Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Aleksander Trojanowski
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć: Las compras en línea
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III
Podstawa programowa: Cele i treści kształcenia.
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7. zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1. reaguje na polecenia;
2. określa główną myśl wypowiedzi;
3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
5. znajduje w tekście określone informacje.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
3. kompetencje cyfrowe;
4. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
5. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opowiada o zakupach online;
zna i stosuje określenia pozwalające mówić o wadach i zaletach;
stosuje odpowiednie słownictwo, by wskazywać wady i zalety zakupów online.
Cele motywacyjne:
zaciekawienie ucznia różnorodnością kulturową świata hispanojęzycznego;
powiązanie nauki języka obcego z tematami zajmującymi uczniów w ich własnym życiu;
uświadomienie uczniowi, że dzięki opanowaniu odpowiednich struktur leksykalno‑gramatycznych będzie miał możliwość wyrażania własnych przemyśleń na ważne dla niego tematy.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);
strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach);
strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą);
strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu).
Metody/techniki nauczania:
burza mózgów,
miniwykład,
miniprezentacje,
minidebata.
Formy zajęć:
praca w parach,
praca w grupach,
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje wybranym uczniom pytanie: Qué tal?/Cómo estás?
Nauczyciel pyta uczniów, czy oni oraz członkowie ich rodzin robią zakupy online. Pyta, jak często dokonują tego rodzaju zakupów. Następnie nauczyciel prosi uczniów, by zgadli, ilu Hiszpanów nigdy nie robi zakupów przez Internet, a następnie wprowadza informację z ciekawostki.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Przeczytaj.
Nauczyciel pyta uczniów, jakie wady i zalety zakupów online potrafią wskazać (nauczyciel moderuje burzę mózgów i zapisuje pomysły uczniów na tablicy).
Nauczyciel prosi uczniów, by przeczytali tekst i zaznaczyli te wady i zalety, które zostały w nim omówione (polecenie 1.).
Następnie nauczyciel prosi uczniów, by uzupełnili swoje pomysły z burzy mózgów o informacje z tekstu.
Korzystając z tekstu, uczniowie wykonują w parach polecenia 2. i 3., dzięki czemu utrwalają znajomość nowego słownictwa.
Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy i przydziela każdej z nich jeden z podpunktów grafiki z kącika leksykalnego. Zadaniem każdej grupy jest wyjaśnienie, w jakim celu używane są przydzielone im zwroty oraz wymyślenie innych niż na grafice zdań, w których mogą być one użyte.
Uczniowie, pracując w grupach, wykonują polecenie 4.
Multimedium.
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Ich zadaniem będzie przeprowadzenie debaty dotyczącej zakupów online. Jedna grupa zgadza się z tezą, że jest to najlepsza forma robienia zakupów, druga grupa się z nią nie zgadza.
Grupy oglądają film, przy czym ich zadaniem jest zanotowanie jak największej liczby informacji i słówek, które pozwolą na stworzenie listy wad lub zalet zakupów online.
Grupy pracują pod kierunkiem nauczyciela nad gromadzeniem wad i zalet zakupów w Internecie. Nauczyciel sprawdza zdania utworzone przez grupy i poprawia błędy.
Następnie odbywa się moderowana przez nauczyciela debata. Członkowie grup zajmują stanowisko i polemizują ze sobą, przywołując wady i zalety ze stworzonej przez siebie listy.
W celu utrwalenia słownictwa z filmu uczniowie wykonują w grupach zadania 1‑4.
Grupy prezentują na forum klasy rozwiązania zadania 4.
Sprawdź się.
Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują ćwiczenia leksykalno‑gramatyczne od 1 do 7.
Faza podsumowująca:
Uczniowie zgłaszają wątpliwości dotyczące rozwiązania zadań 1‑7.
Nauczyciel wymienia cele osiągnięte podczas lekcji, a po zakończeniu zajęć powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy przez uczniów na podstawie odpowiedzi na pytania:
Czy uczniowie rozumieją znaczenie słów związanych z robieniem zakupów w Internecie?
Czy uczniowie znają zwroty służące do mówienia o wadach i zaletach?
Czy uczniowie potrafią wyrazić swoje zdanie na temat wad i zalet robienia zakupów online?
Praca domowa:
Ćwiczenie 8. z sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Indywidualna praca z filmem połączona z wykonywaniem ćwiczeń.
Praca w grupach – przygotowanie listy wad i zalet robienia zakupów online oraz przeprowadzenie minidebaty.