Imię i nazwisko autora: Agnieszka Marciniak

Przedmiot: Język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć: Un grand bonjour de …

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: klasa III liceum/technikum, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, konflikty i problemy);
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki, zwiedzanie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
7) wyraża uczucia i emocje;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
7) wyraża uczucia i emocje;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • systematyzuje i utrwala słownictwo związane z opisem miejsca, pogody, doznań gastronomicznym i podróżowaniem,

  • przypomina sobie użycie przyimków przed nazwami geograficznymi,

  • pisze pozdrowienia na kartkę pocztową.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości przez rozmowę na tematy dotyczące podróży,

  • nabywa umiejętności komunikacyjne pisania pozdrowień na kartce pocztowej.

Strategie uczenia się:

strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku, grupowanie.
strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, grupowanie, łączenie definicji z elementem leksykalnym, prawda fałsz, dedukcja.
strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych.

Metody/techniki nauczania:

metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, opis

metoda aktywizująca: burza mózgów, dyskusja w małych grupach

metoda programowa: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik)

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego

  • praca w parach, w mini grupach

  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu, zeszyt

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel przynosi na zajęcia kilka kartek pocztowych, prezentuje je uczniom i zadaje pytanie: Quel est le sujet de notre cours ?, a następnie podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

Uczniowie czytają tekst źródłowy i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia. Nauczyciel przechodzi do pracy z Coin communication. Prosi uczniów o zapoznanie się z listą słów, w razie potrzeby odpowiada na pytania. Następnie uczniowie wykonują ćwiczenia 1, 4, 5 i 6 z sekcji Sprawdź się.

Propozycja aktywnego wykorzystania słownictwa z kącika komunikacyjnego: nauczyciel wyświetla slajd przedstawiający różne miejsca. Uczniowie pracują w parach/małych grupach: jedna z osób opisuje miejsce, a reszta zespołu zgaduje, o którym miejscu jest mowa. Następnie wspólnie wybierają miejsce, w którym chcieliby spędzić wakacje i uzasadniają odpowiedź.

Praca z kącikiem gramatycznym: uczniowie zapoznają się z wyjaśnieniami i wykonują ćwiczenia 2 i 3 z sekcji Sprawdź się.

Praca z katalogiem: po zapoznaniu się z materiałem multimedialnym i wykonaniu ćwiczeń 1 i 2 (sprawdzających zrozumienie), uczniowie w parach odpowiadają na pytanie w ćw. 3 (mogą wybrać kilka destynacji).

Wypowiedź pisemna: uczniowie wykonują ćw. 6 przygotowujące do wypowiedzi pisemnej.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel prosi uczniów o przejrzenie notatek i dokończenie zdań:
Dziś nauczyłem/am się…
Słowa, które powinienem/powinnam zapamiętać, to…

Praca domowa:

Ćw. 7 i 8 w sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Katalog może posłużyć do powtórzenia miejsc, w których jednym z obowiązujących języków jest język francuski. Pocztówki można wykorzystać również podczas lekcji dotyczących podróży i/lub form spędzania wolnego czasu.