Imię i nazwisko autora:

Jadwiga Listwan 

Przedmiot:

Język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć:

Les médecines douces

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny: klasa IV liceum/technikum, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
11) zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
9) prosi o radę i udziela rady;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
9) prosi o radę i udziela rady;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje dłuższy tekst źródłowy,

  • poszerza słownictwo z zakresu medycyny alternatywnej,

  • wyraża opinię na temat medycyny alternatywnej i wyjaśnia, w jakich przypadkach z niej korzysta,

  • udziela rad.

Cele motywacyjne:

Zaspokaja potrzebę ciekawości z zakresu rodzajów (metod i praktyk) medycyny alternatywnej. Wyjaśnia, z jakiej terapii medycyny komplementarnej skorzystałby. 

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku

  • strategie kognitywne: łączenie w pary, prawda fałsz, jednokrotny/wielokrotny wybór, dedukcja

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych

  • strategie społeczne: współpraca z rówieśnikami (w grupach)

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, opis

  • metoda aktywizująca: burza mózgów

  • metoda programowa: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik)

Formy zajęć:

praca całego zespołu klasowego, praca w parach, w mini grupach, praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu, tablety/smartfony

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Quels exemples de la médecine douce connaissez‑vous ? Po wysłuchaniu wypowiedzi uczniów, nauczyciel wyjaśnia uczniom cele lekcji oraz podaje temat.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst źródłowy wraz z kącikami i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia.

  • Następnie uczniowie pracują w parach oraz z całym zespołem klasowym w celu utrwalenia słownictwa z kącika leksykalnego. 

  1. Nauczyciel przygotowuje karteczki z nazwami typowych schorzeń (z kącika leksykalnego), na przykład: mal de dos, mal detête, entorse, insomnie, etc. Uczeń, który wylosował karteczkę, pokazuje przy pomocy gestów i mimiki dane schorzenie. Uczeń, który odgadł nazwę schorzenia, otrzymuje 1 punkt.

  2. Uczniowie dostają tabliczki sucho ścieralne z mazakiem (możliwe do zmazania) lub kartki papieru i kolorowe kredki. Uczeń zaczynający kolejkę mówi słowo z kącika leksykalnego (huile essentielle, plante, aiguille, etc.), a druga rysuje dane pojęcie. Jeśli rysunek jest poprawny, uczeń otrzymuje 1 punkt. Można też zrobić odwrócenie zadania, to jest: uczeń rysuje jakieś pojęcie z kącika leksykalnego, a druga osoba zgadnie, co to jest (coś jak Kalambury).

Punkty otrzymane w czasie zajęć mogą posłużyć do pochwały/oceny za aktywność.

  • Nauczyciel proponuje pracę z ebookiem oraz zadania do multimedium. 

Faza podsumowująca:

Na zakończenie, nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące:

  • Est‑ce que les médecines alternatives et complémentaires sont populaires en Pologne ? Quelles pratiques le plus ?

  • A quelle médecine douce faites‑vous recours ? Pourquoi ? Dans quels cas ?

  • Avez‑vous confiance en la médecine douce ? Pourquoi ?

  • Quelles autres médecines alternatives (que celles présentées dans le Multimédia) connaissez‑vous ? Donnez des exemples.

  • De quoi avez‑vous peur en médecine alternative ?

Praca domowa:

Ćw. 7‑8 z e‑materiału.

Materiały pomocnicze:

kartki/ tabliczki suchościeralne, pisaki, kredki, karteczki z nazwami pojęć

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może być inspiracją do pracy na temat problemów zdrowotnych człowieka, typowych chorób w zależności od pory roku oraz metod leczenia. Można też powtórzyć części ciała człowieka.