Imię i nazwisko autora: Aleksandra Matyja

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć: Yo que tú pasaría más tiempo con los amigos/Na twoim miejscu spędzałbym więcej czasu z przyjaciółmi

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, poziom A2

Podstawa programowa:

I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

11. zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie).

II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1. reaguje na polecenia; 

2. określa główną myśl wypowiedzi; 

3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi; 

5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):

1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu; 

4. znajduje w tekście określone informacje.

IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

1. opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;

2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):

2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:

2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.

IX. Uczeń posiada:

2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

4. kompetencje cyfrowe;

6. kompetencje obywatelskie;

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń: 

  • używa w wypowiedziach słownictwa związanego z problemami nastolatków, zwłaszcza dotyczącego zdrowia psychicznego;

  • udziela rad swoim rówieśnikom.

Cele motywacyjne:

  • powiązanie nauki języka obcego z tematami znanymi uczniom z codziennego życia np. dotyczącymi problemów nastolatków;

  • uświadomienie uczniom, że dzięki opanowaniu odpowiednich struktur leksykalno‑gramatycznych mogą wypowiadać się na ważne dla nich tematy.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (zastosowanie materiałów wizualnych i dźwiękowych);

  • strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach);

  • strategie społeczne (udzielanie rad, opowiadanie o swoich doświadczeniach);

  • strategie afektywne (motywowanie do wyrażania własnego zdania).

Metody/techniki nauczania:

  • burza mózgów,

  • praca z materiałem dźwiękowym,

  • praca z materiałem graficznym,

  • praca z tekstem.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku, zadaje pytanie: Qué tal?/Cómo estás?

2. Nauczyciel zapowiada temat lekcji oraz pyta uczniów, czy ich zdaniem nastolatkowie mają wiele problemów. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z ciekawostką.

3. Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Przeczytaj.

Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie polecenia 1., a następnie zadaje uczniom pierwsze pytanie wprowadzające do materiału. Wyjaśnia dokładne znaczenie nowo wprowadzanego terminu, następnie zadaje drugie pytanie.

Następnie nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu i o wykonanie w parach poleceń 2. i 3. Nauczyciel może zapytać uczniów, czy potrafiliby użyć słów z polecenia 3 w zdaniu. Może podać przykłady takich zdań.

Nauczyciel przedstawia grafikę i wprowadza słownictwo dotyczące problemów nastolatków.

Następnie uczniowie wykonują w parach polecenie 4.

Nauczyciel omawia grafikę i wprowadza struktury gramatyczne służące do udzielania rad, po czym uczniowie indywidualnie wykonują polecenie 5.

Nauczyciel prosi uczniów o udzielenie mu jakiejś porady, np. Hoy estoy triste. Qué debería hacer?

  1. Multimedium.

Nauczyciel zadaje pytanie wprowadzające do materiału.

Uczniowie analizują elementy zawarte w katalogu, a następnie indywidualnie wykonują zadania 1., 2. i 3. Podczas sprawdzania odpowiedzi do zadania 2, nauczyciel prosi uczniów o uzasadnienie swoich odpowiedzi poprzez nawiązanie do konkretnej informacji z katalogu.

Nauczyciel zachęca uczniów do podsumowania, jakie słownictwo zapamiętali. Prosi ich także o udzielenie rad w związku z innymi problemami (np. Siempre estoy cansada; No tengo amigos; No sé quién quiero ser de mayor).

  1. Sprawdź się.

Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach rozwiązują ćwiczenia leksykalno‑gramatyczne od 1. do 7. Nauczyciel może też rozdać uczniom karteczki z opisem różnych problemów i poprosić uczniów o to, by w małych grupach przygotowali propozycje porad.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie zadają pytania i zgłaszają wątpliwości dotyczące rozwiązania zadań z części Sprawdź się.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy potrafią wymienić kilka problemów nastolatków oraz czy potrafią udzielić rady osobom, które mierzą się z takimi problemami.

  3. Po zakończeniu zajęć nauczyciel ocenia stopień osiągnięcia każdego z celów ze szczególnym uwzględnieniem opanowania słownictwa oraz umiejętności zastosowania wprowadzonych treści gramatycznych.

Praca domowa:

Zadanie 8. z części Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie mogą w małych grupach stworzyć swoje propozycje porad odnoszących się do każdego z problemów przedstawionych w katalogu.