Imię i nazwisko autora: Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Florina a l’air superbe

Grupa docelowa: Szkoła podstawowa, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wykorzystuje zaimki przymiotne dzierżawcze do opisywania wyglądu swojego i innych osób,

  • ustnie i pisemnie przedstawia opis siebie i innych osób (włosy, oczy, wzrost, sylwetka).

Cele motywacyjne:

  • uświadomienie uczniom, że dotychczas zdobyta wiedza w zakresie języka francuskiego pozwala im na tworzenie coraz dłuższych i kompleksowych wypowiedzi ustnych i pisemnych wzbogaconych o nowe informacje (wygląd).

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (powtarzanie, przepisywanie, odtwarzanie),

  • strategie kognitywne (praca z ćwiczeniami, łączenie, grupowanie, przenoszenie elementów na ilustracje)

Metody/techniki nauczania:

metody podające: opis, czytanka

metody eksponujące: prezentacja multimedialna

metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

metody programowane: przy użyciu komputera

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zdjęcia różnych osób (np. na wolnej licencji z internetu), zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoczyna lekcję i informuje uczniów, że opisze im siebie. Po kolei, wskazując na cechy swojego wyglądu, wyraźnie wypowiada opis, np. pokazując na włosy – J’ai les cheveux blonds et bouclés. Jeśli w klasie znajdzie się osoba z podobną cechą, nauczyciel na nią wskazuje i prosi o powtórzenie zdania.

Faza realizacyjna:

Praca z tekstem: nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie odczytali dialog, a następnie w parach rozwiązali ćwiczenia. W trakcie pracy mogą korzystać z ilustracji pomocniczych zawartych w e‑materiale.

W dalszej kolejności nauczyciel prosi, aby uczniowie ponownie przyjrzeli się tekstom i spróbowali wywnioskować, w jaki sposób można mówić o wyglądzie – za pomocą jakich czasowników/konstrukcji. Następnie zwraca uwagę uczniów na tabelę, w której podane są przykłady opisu osób za pomocą czasowników avoir i être.

Praca z multimedium: uczniowie proszeni są o stworzenie małych grup i zapoznanie się z prezentacją multimedialną, a także rozwiązanie ćwiczeń do niej. Nauczyciel może każdej grupie zadać do wykonania jedynie część prezentacji (np. 2 postaci). W takim wypadku po zakończeniu pracy uczniowie na forum klasy wymieniają się odpowiedziami na poszczególne pytania, tłumacząc kolegom/koleżankom, dlaczego wybrali takie rozwiązanie (np.Anne‑Marie n’a pas de rides. Elle a les rides).

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Wybrani/chętni uczniowie kolejno rozwiązują wskazane ćwiczenia interaktywne. Pozostali uczniowie kontrolują poprawność wykonania. W razie pojawienia się wątpliwości, nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

Praca domowa:

Ćwiczenie 7. i 8. z bloku ćwiczeń interaktywnych.

Materiały pomocnicze: brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Prezentacja multimedialna może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu - zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej (użycie struktur potrzebnych do opisania wyglądu). Prezentację można wykorzystać również podczas innych lekcji, na których pojawia się element opisywania osób/postaci.