Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Agata Siębida
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć: Qué haces en las clases de Educación Física?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII
Podstawa programowa
Cele i treści kształcenia:
1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
a) reaguje na polecenia;
b) określa główną myśl wypowiedzi;
c) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
d) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
e) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
f) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
3. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
a) określa główną myśl tekstu;
b) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
c) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
d) znajduje w tekście określone informacje;
e) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
4. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
a) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
b) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
c) przedstawia intencje i plany na przyszłość;
d) przedstawia upodobania;
e) wyraża swoje opinie;
f) wyraża uczucia i emocje;
g) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
5. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
a) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
b) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
c) przedstawia intencje i plany na przyszłość;
d) przedstawia upodobania;
e) wyraża swoje opinie;
f) wyraża uczucia i emocje;
g) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
6. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
a) przedstawia siebie i inne osoby;
b) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
c) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
d) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami; e) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
f) składa życzenia, odpowiada na życzenia;
g) zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
h) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje;
i) pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia;
j) nakazuje, zakazuje;
k) wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
l) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek);
m) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
7. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
a) przedstawia siebie i inne osoby;
b) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
c) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę); d) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami; e) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
f) składa życzenia, odpowiada na życzenia;
g) zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
h) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje;
i) pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia; j) nakazuje, zakazuje;
k) wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
l) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek);
m) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
8. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
a) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
b) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
c) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
9. Uczeń posiada:
a) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
b) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
10. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
11. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
12. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
13. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
14. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
poszerza znajomość słownictwa związanego ze sportem, dzięki czemu opowiada o aktywnościach wykonywanych na lekcjach wychowania fizycznego.
Cele motywacyjne:
rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez przedstawienie aspektów socjokulturowych i nawiązanie do hiszpańskich zwyczajów;
uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;
uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi i reagować na pytania, a tym samym nawiązać kontakt z osobami hispanojęzycznymi.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (skojarzenia myślowe, słowa w kontekście, grupowanie w kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie, działanie);
strategie kognitywne (łączenie wyrazów i zdań, powtarzanie, analiza struktur gramatycznych, organizacja wiedzy);
strategie kompensacyjne (odgadywanie znaczenia słów, użycie języka polskiego, gestów, mimiki, synonimów);
strategie metakognitywne (nawiązanie do informacji poznanych wcześniej, ocenianie efektów uczenia się poprzez identyfikację błędów);
strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu);
strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą).
Metody/techniki nauczania:
burza mózgów, opis wyjaśniający, katalog, słuchanie, czytanie
Formy zajęć:
praca indywidualna, praca w parach, praca całą klasą
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje pytanie kilkorgu uczniom: Qué tal?/Cómo estás?
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów z poprzednich zajęć.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Tekst źródłowy.
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, podkreślają czasowniki i dopasowują je do określonych dyscyplin sportowych.
Następnie nauczyciel pyta uczniów, jakie dyscypliny sportowe uprawiają w czasie wolnym.
Kącik leksykalny.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z grafikami. Następnie pyta każdego z nich, jakie aktywności wykonują na zajęciach wychowania fizycznego.
Uczniowie budują zdania odnoszące się do treści przedstawionych na grafikach, np. z przedstawionymi na grafikach obrazkami, np. En la piscina nadamos.
Multimedium.
Uczniowie zapoznają się z katalogiem interaktywnym.
Nauczyciel prosi o ułożenie kilku zdań związanych z treścią katalogu.
Uczniowie w parach układają dialogi, w których mówią o aktywnościach wykonywanych na lekcjach wychowania fizycznego.
Część ćwiczeniowa.
W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych umożliwiających uczniom samodzielne tworzenie treści na podstawie zdobytej wiedzy.
Uczniowie w parach układają dialogi na temat aktywności wykonywanych na zajęciach wychowania fizycznego. Używają gestów i mimiki, aby przedstawić, jaka aktywność mają na myśli.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.
Nauczyciel pyta uczniów:
Jakich czasowników użyjecie, aby powiedzieć o aktywnościach na zajęciach wychowania fizycznego?
Praca domowa:
Uczniowie piszą list do kolegi z pytaniami na temat aktywności na zajęciach wychowania fizycznego.
Materiały pomocnicze: –
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.