Imię i nazwisko autora:

Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot:

Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć:

Vive la musique !

Grupa docelowa:

Szkoła podstawowa, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
4) przedstawia upodobania;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
4) przedstawia upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  2. Kompetencje w zakresie wielojęzyczności.

  3. Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  4. Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje i stosuje słownictwo związane z instrumentami i gatunkami muzycznymi,

  • tworzy zdania z konstrukcją jouer de,

  • analizuje specyfikę „h” niemego.

Cele motywacyjne:

Uczeń ma świadomość, że jego dotychczasowa umiejętność wyrażania opinii (znajomość czasowników aimer, adorer, détester) pozwoli mu po lekcji rozmawiać w języku francuskim na kolejny temat (muzyka: instrumenty i gatunki).

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku, grupowanie,

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, grupowanie, prawda‑fałsz, dedukcja.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda programowana: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik),

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

Komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, tablety, zeszyt przedmiotowy.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Czynności organizacyjne (powitanie uczniów, sprawdzenie stanu klasy). Nauczyciel wita uczniów po francusku.

Nauczyciel prosi uczniów o odczytanie ciekawostki z początku lekcji. Zachęca do krótkiej dyskusji, stawiając pytanie: Czy Polacy są równie muzykalni?

Faza realizacyjna:

Prowadzący proponuje uczniom rozpoczęcie lekcji od zapoznania się z ilustracją interaktywną, która przybliży uczniom sposoby wyrażenia preferencji muzycznych. Prosi uczniów, aby w parach rozwiązali ćwiczenia do multimediów.

Nauczyciel pyta, czy uczniowie wychwycili, jak mówi się, że ktoś gra na jakimś instrumencie. Kieruje ich do grafiki przedstawiającej użycie konstrukcji jouer de. Kiedy uczniowie się z nią zapoznają, osoba prowadząca podaje kilka nazw instrumentów i prosi uczniów o ustną odpowiedź (np. l’accordéon – jouer de l’accordéon).

Uczniowie czytają indywidualnie dialog między MathildeMayą. Uczniowie rozwiązują polecenia do tekstu. Nauczyciel zwraca ich uwagę na techniki kompensacyjne (podobieństwo nazw części instrumentów w języku francuskim i angielskim/polskim pozwala domyśleć się znaczenia tekstu). Nauczyciel zleca uczniom ćwiczenie w parach: jedna osoba zadaje drugiej pytanie zawarte w tytule dialogu, druga odpowiada, później następuje zamiana ról. Uczniowie mogą również zapytać koleżankę/kolegę o to, czy członkowie ich rodzin lub znajomi grają na instrumentach.

W dalszej kolejności uczniowie zapoznają się samodzielnie z grafiką z kącika leksykalnego o gatunkach muzycznych i pracują z audio (ćwiczenia rozwiązują w parach). Następnie, również w parach, odpowiadają ustnie na pytanie: Quel genre de musique aimes‑tu écouter ?

Jeśli uczniowie dotąd nie zauważyli różnicy w pisowni słów la harpe oraz le hip‑hop, nauczyciel tłumaczy, czym jest h aspiré. Jeśli uczestnicy lekcji wcześniej zauważą różnicę w pisowni, nauczyciel może im wytłumaczyć tę kwestię. Gdyby podczas rozwiązywania ćwiczenia ósmego pojawiły się wątpliwości, nauczyciel może zaproponować uczniom skonsultowanie listy wyrazów rozpoczynających się od „h” przydechowego: http://www.aidenet.eu/grammaire01ac.htm.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Wybrane osoby rozwiązują ćwiczenia 1‑6 przy tablicy interaktywnej, podczas gdy reszta uczniów wykonuje je indywidualnie lub w parach, naprowadzając kolegę/koleżankę na prawidłową odpowiedź. Ćwiczenie 7 uczniowie wykonują indywidualnie, po czym chętne lub wskazane osoby czytają swoje odpowiedzi na forum klasy.

Praca domowa:

Zadanie 8 w sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Ilustracja może zostać wykorzystana również podczas lekcji z działu kultura w klasie 8 szkoły podstawowej, a także podczas innych zajęć dotyczących form spędzania wolnego czasu czy ulubionych zajęć.