Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora:
Aleksander Trojanowski
Przedmiot:
Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć:
Qué tipo de profesión es ideal para ti?
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, klasa IV
Podstawa programowa:
Cele i treści kształcenia.
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4. praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, wybór zawodu).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1. reaguje na polecenia;
2. określa główną myśl wypowiedzi;
3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4. znajduje w tekście określone informacje.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.
IX. Uczeń posiada:
podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
3. kompetencje cyfrowe;
4. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
5. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna słownictwo związane z cechami charakteru oraz z tematyką pracy;
opisuje zależność między cechami osobowości a wykonywanym zawodem;
zna struktury gramatyczne służące do wyrażania preferencji oraz opinii;
opisuje swój wymarzony zawód.
Cele motywacyjne:
zaciekawienie ucznia różnorodnością kulturową świata hispanojęzycznego;
powiązanie nauki języka obcego z tematami zajmującymi uczniów w ich własnym życiu;
uświadomienie uczniowi możliwości nawiązywania relacji oraz wyrażenia własnych przemyśleń na ważne dla niego tematy dzięki opanowaniu odpowiednich struktur leksykalno‑gramatycznych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);
strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach);
strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą);
strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu).
Metody/techniki nauczania:
miniwykład,
praca z tekstem,
miniprezentacje,
drama.
Formy zajęć:
praca w grupach,
praca w parach,
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy, projektor
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje wybranym uczniom pytanie: Qué tal?/Cómo estás?
Nauczyciel pyta uczniów o ich plany na przyszłość – studia i pracę. Wprowadza pojęcie ninis obecne w ciekawostce i wyjaśnia jego znaczenie.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Przeczytaj.
Nauczyciel pyta, czy cechy charakteru i osobowości wpływają na wybór zawodu. Następnie prosi o znalezienie w tekście przykładów zawodów, które wymagają posiadania pewnych cech.
Uczniowie w parach wykonują polecenie 1.
W celu utrwalenia słownictwa uczniowie wykonują indywidualnie polecenia 2. i 3.
Nauczyciel dzieli uczniów na pary. Każda para dostaje 1‑2 cechy osobowości z kącika leksykalnego. Zadanie polega na przetłumaczeniu nazw cech na polski w oparciu o sam przykład z grafiki.
Uczniowie tłumaczą nazwy cech charakteru, a nauczyciel kontroluje wykonanie zadania.
Uczniowie indywidualnie wykonują polecenie 4.
Uczniowie analizują w parach dialog z polecenie 5. i rozwiązują zadanie. Nauczyciel podsumowuje wiadomości dotyczące użycia zwrotów odpowiednich do mówienia o preferencjach i wyrażania opinii.
2. Multimedium.
Nauczyciel dzieli uczniów na pary, w których odsłuchują nagrania oraz wykonują na ich podstawie zadania 1‑3.
Uczniowie przygotowują w parach rozmowy – jedna osoba z pary jest uczniem liceum, druga – szkolnym doradcą do spraw kariery zawodowej. Rozmowa ma pomóc uczniowi liceum w rozpoznaniu i wyrażeniu preferencji zawodowych i w dokonaniu samooceny.
Po przeprowadzonej rozmowie role zmieniają się.
Wybrane pary prezentują dialogi na forum klasy.
Sprawdź się.
Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach rozwiązują ćwiczenia leksykalno‑gramatyczne od 1 do 7.
Faza podsumowująca:
Uczniowie zgłaszają pytania i wątpliwości dotyczące rozwiązania zadań 1‑7.
Nauczyciel wymienia cele osiągnięte podczas lekcji.
Po zakończeniu zajęć nauczyciel powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy przez uczniów na podstawie odpowiedzi na pytania:
Czy uczeń rozumie słownictwo związane z poszukiwaniem pracy i wyzwaniami stojącymi przed młodymi ludźmi?
Czy uczeń zna zwroty służące do wyrażania preferencji i opinii?
Czy uczeń potrafi mówić o swoich preferencjach dotyczących pracy?
Czy uczeń potrafi wyrazić opisać cechy swojej osobowości i połączyć je z problematyką rynku pracy?
Praca domowa:
Ćwiczenie 8. z sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Indywidualna praca z plikami audio połączona z rozwiązaniem zadań.
Aktywność grupowa – przeprowadzenie rozmowy o planach zawodowych.