Imię i nazwisko autora:

Agata Siębida

Przedmiot:

Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć:

Las partes del cuerpo

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII

Podstawa programowa:

Cele kształcenia:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: 

1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);

11) zdrowie (np. samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1) reaguje na polecenia;

2) określa główną myśl wypowiedzi;

3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;

4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);

5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;

6) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

1) określa główną myśl tekstu; 

2) określa intencje nadawcy/autora tekstu; 

3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę); 

4) znajduje w tekście określone informacje.

IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska; 

2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska; 

2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

1) przedstawia siebie i inne osoby;

3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.

VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

1) przedstawia siebie i inne osoby;

3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach); 

2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym; 

3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

IX. Uczeń posiada:

1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego; 

2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

3. kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

4. kompetencje cyfrowe;

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia budowę ciała człowieka;

  • stosuje odpowiednie czasowniki do mówienia o postawie ciała i opisu wyglądu zewnętrznego;

  • ocenia, które informacje zawarte w tekście i w animacji są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;

  • łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy;

  • rozwija umiejętność współpracy poprzez pracę w parach i w grupach.

Cele motywacyjne:

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;

  • uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi i reagować na pytania, a tym samym nawiązać kontakt z osobami hispanojęzycznymi;

  • rozbudzenie ciekawości uczniów poprzez pracę z animacją;

  • zaangażowanie uczniów w lekcję poprzez pracę w parach i w grupach.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (skojarzenia myślowe, słowa w kontekście, grupowanie w kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie, działanie);

  • strategie kognitywne (łączenie wyrazów i zdań, powtarzanie, analiza struktur gramatycznych, organizacja wiedzy);

  • strategie kompensacyjne (odgadywanie znaczenia słów, użycie języka polskiego, gestów, mimiki, synonimów);

  • strategie metakognitywne (nawiązanie do informacji poznanych wcześniej, ocenianie efektów uczenia się poprzez identyfikację błędów);

  • strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu);

  • strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą).

Metody/techniki nauczania:

animacja, opis wyjaśniający, słuchanie, czytanie, zabawa edukacyjna

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w parach, praca całą klasą

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy, rzutnik

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje pytanie kilkorgu uczniom: Qué tal?, Cómo estáis?

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy ich zdaniem średnia wzrostu wszędzie na świecie jest taka sama. Następnie prosi uczniów o przeczytanie ciekawostki.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Tekst źródłowy.

  • Przed zapoznaniem się z tekstem źródłowym nauczyciel pyta uczniów, jakie nazwy części ciała pamiętają z lekcji o opisie wyglądu zewnętrznego.

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem, zwracając szczególną uwagę na nazwy części ciała.

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytania do tekstu: De qué habla?

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia do tekstu źródłowego.

  1. Grafiki.

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z pierwszą grafiką i wykonanie ćwiczenia.

  • Następnie uczniowie losują karteczki z nazwami czynności np. descansar, hacer, deberes, hablar. Po wylosowaniu karteczki uczniowie wskazują, w jakich pozycjach wykonują dane czynności.

  • Uczniowie zapoznają się z kolejną grafiką, a następnie wykonują ćwiczenia.

  • Nauczyciel proponuje uczniom zabawę edukacyjną. Jeden z uczniów wybiera czasownik i osobę gramatyczną i wyznacza kolegę/koleżankę, by podał/podała czasownik w odpowiedniej formie. Wybrany uczeń wyznacza kolejna osobę itd.

  1. Multimedium.

  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.

  • Następnie uczniowie pracują w parach - wskazują daną część ciała, a partner/partnerka nazywają ją.

  1. Część ćwiczeniowa.

  • W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie sami tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.

  • Ćwiczenia 7. i 8. mogą zostać wykonane w parach w formie ustnej.

  • Nauczyciel może rozszerzyć ćwiczenie 8. Uczeń po hiszpańsku opisuje wymyślonego potwora. W tym czasie koledzy i koleżanki na podstawie opisu robią rysunek tego potwora. Następnie kolejny uczeń opisuje swojego potwora.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Jakie części ciała potrafimy wymienić?

  • Jakich wyrażeń użyjemy, aby powiedzieć, jakie czynności wykonujemy z użyciem poszczególnych części ciała?

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:

  • Potrafię wymienić części ciała i opisać wygląd zewnętrzny.

  • Potrafię określić, w jakiej pozycji ktoś się znajduje.

Praca domowa:

Uczniowie opisują wybranego członka rodziny, wskazując na jego części ciała.

Materiały pomocnicze:

karteczki z nazwami czynności do wykorzystania podczas pracy z grafikami

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.