Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Klaudia Gajos
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (j. hiszpański)
Temat zajęć: Con mi mejor amigo nunca me aburro.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II
Podstawa programowa
Cele i treści kształcenia.
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1. człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1. reaguje na polecenia;
2. określa główną myśl wypowiedzi;
3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4. określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5. znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6. układa informacje w określonym porządku;
7. rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, czas, miejsce, sytuację);
4. znajduje w tekście określone informacje;
5. układa informacje w określonym porządku;
6. rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne
1.opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2.opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3.przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
8.stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu)
1.opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2.opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3. przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
8. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1. przedstawia siebie i inne osoby;
2. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
14. stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1. przedstawia siebie i inne osoby;
2. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
14. stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie
1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
3. kompetencje cyfrowe,
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
6. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
tworzy wypowiedzi związane z opisem swojej osobowości oraz cech charakteru innych osób;
formułuje zdania, w których mówi o emocjach i uczuciach towarzyszących mu w różnych sytuacjach;
tworzy zdania, w których, w sposób poprawny, używa czasownika ser i estar.
Cele motywacyjne
rozbudzenie w uczniach przekonania, że znajomość języka hiszpańskiego jest niezbędna w celu odnalezienia się w realiach danego kraju hiszpańskojęzycznego;
uświadomienie uczniom możliwości łatwego nawiązania kontaktu i nawiązania znajomości i przyjaźni z osobami z różnych części świata;
uświadomienie uczniom jak duża populacja ludzi posługuje się językiem hiszpańskim.
Strategie uczenia się
Strategie pamięciowe (obraz i dźwięk),
strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach)
strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą)
strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu);
Metody/techniki nauczania
Burza mózgów; prezentacja graficzna; czytanie; działania praktyczne.
Formy zajęć:
Praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
Komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje pytanie do kilku uczniów: „Qué tal?”/ „Cómo estás?”.
Nauczyciel pyta uczniów, jakie cechy charakteru znają.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Tekst źródłowy:
nauczyciel prosi uczniów o podkreślenie wyrażeń związanych z cechami charakteru oraz z nastrojem, a następnie prosi ich o opis osobowości kolegi/koleżanki z ławki.
Grafika:
nauczyciel prosi o przetłumaczenie wyrażeń widniejących przy obrazkach, ponadto, pyta, w jakich sytuacjach wymienione nastroje i emocje towarzyszą uczniom.
Nauczyciel wyjaśnia różnicę między emocjami, uczuciami i samopoczuciem (nastrojem) pokazując uczniom filmik pt. „Emociones, sentimientos y estados de ánimo”.
Multimedium:
po obejrzeniu multimedium, nauczyciel prosi uczniów o dodanie innych emocji, które znają i podanie sytuacji, w których tych emocji uczniowie doświadczają.
Uczniowie losują karteczki z różnymi sytuacjami i emocjami, które im towarzyszą. Każdy z uczniów ma za zadanie przedstawić wylosowaną sytuację oraz nastrój, a reszta klasy odgaduje, co kolega/koleżanka prezentuje.
Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń leksykalno – gramatycznych, kontroluje pracę uczniów i pomaga im, jeśli istnieje taka potrzeba.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje zebrane wiadomości, zadając pytania, typu:Cómo eres?; Cómo es tu amigo/amiga?; Cuándo te sientes enfadado/a?, etc.
Nauczyciel wymienia osiągnięte cele podczas lekcji.
Po zakończeniu zajęć nauczyciel powinien stwierdzić proces nabywania wiedzy uczniów na podstawie pytań:
Czy uczeń potrafi opisać swoją osobowość oraz charakter przyjaciela?
Czy uczeń potrafi mówić o uczuciach i emocjach odczuwanych w poszczególnych sytuacjach?
Czy uczeń wie, w jakich sytuacjach należy użyć czasownika ser i estar?
Praca domowa:
__________________________
Materiały pomocnicze:
Filmik pt. „Emociones, sentimientos y estados de ánimo” umieszczony na YouTube na kanale Profa. Kempis.
Karteczki z różnymi sytuacjami i emocjami, które im towarzyszą.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Prezentacja może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu - zarówno podczas powtarzania materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.