyświetlenia mapy Europy. Chętny lub wybrany uczeń ma za zadanie wskazać na tej mapie państwa skandynawskie. Nauczyciel prosi o podanie nazw krajów skandynawskich w języku francuskim, dbając o to, żeby uczniowie powiedzieli je poprawnie, używąjąc właściwych rodzajników.

Nauczyciel pyta uczniów, co kojarzy się im ze stylem życia po skandynawsku. Uczniowie biorą udział w burzy mózgów i podają swoje skojarzenia, które są następnie zapisywane na tablicy.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym i indywidualnie wykonują załączone do niego ćwiczenia. Następnie nauczyciel zwraca uwagę uczniów na formy czasownikowe w tekście źródłowym i pyta, w jaki inny sposób można przekazać treści właściwe pierwszej osobie liczby mnogiej - nous. Uczniowie mogli się już spotkać wcześniej z zaimkiem on użytym w znaczeniu nous. Nauczyciel wspólnie z uczniami czyta tabele gramatyczne. Następnie uczniowie przeformułowują zdania z tekstu źródłowego tak, aby były wyrażone za pomocą zaimka on.

Uczniowie zapoznają się z treścią kącika leksykalnego i próbują samodzielnie wymyślić kilka przysłówków odprzymiotnikowych.

Uczniowie pracują z treścią katalogu interaktywnego, a następnie w parach rozwiązują załączone do niego ćwiczenia.

Dalej pracując w parach, uczniowie układają dialogi na temat skandynawskiego stylu życia. Używają w nich, w miarę możliwości, zaimka on do wyrażenia treści uniwersalnych. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na dwa znaczenia zaimka on i przypomina o wynikających z tej różnicy konsekwencjach widocznych w zdaniu (konieczność uzgadniania rodzaju i liczby w przypadku pronom personel).

Faza podsumowująca:

W ramach podsumowania uczniowie rozwiązują ćwiczenia 1‑6 w części Sprawdź się. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Ćwiczenia 7 i 8 z części Sprawdź się.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może posłużyć na każdym etapie nauki jako przypomnienie poznanego słownictwa lub stać się bazą do ćwiczeń w rozumieniu ze słuchu lub w mówieniu.