Imię i nazwisko autora: Anna Tkaczyńska

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Vivre en ville ou à la campagne ?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa IV, poziom B1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, przeprowadzka);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
8) przedstawia zalety i wady różnych rozwiązań;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń :

  • wskazuje zalety i wady życia na wsi lub w mieście;

  • analizuje statystyki na temat wad życia w mieście, używając odpowiedniego słownictwa i struktur;

  • pisze e‑mail zachęcający do życia w mieście średniej wielkości.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • rozwija umiejętność tworzenia opisu,

  • rozwija umiejętność analizowania danych statystycznych,

  • rozwija umiejętność wypowiedzi pisemnych na temat miejsca zamieszkania.

Strategie uczenia się:

strategie pamięciowe: czytanie i słuchanie, grupowanie informacji

strategie kognitywne: grupowanie, tworzenie zdań z podanych elementów, łączenie nagrania z tekstem, grupowanie słów, uzupełnianie tekstu

Metody/techniki nauczania

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym

  • metoda programowana: przy użyciu komputera

Formy zajęć:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

  • praca grupowa

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcie z okładki czyli zdjęcie dzielone miasto/wieś i prosi uczniów o podanie skojarzeń, jakie to zdjęcie u nich wywołuje. Następnie prosi o wydedukowanie tematyki lekcji.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia.

Nauczyciel sprawdza wykonane zadania i prosi o zapoznanie się z kącikiem leksykalnym.

Nauczyciel pyta uczniów, czy spotkali się już z podobnymi rodzajami grafiki użytkowej. Zbiera od uczniów odpowiedzi na pytanie, do czego mogą służyć widoczne diagramy, infografiki oraz wyrażenia.

Przed obejrzeniem prezentacji nauczyciel prosi uczniów o skupienie się na tym, jakie wady i zalety miasta i wsi mogą być przedstawione w multimedium ich zdaniem.

Po obejrzeniu prezentacji uczniowie na forum klasy przedstawiają, jakie aspekty wsi i miasta wynotowali. Następnie samodzielnie rozwiązują zadania do multimedium.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie 5. z sekcji Sprawdź się. Nauczyciel może przynieść i rozdać poszczególnym parom różne diagramy dotyczące życia na wsi lub w mieście lub w średnim mieście, tak aby każda grupa przedstawiła inne dane statystyczne.

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia samodzielnie.

Na zakończenie dyskusja panelowa « La ville ou la campagne ? ».

Nauczyciel prosi uczniów, by podzielili się na dwie grupy: « pour la ville » oraz « pour la campagne ». Informuje, że będą uczestniczyć w dyskusji na temat wyboru najlepszego miejsca zamieszkania. Uczniowie gromadzą argumenty dla swojej grupy na podstawie fazy realizacyjnej lekcji (ćwiczenia do Przeczytaj, prezentacja multimedialna). Nauczyciel może też rozdać uczniom karteczki z różnymi wyrażeniami z lekcji i każdy uczeń musi wykorzystać otrzymane wyrażenie. Następnie wypowiada się wybrany przez każdą z grup jeden ekspert, prezentując stanowisko swojej grupy, po czym głos może zabierać każda osoba z dwóch opozycyjnych obozów.

Praca domowa:

Ćwiczenie 8. z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Różne diagramy z danymi statystycznymi dotyczącymi życia na wsi lub w mieście lub w średnim mieście.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Prezentacja może posłużyć podczas lekcji, która będzie dotyczyła porównań: moins, plus… que, moins, autant de…que, itd.