Imię i nazwisko autora: Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język francuski)

Temat zajęć: À la FNAC

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa I

Podstawa programowa

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń: 

  • zna i stosuje czas futur simple;

  • opowiada o wydarzeniach, które wydarzą się w przyszłości, używając czasu futur simple;

  • nazywa działy sklepu i produkty (na przykładzie francuskiej sieci FNAC);

  • wybiera w sklepie odpowiedni prezent dla kolegi/koleżanki;

  • utrwala czas futur proche.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności;

  • rozwija umiejętność tworzenia opisów;

  • rozwija umiejętności prezentacji siebie i innych osób.

Strategie uczenia się

  • strategie pamięciowe: używanie obrazu i dźwięku;

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, łączenie obrazu z tekstem, analiza danych językowych, dedukcja;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych.

Metody/techniki nauczania

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, rozmowa kierowana, wyjaśnienia;

  • metoda aktywizująca: ćwiczenia przedmiotowe, praca z materiałami audiowizualnymi;

  • metoda programowa: przy użyciu nowych technologii.

Formy zajęć:

praca w parach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do Internetu i możliwością odtwarzania dźwięku.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Czynności organizacyjne (powitanie uczniów, sprawdzenie stanu klasy). Nauczyciel wita uczniów po francusku.

Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę lekcji, pytając, czy uczniowie znają francuską sieć sklepów FNAC. W razie potrzeby udziela wyjaśnień. Pyta, jakie artykuły można tam kupić.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w bloku tekstowym - czytają tekst, a nauczyciel sprawdza stopień jego zrozumienia.

Uczniowie pracując w parach, odpowiadają na pytania, po czym na forum klasy prezentują odpowiedzi.

Nauczyciel przechodzi do części gramatycznej. Objaśnia budowę czasu przyszłego prostego le futur simple. Podaje przykład odmiany oraz czasowniki, które odmieniają się nieregularnie.

Nauczyciel prosi wskazanych uczniów o odmianę wybranych czasowników (regularnych i nieregularnych) na tablicy.

Następnie nauczyciel przypomina budowę i zastosowanie czasu przyszłego bliskiego le futur proche.

Nauczyciel prosi o wykonanie poleceń do tej części lekcji.

Nauczyciel podsumowuje zebrane wiadomości.

Uczniowie zapoznają się samodzielnie z mapą interaktywną i w parach wykonują polecenia.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń 1‑6. Wybrani/chętni uczniowie kolejno wykonują wskazane ćwiczenia interaktywne. Pozostali uczniowie sprawdzają poprawność ich wykonania. W razie pojawienia się wątpliwości nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie. Następnie nauczyciel proponuję odegranie scenki na podobieństwo tej z części Przeczytaj: chętni/wskazani uczniowie prowadzą rozmowę, w której dyskutują o wyborze i zakupie prezentu, np. dla kolegi/koleżanki, brata/siostry, rodzica. Nauczyciel może zasugerować preferencje osoby, dla której będzie kupowany prezent aby nakierunkować uczniów na pomysły.

Ćwiczenie 7. Uczniowie czytają na forum klasy przygotowane teksty.

Nauczyciel podkreśla, jakie kompetencje językowe nabyli uczniowie.

Praca domowa: Ćwiczenie 8.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Mapa interaktywna może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu do poszerzenia zasobu słownictwa.