Imię i nazwisko autora:

Aleksander Trojanowski 

Przedmiot:

Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć:

Qué tipo de profesión es ideal para ti?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa IV

Podstawa programowa:

Cele i treści kształcenia.

I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

4. praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, wybór zawodu).

II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1. reaguje na polecenia; 

2. określa główną myśl wypowiedzi; 

3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi; 

5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):

1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu; 

2. określa intencje nadawcy/autora tekstu; 

3. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację); 

4. znajduje w tekście określone informacje.

IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):

2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:

2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.

IX. Uczeń posiada:

  1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

  2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

3. kompetencje cyfrowe;

4. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

5. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń: 

  • zna słownictwo związane z cechami charakteru oraz z tematyką pracy;

  • opisuje zależność między cechami osobowości a wykonywanym zawodem;

  • zna struktury gramatyczne służące do wyrażania preferencji oraz opinii; 

  • opisuje swój wymarzony zawód.

Cele motywacyjne:

  • zaciekawienie ucznia różnorodnością kulturową świata hispanojęzycznego;

  • powiązanie nauki języka obcego z tematami zajmującymi uczniów w ich własnym życiu;

  • uświadomienie uczniowi możliwości nawiązywania relacji oraz wyrażenia własnych przemyśleń na ważne dla niego tematy dzięki opanowaniu odpowiednich struktur leksykalno‑gramatycznych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);

  • strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach);

  • strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą);

  • strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu).

Metody/techniki nauczania:

  • miniwykład,

  • praca z tekstem,

  • miniprezentacje,

  • drama.

Formy zajęć:

  • praca w grupach,

  • praca w parach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy, projektor

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje wybranym uczniom pytanie: Qué tal?/Cómo estás?

  2. Nauczyciel pyta uczniów o ich plany na przyszłość – studia i pracę. Wprowadza pojęcie ninis obecne w ciekawostce i wyjaśnia jego znaczenie.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Przeczytaj.

  • Nauczyciel pyta, czy cechy charakteru i osobowości wpływają na wybór zawodu. Następnie prosi o znalezienie w tekście przykładów zawodów, które wymagają posiadania pewnych cech.

  • Uczniowie w parach wykonują polecenie 1.

  • W celu utrwalenia słownictwa uczniowie wykonują indywidualnie polecenia 2. i 3.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na pary. Każda para dostaje 1‑2 cechy osobowości z kącika leksykalnego. Zadanie polega na przetłumaczeniu nazw cech na polski w oparciu o sam przykład z grafiki.

  • Uczniowie tłumaczą nazwy cech charakteru, a nauczyciel kontroluje wykonanie zadania.

  • Uczniowie indywidualnie wykonują polecenie 4.

  • Uczniowie analizują w parach dialog z polecenie 5. i rozwiązują zadanie. Nauczyciel podsumowuje wiadomości dotyczące użycia zwrotów odpowiednich do mówienia o preferencjach i wyrażania opinii. 

2. Multimedium.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na pary, w których odsłuchują nagrania oraz wykonują na ich podstawie zadania 1‑3.

  • Uczniowie przygotowują w parach rozmowy – jedna osoba z pary jest uczniem liceum, druga – szkolnym doradcą do spraw kariery zawodowej. Rozmowa ma pomóc uczniowi liceum w rozpoznaniu i wyrażeniu preferencji zawodowych i w dokonaniu samooceny.

  • Po przeprowadzonej rozmowie role zmieniają się.

  • Wybrane pary prezentują dialogi na forum klasy. 

  1. Sprawdź się.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach rozwiązują ćwiczenia leksykalno‑gramatyczne od 1 do 7.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie zgłaszają pytania i wątpliwości dotyczące rozwiązania zadań 1‑7.

  2. Nauczyciel wymienia cele osiągnięte podczas lekcji.

  3. Po zakończeniu zajęć nauczyciel powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy przez uczniów na podstawie odpowiedzi na pytania:

  • Czy uczeń rozumie słownictwo związane z poszukiwaniem pracy i wyzwaniami stojącymi przed młodymi ludźmi? 

  • Czy uczeń zna zwroty służące do wyrażania preferencji i opinii?

  • Czy uczeń potrafi mówić o swoich preferencjach dotyczących pracy?

  • Czy uczeń potrafi wyrazić opisać cechy swojej osobowości i połączyć je z problematyką rynku pracy?

Praca domowa:

  • Ćwiczenie 8. z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Indywidualna praca z plikami audio połączona z rozwiązaniem zadań. 

  • Aktywność grupowa – przeprowadzenie rozmowy o planach zawodowych.