Imię i nazwisko autorki:

Klaudia Gajos

Przedmiot:

Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć:

Qué te pones hoy?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa I

Podstawa programowa

Cele i treści kształcenia.

I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

7. zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług).

II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1. reaguje na polecenia;

2. określa główną myśl wypowiedzi;

3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;

4. określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);

5. znajduje w wypowiedzi określone informacje;

6. układa informacje w określonym porządku;

7. rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.

III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):

1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;

2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;

3. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, czas, miejsce, sytuację);

4. znajduje w tekście określone informacje;

5. układa informacje w określonym porządku;

6. rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.

IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

1. opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;

2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

5. opisuje upodobania;

8. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.

V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

1. opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;

2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

5. opisuje upodobania;

8. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

1. przedstawia siebie i inne osoby;

2. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);

3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;

5. wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta 
o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;

8. proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;

14. stosuje zwroty i formy grzecznościowe.

VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

1. przedstawia siebie i inne osoby;

2. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);

3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;

5. wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta 
o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;

8. proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;

14. stosuje zwroty i formy grzecznościowe.

VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie

1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;

3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

IX. Uczeń posiada:

1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku, gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • informuje, jak dobiera strój stosownie do okoliczności;

  • opisuje różne części garderoby.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • nabiera przekonania, że znajomość języka hiszpańskiego jest niezbędna w celu odnalezienia się w realiach danego kraju hiszpańskojęzycznego;

  • uświadamia sobie, że ma możliwość łatwego nawiązania kontaktu, znajomości i przyjaźni z osobami z różnych części świata;

  • uświadamia sobie, jak wielu ludzi na świecie posługuje się językiem hiszpańskim.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);

  • strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach).

Metody/techniki nauczania:

burza mózgów, praca indywidualna, miniwykład

Formy zajęć:

praca w parach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje pytanie kilkorgu uczniom: Qué tal?/Cómo estás?

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy o każdej porze roku zakładają ten sam typ ubrań i prosi ich, aby uzasadniali swoje odpowiedzi.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Tekst źródłowy:

  • Uczniowie podkreślają wyrażenia niezbędne do prowadzenia konwersacji z ekspedientką (rozmiar poszukiwanego stroju, okazje, dla których poszukiwany jest dany strój, ceny itd.).

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby wcielili się w rolę ekspedientki i klienta. Ich zadaniem jest ułożenie dialogu, bazującego na tekście źródłowym.

  1. Kącik leksykalno - gramatyczny:

  • Nauczyciel pyta uczniów, co osoby na obrazkach mają na sobie, następnie uczniowie wykonują ćwiczenie poniżej.

  • Uczniowie w parach tworzą dialogi, w których jedna osoba zadaje pytanie: Que llevas puesto?, a druga na nie odpowiada.

  1. Multimedium:

  • Po zaprezentowaniu multimedium nauczyciel może pytać uczniów o to, jakie ubranie jest według nich najwygodniejsze, najbardziej eleganckie itd. Może też poprosić ich o zrobienie podziału ubrań na odpowiednie na okazje - formalne i nieformalne.

  1. Nauczyciel prosi uczniów o opis stroju, który mają na sobie.

  2. Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń, cały czas nadzorując ich pracę. Na koniec zajęć ćwiczenia są sprawdzane.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje zebrane wiadomości, zadając pytania typu: Qué llevas puesto?Qué te has puesto hoy?; Qué te pones cuando vas a una boda?

  2. Nauczyciel wymienia cele osiągnięte podczas lekcji.

  3. Po zakończeniu zajęć nauczyciel powinien stwierdzić proces nabywania wiedzy uczniów na podstawie odpowiedzi na pytania:

  • Czy uczeń zna nazwy części garderoby?

  • Czy uczeń potrafi mówić o tym, co ma na sobie i czy potrafi pytać o to innych?

  • Czy uczeń potrafi prowadzić krótką konwersację z ekspedientką w sklepie odzieżowym?

Praca domowa

Uczniowie przygotowują pisemnie wypowiedź dotyczącą sposobu ubierania się w różnych sytuacjach: 

  • fiesta en la casa de tu amiga,

  • examen final,

  • entrevista de trabajo,

  • boda,

  • pasar tiempo en la playa.

Materiały pomocnicze

Filmik pt. “Aprender español: La ropa (nivel básico)” umieszczony na YouTube na kanale Tu escuela de español.

Filmik poszerzy zasób słownictwa uczniów związany z częściami garderoby. 

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Katalog interaktywny może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu, zarówno podczas powtarzania materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.