Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Mańkowska
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć: Cuando es verano en España es invierno en Argentina
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII
Podstawa programowa:
Cele kształcenia:
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje.
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ ankietę).
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
3. kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
4. kompetencje cyfrowe;
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna nazwy pór roku i miesięcy;
zna i stosuje wyrażenia służące do opisu pogody i klimatu;
potrafi stworzyć porównanie z przymiotnikiem, rzeczownikiem i czasownikiem;
analizuje informacje zawarte w tekście i na mapie pojęć;
ocenia, które informacje zawarte w tekście i na mapie pojęć są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;
tworzy krótką wypowiedź pisemną na temat pór roku w różnych miejscach na świecie;
łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy;
planuje mapę pojęć;
rozwija umiejętność współpracy poprzez pracę w parach i w grupie.
Cele motywacyjne:
rozbudzenie ciekawości uczniów poprzez rozmowę na temat wyróżniających się miejsc na świecie - Antarktydy i Ekwadoru;
uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;
uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;
rozbudzenie ciekawości uczniów poprzez wykorzystanie pracy z mapą pojęć.
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne;
strategie pamięciowe;
strategie kompensacyjne;
strategie metapoznawcze;
strategie afektywne.
Metody/techniki nauczania:
mapa pojęć, słuchanie, czytanie, opis wyjaśniający
Formy zajęć:
praca w parach, praca w grupach, praca całą klasą, praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy, rzutnik
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.
Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, gdzie leży Ekwador i czemu zawdzięcza swoją nazwę. Następnie nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z ciekawostką. Nauczyciel może wyświetlić na rzutniku mapę Ameryki Południowej.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Tekst źródłowy.
Uczniowie wykonują zadanie wprowadzające.
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym.
Nauczyciel zadaje pytania do tekstu: może również poprosić uczniów, aby powiedzieli w języku polskim co zrozumieli po pierwszym przeczytaniu tekstu, np. w lecie w Madrycie jest bardzo gorąco Nauczyciel może zadać pytania do tekstu: De qué habla el texto?; De qué ciudades habla? Może również poprosić uczniów, aby powiedzieli po polsku, co zrozumieli po pierwszym przeczytaniu tekstu.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu źródłowego, które następnie są sprawdzane na forum klasy.
Grafiki
Uczniowie zapoznają się z pierwszą grafiką dotyczącą tworzenia porównań.
Nauczyciel prosi uczniów, aby wrócili do ćwiczenia 1. i przeanalizowali zdania, w którym znajdują się porównania i ustalili, czy są tam czasowniki, przymiotniki czy rzeczowniki.
Uczniowie wykonują ćwiczenia do grafiki, które następnie są wspólnie sprawdzane.
Multimedium.
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.
Nauczyciel wyświetla uczniom na rzutniku mapę świata i wskazuje, gdzie znajdują się miejsca przedstawione na mapie pojęć.
Uczniowie wykonują polecenia do multimedium, które następnie są sprawdzane na forum klasy.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda grupa ma za zadanie wyszukać jedno miasto w Hiszpanii lub w kraju Ameryki Południowej, sprawdzić jaka jest tam pogoda o każdej porze roku i dodać te informacje do swojej mapy pojęć. (Alternatywnie: nauczyciel rozdaje uczniom karty z nawami miast oraz symbolami pogodowymi). Następnie nauczyciel łączy w pary uczniów, którzy pracowali w innych grupach. Wspólnie mają za zadanie w formie ustnej stworzyć jak najwięcej porównań między miastami, które analizowali z grupą.
Część ćwiczeniowa.
W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie sami tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.
Nauczyciel pyta uczniów:
Jak powiemy, że zimy w Santiago są zimniejsze niż w Buenos Aires oraz że w lecie w Barcelonie jest tak samo gorąco jak w Madrycie?
Jak powiemy po hiszpańsku: jest słonecznie, jest pięć stopni Celsjusza, wieje wiatr, pada deszcz, pada śnieg?
Czy potrafimy wymienić miesiące po hiszpańsku?
Nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:
Potrafię porównać pogodę o różnych porach roku Hiszpanii i Argentynie.
Praca domowa:
Uczeń ma za zadanie utworzyć 3 zdania, w których porówna pogodę w swoim mieście i w wybranym mieście Hiszpanii lub w kraju Ameryki Południowej.
Materiały pomocnicze:
Karty z nazwami miast przedstawiające pogodę, jaka w nich panuje.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.