Imię i nazwisko autora:

Anna Rynduch

Przedmiot:

Język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć:

De la maternelle au bac

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny: klasa IV liceum/technikum, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przypomina sobie słownictwo związane ze szkołą,

  • porządkuje posiadane informacje nt. francuskiego systemu edukacji,

  • opowiada o swojej edukacji.

Cele motywacyjne:

Uczeń: 

  • zaspokaja swoją ciekawość dotyczą życia rówieśników we Francji.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku, grupowanie;

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, grupowanie, łączenie definicji z elementem leksykalnym, prawda fałsz, dedukcja;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, opis;

  • metoda aktywizująca: dyskusja za i przeciw;

  • metoda programowa: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik).

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego,

  • praca w parach, w mini grupach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu, zeszyt

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pyta uczniów, jakich przedmiotów się uczą oraz po ile godzin: Quelles matières étudiez‑vous à l’école ? Combien d’heures par semaine ? Po wysłuchaniu wypowiedzi wybranych uczniów podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst źródłowy wraz z kącikiem Coin lexical i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia. Przez cały czas mogą korzystać ze słownika. Nauczyciel weryfikuje poprawność wykonania zadań.

  • Nauczyciel pyta uczniów, jakie przedmioty uczniowie lubią najbardziej, a jakich nie lubią i dlaczego oraz które z przedmiotów są najtrudniejsze, a które najłatwiejsze. Uczniowie udzielają odpowiedzi w języku francuskim.

  • Uczniowie, pracując w parach, zapoznają się z kącikiem Rappel grammatical, który jest poświęcony zaimkom przymiotnym nieokreślonym. Do każdej kategorii podanej na grafice starają się dodać dwa własne przykłady, które następnie prezentują na forum klasy.

  • Kolejnym etapem jest praca z multimedium. Nauczyciel odtwarza nagranie, a uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia sprawdzające jego zrozumienie.

  • Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie dobrze wykonali zadania.

  • Nauczyciel podaje przygotowane wcześniej karteczki ze słowami z lekcji. Uczniowie mają za zadanie podanie ich definicji tak, aby reszta klasy mogła zgadnąć, o jakie słowo chodzi.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel pyta, jak uczniowie wspominają swoją szkołę podstawową.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń 1‑6. Wybrani/chętni uczniowie kolejno wykonują wskazane ćwiczenia interaktywne. Pozostali uczniowie kontrolują poprawność ich wykonania. W razie pojawienia się wątpliwości nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  • Nauczyciel podkreśla, jakie kompetencje językowe nabyli uczniowie.

Praca domowa:

  • ćwiczenia 7 i 8 z części lekcji Sprawdź się

Materiały pomocnicze:

Karteczki ze słówkami z lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Plik audio może posłużyć do powtórzenia słownictwa związanego z różnymi etapami życia ucznia. Może być też inspiracją do rozmowy o powodach trudności w nauce.