Imię i nazwisko autora: Anna Waszau 

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: À chacun son métier ! / Dla każdego jakiś zawód!

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa II, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, wybór zawodu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje nazwy różnych zawodów oraz typów zawodów oraz związane z nimi kompetencji,

  • uczy się opowiadać o różnych zawodach oraz krótko je charakteryzować,

  • tworzy opisy różnych zawodów wraz ze wskazaniem niezbędnych dla nich kompetencji.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • kształtuje swoją świadomość w zakresie różnorodności rynku pracy,

  • dowiaduje się, jakie zawody są nietypowe oraz które są najbardziej poszukiwane (na rynku francuskim),

  • kształtuje umiejętność opisywania zawodu wraz z kompetencjami, które są potrzebne do jego wykonywania.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słuchanie, czytanie, słowa w kontekście

  • strategie kognitywne: analizowanie informacji i wnioskowanie; ćwiczenia – jednokrotny i wielokrotny wybór, prawda‑fałsz, samodzielne uzupełnianie krzyżówek i tekstów, łączenie elementów (o różnych nośnikach: audio/pisemne/obrazy), wyszukiwanie odpowiednich struktur i słów/wyrażeń, porządkowanie, katalogowanie, zadania otwarte

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów pisanych i słuchanych, rozpoznawanie synonimów i definicji

  • strategie społeczne: współpraca z rówieśnikami, rozwijanie świadomości w zakresie funkcjonowania w świecie pracy

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, opis

  • metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe

  • metoda problemowa: metoda aktywizująca - burza mózgów

  • metoda programowa: przy użyciu komputera, zadania interaktywne

Formy zajęć:

Praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer, tablety/smartfony, Internet, tablica interaktywna

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel podaje cele i temat lekcji, a następnie proponuje uczniom zabawę aktywizującą w formie burzy mózgów. W tym celu zadaje pytanie: Jakie zawody, profesje wydają wam się interesujące? Czy znacie bądź słyszeliście o kimś, kto wykonywał jakiś niezwykły bądź rzadko spotykany zawód? Jak myślicie, jakie zawody są dziś najbardziej popularne, najczęściej wybierane przez młodych ludzi?

Następnie nauczyciel pokazuje uczniom, przy pomocy Internetu oraz tablicy interaktywnej, zdjęcia ilustrujące wybrane przez siebie zawody oraz podaje ich nazwy w j. francuskim, prosząc przy tym o wskazanie, jakie kompetencje mogą być potrzebne do ich wykonywania. W tym momencie zajęć może omówić z uczniami wyrażenia z kącika leksykalnego potrzebne do omawiania umiejętności potrzebnych w danym zawodzie.

Faza realizacyjna:

Po wspólnej refleksji w fazie wprowadzającej, uczniowie o samodzielne zapoznają się z tekstem źródłowym oraz rozwiązują przypisane do niego ćwiczenia.

W dalszej kolejności uczniowie, z pomocą nauczyciela, sprawdzają swój poziom zrozumienia tekstu. Nauczyciel może zapytać uczniów: Jakie niezwykłe zawody poznaliście? Który z nich wydaje wam się najciekawszy bądź najmniej ciekawy? Czy któryś z nich zainteresował was na tyle, że moglibyście go wykonywać w przyszłości? Nauczyciel może również przedstawić uczniom inne, wybrane przez siebie propozycje „niezwykłych” zawodów.

Po tej części, nauczyciel proponuje uczniom krótki kącik leksykalny, poświęcony słownictwu związanemu z typami profesji/zawodów oraz kompetencjami potrzebnymi, by je wykonywać. Po omówieniu części teoretycznej uczniowie przystępują do wykonania ćwiczeń utrwalających.

W dalszej kolejności nauczyciel proponuje zadanie multimedialne, tj. odsłuchanie pliku audio w formie fragmentu audycji radiowej. Po wysłuchaniu pliku audio, uczniowie realizują ćwiczenia związane z formą multimedialną, sprawdzające zrozumienie zaprezentowanych treści. Nauczyciel zachęca uczniów do refleksji nad popularnymi i poszukiwanymi zawodami w Polsce bądź zawodami, które według nich mogą w niedalekiej przyszłości stać się bardzo popularne i potrzebne.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel sprawdza wiedzę nabytą przez uczniów, proponując wybrane przez siebie ćwiczenia z części Sprawdź się. Nauczyciel może również rozwinąć ćw. 7 i poprosić uczniów o pracę w parach i przygotowanie w ten sposób propozycji (ogłoszeń, propozycji pracy) różnych innych „niezwykłych” zawodów, po czym pary losują jedno z takich ogłoszeń i próbują opisać dany (wylosowany) zawód w takiej samej formie, jak wskazano w poleceniu do ćwiczenia. W tej fazie nauczyciel może również poprosić jednego z uczniów, by określił, które elementy i treści lekcji były dla niego najbardziej interesujące, czy wzbogaciły jego wiedzę na różnych możliwości wyboru drogi zawodowej. Nauczyciel może również poprosić uczniów o własną refleksję i krótką debatę nt. potrzebnych zawodów, które doświadczają poważnych braków kadrowych.

Praca domowa:

Ćwiczenie 7. i/lub 8. z katalogu ćwiczeń interaktywnych.

Materiały pomocnicze:

Można użyć Internetu oraz tablicy interaktywnej, by zaprezentować uczniom zdjęcia zawodów na początku lekcji. Można także poszukać online krótkich filmów prezentujących wybrane profesje.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Materiał zawarty w pliku audio może posłużyć do uzupełnienia wcześniejszych lekcji rozwijających słownictwo z zakresu świata pracy.