Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Aleksandra Matyja
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć: Yo que tú pasaría más tiempo con los amigos/Na twoim miejscu spędzałbym więcej czasu z przyjaciółmi
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, poziom A2
Podstawa programowa:
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
11. zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1. reaguje na polecenia;
2. określa główną myśl wypowiedzi;
3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4. znajduje w tekście określone informacje.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1. opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.
IX. Uczeń posiada:
2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
4. kompetencje cyfrowe;
6. kompetencje obywatelskie;
8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
używa w wypowiedziach słownictwa związanego z problemami nastolatków, zwłaszcza dotyczącego zdrowia psychicznego;
udziela rad swoim rówieśnikom.
Cele motywacyjne:
powiązanie nauki języka obcego z tematami znanymi uczniom z codziennego życia np. dotyczącymi problemów nastolatków;
uświadomienie uczniom, że dzięki opanowaniu odpowiednich struktur leksykalno‑gramatycznych mogą wypowiadać się na ważne dla nich tematy.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (zastosowanie materiałów wizualnych i dźwiękowych);
strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach);
strategie społeczne (udzielanie rad, opowiadanie o swoich doświadczeniach);
strategie afektywne (motywowanie do wyrażania własnego zdania).
Metody/techniki nauczania:
burza mózgów,
praca z materiałem dźwiękowym,
praca z materiałem graficznym,
praca z tekstem.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku, zadaje pytanie: Qué tal?/Cómo estás?
2. Nauczyciel zapowiada temat lekcji oraz pyta uczniów, czy ich zdaniem nastolatkowie mają wiele problemów. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z ciekawostką.
3. Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Przeczytaj.
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie polecenia 1., a następnie zadaje uczniom pierwsze pytanie wprowadzające do materiału. Wyjaśnia dokładne znaczenie nowo wprowadzanego terminu, następnie zadaje drugie pytanie.
Następnie nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu i o wykonanie w parach poleceń 2. i 3. Nauczyciel może zapytać uczniów, czy potrafiliby użyć słów z polecenia 3 w zdaniu. Może podać przykłady takich zdań.
Nauczyciel przedstawia grafikę i wprowadza słownictwo dotyczące problemów nastolatków.
Następnie uczniowie wykonują w parach polecenie 4.
Nauczyciel omawia grafikę i wprowadza struktury gramatyczne służące do udzielania rad, po czym uczniowie indywidualnie wykonują polecenie 5.
Nauczyciel prosi uczniów o udzielenie mu jakiejś porady, np. Hoy estoy triste. Qué debería hacer?
Multimedium.
Nauczyciel zadaje pytanie wprowadzające do materiału.
Uczniowie analizują elementy zawarte w katalogu, a następnie indywidualnie wykonują zadania 1., 2. i 3. Podczas sprawdzania odpowiedzi do zadania 2, nauczyciel prosi uczniów o uzasadnienie swoich odpowiedzi poprzez nawiązanie do konkretnej informacji z katalogu.
Nauczyciel zachęca uczniów do podsumowania, jakie słownictwo zapamiętali. Prosi ich także o udzielenie rad w związku z innymi problemami (np. Siempre estoy cansada; No tengo amigos; No sé quién quiero ser de mayor).
Sprawdź się.
Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach rozwiązują ćwiczenia leksykalno‑gramatyczne od 1. do 7. Nauczyciel może też rozdać uczniom karteczki z opisem różnych problemów i poprosić uczniów o to, by w małych grupach przygotowali propozycje porad.
Faza podsumowująca:
Uczniowie zadają pytania i zgłaszają wątpliwości dotyczące rozwiązania zadań z części Sprawdź się.
Nauczyciel pyta uczniów, czy potrafią wymienić kilka problemów nastolatków oraz czy potrafią udzielić rady osobom, które mierzą się z takimi problemami.
Po zakończeniu zajęć nauczyciel ocenia stopień osiągnięcia każdego z celów ze szczególnym uwzględnieniem opanowania słownictwa oraz umiejętności zastosowania wprowadzonych treści gramatycznych.
Praca domowa:
Zadanie 8. z części Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie mogą w małych grupach stworzyć swoje propozycje porad odnoszących się do każdego z problemów przedstawionych w katalogu.