Imię i nazwisko autora: Katarzyna Mańkowska

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć: Cuando es verano en España es invierno en Argentina

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII

Podstawa programowa:

Cele kształcenia:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

12) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1) reaguje na polecenia;

5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

1) określa główną myśl tekstu; 

2) określa intencje nadawcy/autora tekstu; 

3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę); 

4) znajduje w tekście określone informacje.

IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne: 

1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska.

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.

VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie); 

3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ ankietę).

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;

3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

IX. Uczeń posiada: 

1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego; 

2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

3. kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

4. kompetencje cyfrowe;

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna nazwy pór roku i miesięcy;

  • zna i stosuje wyrażenia służące do opisu pogody i klimatu;

  • potrafi stworzyć porównanie z przymiotnikiem, rzeczownikiem i czasownikiem;

  • analizuje informacje zawarte w tekście i na mapie pojęć;

  • ocenia, które informacje zawarte w tekście i na mapie pojęć są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;

  • tworzy krótką wypowiedź pisemną na temat pór roku w różnych miejscach na świecie;

  • łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy;

  • planuje mapę pojęć;

  • rozwija umiejętność współpracy poprzez pracę w parach i w grupie.

Cele motywacyjne:

  • rozbudzenie ciekawości uczniów poprzez rozmowę na temat wyróżniających się miejsc na świecie - Antarktydy i Ekwadoru;

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;

  • uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;

  • rozbudzenie ciekawości uczniów poprzez wykorzystanie pracy z mapą pojęć.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie pamięciowe; 

  • strategie kompensacyjne;

  • strategie metapoznawcze;

  • strategie afektywne.

Metody/techniki nauczania:

mapa pojęć, słuchanie, czytanie, opis wyjaśniający

Formy zajęć:

praca w parach, praca w grupach, praca całą klasą, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy, rzutnik

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca: 

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, gdzie leży Ekwador i czemu zawdzięcza swoją nazwę. Następnie nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z ciekawostką. Nauczyciel może wyświetlić na rzutniku mapę Ameryki Południowej.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Tekst źródłowy.

  • Uczniowie wykonują zadanie wprowadzające.

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym.

  • Nauczyciel zadaje pytania do tekstu: może również poprosić uczniów, aby powiedzieli w języku polskim co zrozumieli po pierwszym przeczytaniu tekstu, np. w lecie w Madrycie jest bardzo gorąco Nauczyciel może zadać pytania do tekstu: De qué habla el texto?; De qué ciudades habla? Może również poprosić uczniów, aby powiedzieli po polsku, co zrozumieli po pierwszym przeczytaniu tekstu.

  • Uczniowie wykonują polecenia do tekstu źródłowego, które następnie są sprawdzane na forum klasy.

  1. Grafiki

  • Uczniowie zapoznają się z pierwszą grafiką dotyczącą tworzenia porównań.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby wrócili do ćwiczenia 1. i przeanalizowali zdania, w którym znajdują się porównania i ustalili, czy są tam czasowniki, przymiotniki czy rzeczowniki.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia do grafiki, które następnie są wspólnie sprawdzane.

  1. Multimedium.

  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.

  • Nauczyciel wyświetla uczniom na rzutniku mapę świata i wskazuje, gdzie znajdują się miejsca przedstawione na mapie pojęć.

  • Uczniowie wykonują polecenia do multimedium, które następnie są sprawdzane na forum klasy.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda grupa ma za zadanie wyszukać jedno miasto w Hiszpanii lub w kraju Ameryki Południowej, sprawdzić jaka jest tam pogoda o każdej porze roku i dodać te informacje do swojej mapy pojęć. (Alternatywnie: nauczyciel rozdaje uczniom karty z nawami miast oraz symbolami pogodowymi). Następnie nauczyciel łączy w pary uczniów, którzy pracowali w innych grupach. Wspólnie mają za zadanie w formie ustnej stworzyć jak najwięcej porównań między miastami, które analizowali z grupą.

  1. Część ćwiczeniowa.

  • W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie sami tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Jak powiemy, że zimy w Santiago są zimniejsze niż w Buenos Aires oraz że w lecie w Barcelonie jest tak samo gorąco jak w Madrycie?

  • Jak powiemy po hiszpańsku: jest słonecznie, jest pięć stopni Celsjusza, wieje wiatr, pada deszcz, pada śnieg?

  • Czy potrafimy wymienić miesiące po hiszpańsku?

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:

  • Potrafię porównać pogodę o różnych porach roku Hiszpanii i Argentynie.

Praca domowa:

Uczeń ma za zadanie utworzyć 3 zdania, w których porówna pogodę w swoim mieście i w wybranym mieście Hiszpanii lub w kraju Ameryki Południowej.

Materiały pomocnicze:

Karty z nazwami miast przedstawiające pogodę, jaka w nich panuje.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.