Imię i nazwisko autora: Anna Dubaniowska

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Les paysage d'outre‑mer

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, szkoła ponadpodstawowa, klasa III, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  • kompetencje cyfrowe

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje i wzbogaca słownictwo związane z geografią i środowiskiem naturalnym,

  • przypomina sobie i utrwala wiadomości na temat francuskich departamentów i terytoriów zamorskich,

  • powtarza zasady dotyczące miejsca przymiotnika w zdaniu,

  • opisuje wybrany krajobraz.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości świata oraz rozwija swoją kreatywnosć.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, tabele gramatyczne, grupowanie informacji;

  • strategie kognitywne: wybór odpowiedniej opcji w zdaniu, wstawianie wyrażeń do tekstu, prawda‑fałsz, parowanie, grupowanie, łączenie audio z tekstem;

  • strategie kompensacyjne: wykorzystanie języka ojczystego oraz innych znanych języków obcych do zrozumienia znaczenia słów.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: opis i wyjaśnienie;

  • metoda aktywizująca: blended learning.

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne: komputer, tablica interaktywna, tablety/smartfony.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel prezentuje uczniom fotografie zamorskich krajobrazów francuskich i pyta, czy takie pejzaże mogą się znajdować we Francji. Zapisuje na tablicy słowo OUTRE‑MER i pyta uczniów o skojarzenia z tym hasłem. Zapisuje propozycje uczniów na tablicy. Zachęca uczniów do przypomnienia sobie nazw francuskich departamentów i regionów zamorskich. Po wykonaniu ćwiczenia nauczyciel pyta uczniów, co będzie, ich zdaniem, celem tej lekcji. Nauczyciel uzupełnia i komentuje propozycje uczestników lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst źródłowy i samodzielnie rozwiązują zaproponowane do niego ćwiczenia.

  • Następnie uczniowie pracują w parach, analizując i utrwalając słownictwo z kącika leksykalnego. Nauczyciel upewnia się, że każde ze słów zostało poprawnie zrozumiane: podaje opisy znaczenia, pyta uczniów o polskie odpowiedniki. Ćwicz. 4 może zostać zrealizowane w formie indywidualnego zadania na czas. 
    Nauczyciel może zaproponować ćwiczenie utrwalające wzorowane na grze Tabu. Uczniowie opracowują najpierw karty z nazwami elementów krajobrazu. Opisują dany element, decydując o tym, jakich słów nie można potem użyć w trakcie gry. Przykład karty: SOMMET (montagne, grimper, randonnée). Pozostali uczniowie odgadują hasła.

  • Następnie nauczyciel przypomina zasady rządzące miejscem przymiotnika w grupie rzeczownika. Wraz z uczniami omawia planszę z części Rappel grammatical oraz proponuje wykonanie ćwicz. 5 przez chętnych uczniów na forum klasowym. W tym momencie może również zaprezentować na tablicy interaktywnej wybrane pejzaże Paula Gauguina. Uczniowie wybierają jeden z nich, krótko opisują, korzystając z wyrażeń z Rappel lexical. Pozostała część klasy zgaduje, który z obrazów został opisany.

  • W części multimedialnej uczniowie zapoznają się z katalogiem interaktywnym i wykonują indywidualnie przypisane do niego ćwiczenia. Wypowiedzi z ćwicz. 3 mogą następnie posłużyć do zainscenizowania dialogów w biurze turystycznym, w których jedna z osób gra rolę turysty i opisuje swoje oczekiwania względem kierunku podróży, a druga jako agent turystyczny dobiera z katalogu odpowiednią lokalizację.

Faza podsumowująca:

Uczniowie przechodzą do części Sprawdź się i wykonują samodzielnie zadania 1‑6. Porównują swoje odpowiedzi, w celu przećwiczenia wymowy odczytują je potem na głos.
Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące, które ułatwią im wykonanie zadań domowych:
Quels éléments du paysage maritime/montagneux pouvez‑vous nommer ?
Quels endroits de la France d’outre‑mer aimeriez‑vous visiter et pourquoi ?
Quels sont les traits caractéristiques que les départements et régions d’outre‑mer ont en commun ?

Praca domowa:

Ćwiczenie 7 i 8 z części Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

fotografie zamorskich krajobrazów lub zwierząt żyjących w zamorskich terytoriach Francji w wersji papierowej lub elektronicznej, reprodukcje pejzaży PaulGauguina, kartoniki do gry w Tabu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może być wykorzystane podczas lekcji dotyczącej podziału administracyjnego Francji lub ukształtowania terenu. Katalog może posłużyć również jako urozmaicenie lekcji dotyczącej podróży.