Imię i nazwisko autora: Klaudia Gajos

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (j. hiszpański)

Temat zajęć: Con mi mejor amigo nunca me aburro.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II

Podstawa programowa

Cele i treści kształcenia.

I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

 1. człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);

II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1. reaguje na polecenia;

2. określa główną myśl wypowiedzi;

3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;

4. określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);

5. znajduje w wypowiedzi określone informacje;

6. układa informacje w określonym porządku;

7. rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.

III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):

1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;

2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;

3. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, czas, miejsce, sytuację);

4. znajduje w tekście określone informacje;

5. układa informacje w określonym porządku;

6. rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.

IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne

1.opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;

2.opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

3.przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;

8.stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.

V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu)

1.opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;

2.opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

3. przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;

8. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

1. przedstawia siebie i inne osoby;

2. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);

3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;

14. stosuje zwroty i formy grzecznościowe.

VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

1. przedstawia siebie i inne osoby;

2. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);

14. stosuje zwroty i formy grzecznościowe.

VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie

1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;

3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

IX. Uczeń posiada:

1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności, 

3. kompetencje cyfrowe, 

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

6. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • tworzy wypowiedzi związane z opisem swojej osobowości oraz cech charakteru innych osób;

  • formułuje zdania, w których mówi o emocjach i uczuciach towarzyszących mu w różnych sytuacjach; 

  • tworzy zdania, w których, w sposób poprawny, używa czasownika ser i estar.

Cele motywacyjne

  • rozbudzenie w uczniach przekonania, że znajomość języka hiszpańskiego jest niezbędna w celu odnalezienia się w realiach danego kraju hiszpańskojęzycznego;

  •  uświadomienie uczniom możliwości łatwego nawiązania kontaktu i nawiązania znajomości i przyjaźni z osobami z różnych części świata;

  • uświadomienie uczniom jak duża populacja ludzi posługuje się językiem hiszpańskim.

Strategie uczenia się

  • Strategie pamięciowe (obraz i dźwięk), 

  • strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach)

  • strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą)

  • strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu);

Metody/techniki nauczania

Burza mózgów; prezentacja graficzna; czytanie; działania praktyczne.

Formy zajęć:

Praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

Komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje pytanie do kilku uczniów: „Qué tal?”/ „Cómo estás?”.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, jakie cechy charakteru znają.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Tekst źródłowy: 

  • nauczyciel prosi uczniów o podkreślenie wyrażeń związanych z cechami charakteru oraz z nastrojem, a następnie prosi ich o opis osobowości kolegi/koleżanki z ławki.

  1. Grafika: 

  • nauczyciel prosi o przetłumaczenie wyrażeń widniejących przy obrazkach, ponadto, pyta, w jakich sytuacjach wymienione nastroje i emocje towarzyszą uczniom.

  1. Nauczyciel wyjaśnia różnicę między emocjami, uczuciami i samopoczuciem (nastrojem) pokazując uczniom filmik pt. „Emociones, sentimientos y estados de ánimo”.

  2. Multimedium: 

  • po obejrzeniu multimedium, nauczyciel prosi uczniów o dodanie innych emocji, które znają i podanie sytuacji, w których tych emocji uczniowie doświadczają.

  • Uczniowie losują karteczki z różnymi sytuacjami i emocjami, które im towarzyszą. Każdy z uczniów ma za zadanie przedstawić wylosowaną sytuację oraz nastrój, a reszta klasy odgaduje, co kolega/koleżanka prezentuje.

  1. Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń leksykalno – gramatycznych, kontroluje pracę uczniów i pomaga im, jeśli istnieje taka potrzeba.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje zebrane wiadomości, zadając pytania, typu:Cómo eres?; Cómo es tu amigo/amiga?; Cuándo te sientes enfadado/a?, etc.

  2. Nauczyciel wymienia osiągnięte cele podczas lekcji.

  3. Po zakończeniu zajęć nauczyciel powinien stwierdzić proces nabywania wiedzy uczniów na podstawie pytań:

  • Czy uczeń potrafi opisać swoją osobowość oraz charakter przyjaciela? 

  • Czy uczeń potrafi mówić o uczuciach i emocjach odczuwanych w poszczególnych sytuacjach? 

  • Czy uczeń wie, w jakich sytuacjach należy użyć czasownika ser i estar?

Praca domowa:

__________________________

Materiały pomocnicze:

  • Filmik pt. „Emociones, sentimientos y estados de ánimo” umieszczony na YouTube na kanale Profa. Kempis.

  • Karteczki z różnymi sytuacjami i emocjami, które im towarzyszą. 

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Prezentacja może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu - zarówno podczas powtarzania materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.