Imię i nazwisko autora: Maciej Szyszkowski

Przedmiot: Język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć: Les Français au travail

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: klasa III, liceum/technikum, poziom A2+ 

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, wybór zawodu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
7) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje dłuższy tekst źródłowy,

  • utrwala zastosowanie przymiotników rodzaju męskiego i żeńskiego określających cechy charakteru,

  • utrwala słownictwa dotyczącego pracy,

  • opisuje różne typy pracowników.

Cele motywacyjne

Zaspokaja potrzebę ciekawości (dowiaduje się, jak funkcjonują pracownicy w firmach francuskich). Rozwija umiejętność wypowiedzi ustnych i pisemnych na temat cech charakteru potrzebnych w konkretnych sytuacjach.

Strategie uczenia się

Strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku, grupowanie.

Strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, uzupełnianie tekstu, dopasowywanie, prawda fałsz, dedukcja.

Strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych.

Metody/techniki nauczania

  • metody aktywizujące: burza mózgów, dedukcja,

  • metody podające: praca z tekstem źródłowym, opis, wyjaśnienie,

  • metody programowane: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik).

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego,

  • praca w parach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu, zeszyt

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel wita uczniów po francusku. Następnie pyta czy zastanawiają się czasem nad swoim przyszłym zawodem. Pokazuje uczniom fotografie (ludzie w pracy) i prosi o opisanie ich odpowiadając na pytania : Où les personnes sont‑elles ? Que font‑elles ? Przykładowe fotografie:

https://cdn.pixabay.com/photo/2017/03/14/03/20/woman-2141808__480.jpg

https://cdn.pixabay.com/photo/2017/09/16/14/33/electrician-2755683__480.jpg

https://cdn.pixabay.com/photo/2016/11/22/19/33/asian-cuisine-1850233__480.jpg

https://cdn.pixabay.com/photo/2017/05/19/12/38/entrepreneur-2326419__480.jpg

Następnie pyta, jakie są ich przypuszczenia dotyczące jakości pracy tych osób: Selon vous, ces personnes sont‑elles de bons ou mauvais employés ? Aiment‑elles travailler ? Słowa kluczowe, pojawiające się w wypowiedziach uczniów, mogące mieć związek z tematem lekcji, są zapisywane na tablicy.

  • Następnie nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia.

  • Nauczyciel sprawdza wykonanie zadania i prosi o zapoznanie się z kącikiem leksykalnym.

  • Nauczyciel przypomina zagadnienia gramatyczne (męski i żeński rodzaj przymiotników) na przykładach przymiotników zawartych w Coin lexique.

Uczniowie wykonują kolejne ćwiczenia. 

  • Nauczyciel przechodzi do pracy z katalogiem multimedialnym. Po zapoznaniu się z nagraniem uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania do multimedium.

  • Następnie nauczyciel pyta uczniów, jacy muszą być ludzie wykonujący podane przez nauczyciela zawody. 

  • Potem uczniowie pracują w parach. Uczniowie wyobrażają sobie jakie cechy powinny mieć osoby wykonujące oryginalne zawody, na przykład: nettoyeur de scènes de crime, testeur de jeux vidéos, styliste culinaire, personal shopper, pousseur dans le métro.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel zadaje serię pytań podsumowujących:

  • Quel métier voudriez‑vous faire ? Pourquoi ?

  • Pensez‑vous être prédisposé à faire cette profession ? Quelles sont les qualités qui vous seraient utiles ?

  • Quelles professions ne voudriez‑vous surtout pas effectuer ? Pourquoi ?

  • Quels traits de caractère faut‑il avoir pour être un bon élève ?

Praca domowa:

Ćw. 7 i 8 z e‑materiału -pisemnie.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Katalog multimedialny może posłużyć do stworzenia testu psychologicznego dotyczącego predyspozycji do wykonywania jakiegoś zawodu, do bycia dobrym uczniem lub bycia dobrym pracownikiem.